Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1999 ggr
RosaGosa
2010-05-11 20:24

Broderifunderingar....

kan man brodera med lin/silketråd på ylletyg eller blir det bara fult och konstigt?

Finns det entrådigt ullgarn till broderier?

Har ett drakmönster jag vill prova att brodera men det är pilligt och det tvåtrådiga ullgarnet är för tjockt.

Annons:
Anthka
2010-05-11 22:54
#1

Ja man kan brodera med lin eller silke på ylletyg. Silke fungerara bäst (och se snyggast ut) men lingarn fungerar (blir inte fullt så snyggt men som sagt, det fungerar). Det finns annars ullgarn för broderi, består de av flera trådar kan man dela tråden så det blir entrådigt. Glöm bara inte att vaxa så den håller ordentligt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2010-05-12 11:41
#2

Om du väljer att brodera med ull garn och ha tunna garna rekomenderar jag Mora Redgarn eller fårögarn

Men jag skulle verkligen rekommendera Mora redgarn. Det är ett tunt fint ullgarn som är 2-trådigt, det gör att det inte går av så ofta. Många som broderar skånska yllebroderier använder detta garn.

Om du skickar ett pm till mig kan jag skicka lite så får du se på det.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

RosaGosa
2010-05-13 00:55
#3

Oh tack båda två för era tips…. jag trivs väldigt bra med att brodera med ullgarn så första försöket blir nog med ull.

AutumnWicca> Du har PM :-)

Ahnna
2010-05-13 11:21
#4

Ja, det finns 1-trådiga ullgarn att köpa, men jag gillar persoligen inte att brodera med det. (Jag är kanske för hårdhänt, men jag tycker att det går av hela tiden.)

Vaxa ullgarn behöver man inte, det är en smaksak. Jag gör det inte. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: