Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 5185 ggr
LinaN
2010-05-24 12:53

vikingaskydd - handskar

Vid blankvapensträning så behövs det ju skydd men jag har ett jäkla huvudbry med handskarna. Jag använder gärnasvetshandskar eller jämntjocka handskar. MEN problemet är att jag inte har hittat någon som saluför svetshandskar i kvinnostorlek, för den minsta mansstorleken får jag plats medbägge nävarna i sammahandske.

Hur har ni andra löst det? ni som inte har björnlabbar som karlarna?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
moondancer
2010-05-24 13:05
#1

Jag har inte det problemet själv (kanske för att man är man :P) men har tjej-kompisar som har löst det genom att:

1. Finna sig i situationen och köra på ändå. Svetshandskarna formar sig hyffsat efter ett tag

2. Har en som har gjort sina egna handskar, så det kanske går det med

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
2010-05-24 13:13
#2

Det finns svetshandskar i damstrl dvs strl 7-8-9 men de är strängt omöjliga att hitta i annat än 12-pack och 60 pack…. :S

håller på att googla som en idiot.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Freke
2010-05-24 18:06
#3

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

LinaN
2010-05-24 18:46
#4

#3 *hick* vilka priser! :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Freke
2010-05-24 20:11
#5

Nu ska du inte va sån…
Det spar fingrar, vet inte vad du har för pris på dina?? Men mina är värda en hel del

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Spikur
2010-05-24 20:41
#6

Annars kan du väl ta en handske som passar bra och sy/nita på ett kraftigare läder på ovansidan?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Jinaum
2010-05-24 23:46
#8

Jag hittade ett par i storlek 7 för typ… ja. 50 spänn eller något. MEN de var vansinigt tunna och har nu nötts sönder i lädret. Skyddet är helt men inte handsken.

NU skall jag sy nya utav ett par tunna vinterskinn handskar. De har bra sömmar att sy i och jag slipper frysa på vinter. Men möjligen svettas som en gris på sommaren men hellre det (vintern var ett helvete - kallt!)

Sett flera damer som kör på antinge fårskinns handskar som de syr om eller vanliga mocka/läder handskar som bara är lätt vaderade. Nästan som fin handskar.

Inte sett fler ställen än järnia i vara som har mindre storlekar i svetshandskar, dock har jag inte heller kollat någon annanstans heller. Men ja.

LinaN
2010-05-25 18:13
#9

Hittade ett par på mekonomen för 89kr/par i damstorlek. Så de kommer imorrn. :) Hoppas bara att det är en bra damstorlek ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2010-06-01 15:27
#10

Nu sitter jag här med läderbitar som ska skäras ut till skydd men vete fan hur jag ska få ihopa det…. någon som har bild på färdiga handskar med påsydda läderplattor?

för har jag lika många plattor som leder i fingarana så krånglar det, har jag färre leder i plattorna så trycker lädret mo fingerlederna….. *himlar med ögonen* har ju inga att titta på. Sen har jag hittat ett mönster fårn historiska världars forum, men det mönstret hjälper mig knappt då det inte blir bra för mig….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-06-01 16:20
#11

Nu är inte jag sådär vidarevärst bevandrad inom rustningar men, om det användes brynja på vikingatiden skulle det var en idé att göra ett par brynjehandskar istället? Dvs sy fast brynja på ovandelen av dina läderhandskar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-06-01 16:58
#12

#11 har funderat på det också men de som gjort det på svetshandskar har upplevt att de fått mer skador än innan de satte brynja på…. Kanske om man kna få tag på sådana små små ringar som är på slaktares handskar, men det är nog inte så lätt…. inte när man inte känner en slaktare.

så jag är litet skeptisk ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
2010-06-01 17:06
#13

sedan var ju ringbrynja en mer rikemans-grej på vikingatiden, så det beror ju lite på hur rik man vill verka ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
LinaN
2010-06-01 18:07
#14

#13 prexis ^^

själv vill jag som man vara välbeställd men inte snorigt rik ^^ ringbrynja ska jag ha på kroppen vad det lider. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-06-01 18:20
#15

Dock kan man ju också tänka så här: sådana handskar hade man ju inte då heller!

Kan ta kort på mina om du vill men de e lite skabbiga. Men jag tycker det fungerar bra. JObbat med leder i vadmals kuddar istället för lädret. Kan även be en kompis som gjort skit bra handskar i läder med rörliga leder + bivax.

LinaN
2010-06-01 18:43
#16

#15 det får du jättegärna göra!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-06-01 19:09
#17

#12 och #13 aha, ja som sagt rustningshistoria är inte mitt gebit (kan skilja på en plåtniklas och en viking men sedan tar det stopp Flört). Sambon har brynjehandskar när han blankvapenfäktar (både svetsversion och tunnare som också fungerar till tornerspel) och han säger att det fungerar fint. Själv ska jag göra mig ett par till sommarens spel, med just de där små slaktarskyddsringarna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

prussiluskan
2010-06-02 07:53
#18

Kan man inte gör typ räkmodell handskar i läder?Tungan ute

Upp till toppen
Annons: