Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 8735 ggr
Gudris
5/17/10, 7:13 PM

Bumla och vikingatid

Jag har fått för mig att jag ska sy en bumla/kampfrau-outfit och att jag även ska skapa mig en vikinga-outfit så nu funderar jag på om folk här som har erfarenhet av bumla eller vikingaklänningar har några trevliga tips och råd att ge Glad

T ex  materialtips, möjliga mönster, ja alla tips är välkomna!

Annons:
LinaN
5/17/10, 8:32 PM
#1

oj, vikingakläder är ju ingen konst :) finns massor att välja på, finsk vikingadräkt, birka-style, osv osv…. finns en del faktiskt om man bara börjar rota i det :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
5/17/10, 9:36 PM
#2

Ich bien ein bumla! Flört

Material, det vi använt är främst ylle och siden till ytterplagg och linne till skjortan och underkjolen.

På många träsnitt så ser det ut som om kvinnorna oxå har doblue och därmed separat kjol och att det är skjortan som pöser ut på magen - precis som på knektarna.

Men vid närmare granskning och för att stämma överens med övrigt mode, så är det nog hela klänningar… Där man puffat upp kjolen över bältet - vilket ger en smart förvaringspåse/ fick om man sticker in handen i sidoslitsen på kjolen.

Det finns inga direkta mönster att gå efter utan vi kollade på träsnitt.

Kika in på sidan www.landsknecht.org för mer inspiration.

Gudris
5/18/10, 10:23 AM
#3

#1 Jag anade det :) Några tips om vart det finns bra info? Kommer att googla också, men man hittar ju aldrig allt :)

#2 Ok, jag har tänkt mig att ha en hel klänning, mest av praktiska skäl som att jag lätt fryser om rygg/mage… Hur är det med ärmar? Har sett folk utan, med löstagbara och fastsydda ärmar. Är själv mest sugen att ha löstagbara, skönt om det är varmt liksom. Ska kolla in där :)

LinaN
5/18/10, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jadu…. Eura dress googlar man på för att hitta finska vikingakläder.

Female viking dress, viking dress, apron dress, viking woman, viking lady så brukar man få en hel del träffar. många samma som på de andra sökningarna men om man bläddrar så brukar man alltid hitta något nytt. :)

dock avråder jag å det bestämdaste att köra på flappa flappa hängsleklänningar ^^

Dock så kan jag rekommendera Susanna Bromés mönster för vikingaplagg, de är litet kluriga att förstora MEN de få plagg jag sytt hitendags sitter jättebra kring kroppen.

Halvfärdig kaftan på gång :) samt så hängsleklänningen under är sydd efter ett apron-dress ,mönster jag hittat ska se om ajg kan googla fram det. Det enda var att jag hade inte tillräckligt med tyg så den blev litet för kort för min smak. Men samtidigt så kan man ju alltid sätta på ett annat tyg längst ned :)

http://sca.uwaterloo.ca/mjc/sca/aprond.html

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
5/18/10, 4:23 PM
#5

Ooh, tackar tackar :)

MegN
5/21/10, 7:50 PM
#6

#4 Vilket bra mönster på hängselkjol! Särskilt ritningen över hur man lägger ut mönsterdelarna! Jag har alltid retat mig på att vara tvungen att öda tyg när jag syr…

Annars började jag med Markazits mönster när jag sydde mina första vikingakläder (kanske därför jag längtar efter något figursytt - när man nu har sytt så många plagg med lös passform, vilket visserligen är skönt att bära men kanske inte alltid ser så "läckert" ut…).

Annons:
Gudris
5/22/10, 2:18 PM
#7

#4 Ungefär hur ska jag mäta för att få "rätt" mått till hängselklänningen? Vart ska jag mäta, hur mycket lägga till osv… :)

LinaN
5/22/10, 4:07 PM
#8

#7 här hittar du en länk som har en jättebra mätbeskrivning, men dock har jag aldrig blivitr nöjd med klänningen när jag gjort exakt som det står på henens sida.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
5/22/10, 4:32 PM
#9

#8 Tackar tackar! Bra att ha något att utgå från när man gör toile :)

Gudris
5/23/10, 7:58 PM
#10

Suck, jag var på MTVkickof igår och snackade med en kompis som har flera kampfrauklänningar, fick tips om att googla träsnitt och har nu hittat typ vilken sorts bumla jag vill göra… Har t o m kommit fram till typ vilket tyg jag vill ha. Jag borde verkligen inte fixa det nu, men jäklar vad sugen jag är… Har även nästan bestämt vilket vikingaklänningstyg jag vill ja. Det här är en mycket oekonomisk hobby…

MegN
5/26/10, 1:50 PM
#11

"Det här är en mycket oekonomisk hobby…" Amen

LinaN
5/26/10, 3:30 PM
#12

#10 o 11 men ack så tillfredställande den är! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
5/26/10, 5:10 PM
#13

#12 Visst är det så :D

Annons:
Ahnna
6/3/10, 9:25 PM
#14

#10 Hihi! Men säg den hobby som genererar så mycket pengar att man inte behöver gå minus?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
6/3/10, 9:56 PM
#15

#14 Så sant, jag är även hästmänniska, inte heller någon inkomstkälla direkt…

Upp till toppen
Annons: