Annons:
Etiketteld-lågor
Läst 3422 ggr
Lillyblossom
5/27/10, 11:52 AM

Göra pärlor?

Någon som vet hur man gör en lerugn som man kan smälta glas och göra pärlor i?

Använder man vanliga stålpinnar när man "lindar" pärlorna, och vad heter det vita man har på toppen av dom stavarna för att lättare få av pärlorna?

Hantverkslägret i Örnafälla, Markaryd hade gjort en sådan…. Någon som vet mer än jag?

Annons:
LenaR
5/27/10, 11:23 PM
#1

Jag vet inte, men har du provat att fråga inne på glaskonst?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Lillyblossom
5/28/10, 12:23 AM
#2

Glaskonst?

LenaR
5/28/10, 12:25 AM
#3


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Spikur
6/1/10, 3:36 AM
#4

Kaolin-lera heter det vita. Och ja det är vanliga järn/stålpinnar man använder, som är spetsade i ena änden.

Lillyblossom
6/1/10, 1:28 PM
#5

Tack för allas hjälp! Skrattande

Tror jag har det mesta jag behöver veta för tillfället. Återkommer kanske med mer frågor senare.

Tack igen Skrattande

Ahnna
6/3/10, 9:08 PM
#6

Ser att du har fått svar redan, men jag tänkte angående ugnen; de ugnar jag har använt har varit gjorda av en blandning mellan kobajs och blålera. Det är lite knixigt och leran vill gärna torka för fort så att ugnen spricker, så man får räkna med att vara konstant upptagen i några timmar om man gör en sån ugn. Den måste hållas fuktig, men inte så blöt att leran "flyter" undan.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lillyblossom
6/3/10, 10:47 PM
#7

Ok. Låter lite mer historiskt om man får säga så, även om det inte är mycket mer historiskt än vad dessa tjejerna gjorde:

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/2000/glasparl/glasparl.htm

Kommer nog använda den leran dom använder. Känner inte att jag kommer komma över kobajs… Ska vänta tills min budget växt lite och sen testa. Skrattande

Vad har du gjort i dom ugnarna då? Pärlor eller något annat spännande? Man vet aldrig med dig ;) Du har så mycket intressant för dig som man inte hört om innan, Iaf inte jag :P

Ahnna
6/4/10, 2:12 AM
#8

#7 Jag har gjort glaspärlor i såna ugnar, men en bekant till mig gjuter i bland annat brons i en "bajsugn". (Ja, så kallas såna ugnar i min umgängeskrets, även om de till större delen är gjorda av lera.)

Kobajs kan du hämta helt gratis i närmsta kohage. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
6/7/10, 6:45 PM
#9

#8 Sant, Flört får väl hålla utkik på kossorna hemma. Hur mycket kobajs vs. lera har man då? Och vad kallas leran?

Är den han gjuter brons i lika stor som pärlugnen?

Ahnna
6/7/10, 10:03 PM
#10

#9 Ja, den ugn som min bekant gjuter i metall i är ungefär likadant utformad som en pärlugn och lika stor. Det måste ju kunna bli väldigt varmt samt ha hål för bälgar och ut-/inluft m.m.

Leran har grävts upp ur marken, den blåa leran som finns under matjordslagret. Den finns inte överallt, så man får nog testa lite olika ställen tills man hittar rätt.

Mängden kobajs beror på lerans beskaffenhet men nyckeln är att allt håller ihop. Gör en testgrej! Smulas den lätt sönder när den har torkat så behövs det nog mer lera.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
6/7/10, 10:48 PM
#11

Ok! Tack. SKa bara se när jag hinner med och leta. En gratis ugn är ju alltid att föredra. ;)

Upp till toppen
Annons: