Annons:
Etikettallmänt
Läst 2157 ggr
Lillyblossom
5/7/10, 6:22 PM

Förkläde - vilken period?

Vilken tidsperiod kommer det där förklädet ifrån? När man har en "hörnet" fastsatt nästan vid linningen? Såg en bättre bild någonstans men vet inte var….

Annons:
Gudris
5/7/10, 6:56 PM
#1

På historiska världar beskrivs det som från slutet av 1300talet…

[Nenn]
5/7/10, 9:14 PM
#2

Passar på att fråga om det är någon som vet när det blev "tvång" för kvinnor att vara iklädd förkläde när de lämmnade gården i något ärende.  Var det först på 1800-talet eller fanns den "regeln" tidigare?

Ahnna
5/13/10, 11:29 AM
#3

#2 Den regeln har jag aldrig hört, faktiskt. Men det måste ha varit något som bara gällde de lägre samhällsstånden i så fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
5/13/10, 12:58 PM
#4

Jag har faktiskt hört något liknande. Att utan förklädet så vart kvinnan inte påklädd…. Litet som dagens muslimska kvinnor, att har de inte huvudduk/burka/whatever så är de inte klädda….

men exakt var när poch hur minns jag inte vart jag läste det eller när det skulle ha gällt i historien…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

skapa
5/13/10, 6:21 PM
#5

Kan kravet på förkläde ha något samband med när man började ha en öppen slits i kjolen fram. Den häktades bara ihop i linningen, var ihopsydd längre ned men hade en rellativt stort öppet sprund. Om man därtill lägger att underbyxor introduserades räött sent så tror jag att i alla fall jag skulle varit rätt noga att sätta på mig förklädet också. Även när man bar gick i särken, på slåtter t.ex. hade man i alla fall förklädet på. Undersärken hade ju samma långa sprund mitt fram.

När man började med kjolar och klänningar sydda på detta sät vet jag inte.

Upp till toppen
Annons: