Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2114 ggr
[Sniff]
2010-05-25 22:32

Vilket tyg?

Jag har tänkt sy en klänning, lite medeltidsinspirerad och jag undrar vilket tyg som är bäst att använda? Och vad är bäst till en mantel? Har tänkt sy om några tröjor också, något tips om hur de kan se ut? :)

Annons:
Anthka
2010-05-25 22:39
#1

Om du "bara" vill sy en medelidsinspirerad klänning och inte har några krav på hisorisk korrekthet så kan du i stort sett välja vilket tyg som hellst. Vill du vara lite historisk korrekt så linne och mycket historiskt korrekt; ylle.

Om manteln är tänkt till medeltidsinspirerad icke värmande fungerar någon form av sammet (populärt bland medeltidsmarknads standarden), ska manteln värma är ett lite tjockare ylletyg lämpligt. Tyget behöver hur som hellst ha lite tygnd i sig för att falla snyggt.

Hur menar du att du tänkt sy om tröjor??? *förvirrad*

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[Sniff]
2010-05-25 22:43
#2

#1 Okej, funderar vidare på vilket som passar bäst till klänningen. Manteln ska vara lite tjckare och värma, så det får väl bli ylle då;)

 Pappa har några gamla tröjor som jag tänkte att jag kan använda, jag måste sy in de lite, för de är gaaanska stora för mig, och kanske göra de mer uringade…:) Och kanske lyckas sy ihop de med någon kjol, så de blir klänningar(A)

Anthka
2010-05-25 22:48
#3

Ah, då är jag med. Har tyvärr inga tips där, hoppas du hittar inspriation någonstans. Do-redo är annars väldigt trevligt Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[Sniff]
2010-05-25 22:50
#4

#3 Bra;) Jag har en liten idé, då det löser sig nog:D

wasp
2010-05-26 00:25
#5

Annars funkar ju Sofies Atiljes mönster om det bara ska vara medeltidsinspirerat.

[Sniff]
2010-05-26 14:12
#6

#5 Det ska jag kolla upp! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: