Annons:
Etiketthantverk
Läst 3053 ggr
LinaN
5/7/10, 2:43 AM

udda kardor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kallar man denna typen av kardor som vikingadamen har där? det är långa sylvassa huggtänder som stacks rätt bra om man råkade sätta dem i låret medan man "kardade"

någon som vet var ma nfår tag på dem? och vad de hette som sagt. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
5/7/10, 9:27 AM
#1

Hm, jag vet att man kan karda och kamma garn för att få det utrett och kunna spinna med det. Kan detta vara kamm-versionen kanske? (vilt spekulerande, jag vet egentligen inte alls hur det redskapet ser ut)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rajka
5/7/10, 10:39 AM
#2

Liknar det redskap man använder vid lin-beredning. Men jag minns inte i vilket steg ;)

Tror som #1 att det används för att kamma ullen. Kanske för att skilja långa och korta fiber från varann??

Gudris
5/7/10, 10:56 AM
#3

Oj det liknar en "karda" jag använde (fast modell större och fastsatt på en bänk) när jag gick i trean eller nått på en temadag om lin… Men jag har tyvärr ingen vettig kunskap om det hela. Mer än att för linet började man med väldigt grova piggar och jobbade sig mot tätare för att "kamma ut det" och så.. Även kallat häckling, ibland är det bra med wikipedia…

Haha, vilken onödig post detta blev :D

Ahnna
5/16/10, 11:07 AM
#4

Jag skulle inte kalla det där för kardor, utan snarare kam. (Som övriga i tråden.) För att karda ullen och göra den redo för t.ex. tovning eller att spinnas behövs betydligt kortare "tänder" som sitter tätare. Som Gudris nämner i #3 så ser det ut som en kam att kamma lin eller nässelväxter med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
5/20/10, 6:28 PM
#5

Vid rekonstruktionen av Överhogdalbonaderna minns jag att jag sett en bild(?) hur kvinnan kammade ullen. Det gjordes med speciella ullkammar.

På vikingacentret i Ribe har jag sett hur dessa ullkammar använders.

För länge sen var ullen på fåren mycket längre än vad den är idag.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LinaN
5/20/10, 8:16 PM
#6

#5 det beror på vilket får vi pratar om också, finns en sort som har ull på mellan 20-30 cm, andra på 10-15 och sen även kortare. Så det har med rasen o göra :D

har ull hemma där längderna är ca 15cm, det fina med de här kammarna är att man separerar ullens olika egenskaper, de långa långa fibrerna kan man spinna av, de kortare fibrerna som hamnar på den ena kammen kan man antingen karda och spinna av i sin tur eller så tovar man med den om den är för kort i ens tycke.

men det är just vart man får tag på de här "kardorna/kammarna" nånstans. Jag har hittat på nätet att de kallas "Indigo hound" men hittar då bara återförsäljarei usa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Schannalle
5/21/10, 11:49 AM
#7

Hmm.. mig veterligen kallas de för ullkammar på svenska. Gudruns Ullbod har något som hon kallar för kamkarda som kan vara samma sak.  Tyvärr finns det ingen bild på vad det är hon säljer så det är lite svårt att avgöra… http://www.gudrunsullbod.com/katalog1.htm

LinaN
5/21/10, 5:54 PM
#8

#7 tack för tipset! har mailat dem och frågat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: