Annons:
Etiketthantverk
Läst 3592 ggr
Mikolina
5/16/10, 12:46 PM

Virkade man på medeltiden?

Hej Jag är helt ny på detta. Skall på mitt första lajv i sommar så jag håller på att samla så mycket info som det går. Så att jag inte gör alltför mycket fel.

Jag älskar att virka och jag gör det i många olika material. allt från bommull, läder, lin, till silvertråd.Jag håller även på med makramé. Är detta medeltidsmässigt?

Detta är helt klart den bästa sidan jag hittat.

//Mikolina

Annons:
Anthka
5/16/10, 2:06 PM
#1

Nej, tyvärr, virkning är ett 1800-tals fenomen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LajvKrattan
6/13/10, 7:52 PM
#2

Om du gillar virkning så börja nålbinda! Jag älskar själv att virka men var medveten om att detta är långt ifrån medeltida. Att ha virkade saker på ett lågkravslajv går väl för sig men inte att sitta och hålla på med det. Här på hantverksfliken finns några bra inlägg om just nålbindning och hur man gör. Nålbindningsnålar kan du köpa på svarta katten (www.svartakatten.com). src="http://medeltiden.ifokus.se/tiny3/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif" alt="Flört" title="Flört" />

LinaN
6/14/10, 1:46 AM
#3

Eller hos någon på en vikinga/medeltidsmarknad, där brukar man kunna hitta bra nålbindningsnålar för bra priser! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
6/15/10, 10:37 PM
#4

eller tälj en själv gratis och superenkelt och börja på stört;)

Mikolina
6/16/10, 1:55 AM
#5

Jag har börjat nålbinda. Det är kul men jag behöver inga strumpor.  Kanske är lite knasig men jag gillar att testa olika tekniker och olika material. Sååååå..

Jag nålbinder en hatt med brätte typ solhatt i bast. Gräs fanns på medeltiden.

Nåja jag gör det nog mest för att se om det går inte för att det skall vara Historiskt korrekt. ;)

PogoPedagog
6/19/10, 1:48 PM
#6

det låter spännande, du får fota den och lägga ut här när den är klar

Annons:
LajvKrattan
8/28/10, 4:21 PM
#7

Vad kul att du lärde dig så snabbt! Själv tog det mig månader att lära mig… *mumlar avundsjukt* Oskyldig

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

MegN
9/19/10, 8:57 PM
#8

#7 Jag läste en massa webbsidor, och köpte ett häfte av en marknadsknalle, men kunde omöjligt begripa ändå hur man skulle göra. Så skickade jag dottern på en nålbindningskväll hos Louise i Spångmurs, Årsunda (var upptagen på annat håll själv) och när hon kom hem och visade fattade jag direkt! Det blev liksom "sista pusselbiten" efter att ha försökt i ungefär ett år på egen hand…! Det här var en torsdagkväll. Innan söndag kväll hade jag redan nålbundit en hel mössa och två handledsvärmare! (visserligen i Lovikka-garn men ändå).

Upp till toppen
Annons: