Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3582 ggr
gladagalten
5/14/10, 11:59 PM

Fana

Jag tänkte göra mig en målad fana i siden. Någon som har erfarenhet av det här? Inköpsställe av siden och färg som lämpar sig för siden. Siden är väl det som känns mest Historiskt korrekt, vad finns det annars att föredra i material? Hur är det med broderi och Applikationer på sin fana?

mvh/L-Å

Annons:
Anthka
5/15/10, 8:50 AM
#1

Jag har bara erfarenhet av de två fanor jag håller på att sy, en i korps råsiden och en i korps konstsiden. Spontant så kommer råsidenet att fladdra bättre än konstsidenet som är lite stelare.

Kommer så småningom (när de är helt färdigsydda) att måla dem med vanlig textilfärg, köpt i hobbyhandeln och finns med all säkerhet på panduro.

Simbra siden har med all säkerhet bra siden, men då kostar det därefter också.

Historiskt tror jag broderade fanor var överlägset vanligast, men då jag är lite lat (och har kort om tid) så blir det en målad. Aplikationsteknik tror jag inte riktigt på, tror det blir för styvt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
5/15/10, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jodå, applikationer förekom på fanorna. Jag har sett bilder på fanor och tabarder med applikationer i siden, men det ska väl sägas att siden då som nu var ett rätt kostsamt material.

Det siden du bör välja till fanor och vimplar är ett så tunnt tyg som möjligt, till exempel det som kallas pongé och som säljs som sidensjalar eller sidendukar hos exempelvis Swelogent. De finns oftast i bra storlekar som man inte behöver klippa till, bara att måla och nita fast på en träpinne! Skrattande Swelogent har även sidenmålerifärger och kantfärger som gör att de olika färgfälten inte flyter in i varandra. Använder man äkta siden och sidenmålerifärger så får man en hållbar fana som inte förstörs av nederbörd. Sidenmålerifärger går in i materialet istället för att lägga sig utanpå, så mönstret nöts inte bort när det fladdrar eller gnuggas emot någonting. Se bilden nedan, från ett SCA-event 2009 där Felicitas håller i en målad sidenvimpel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: