Annons:
Etiketthantverk
Läst 4290 ggr
Ahnna
2010-06-22 22:53

Billigt, dyrt eller lagom?

Jag var på vikingamarknad i helgen som var och fick en del underliga kommentarer om mina priser. (Jag säljer bland annat växtfärgat garner och lädersaker.)

Flera tyckte att jag var "för billig" i den bemärkelsen att de var tvungen att sänka sina priser på liknande saker för att kunna "konkurrera", medan andra tyckte att vissa saker jag hade var lite för dyra. (200:- för ett handgjort, odekorerat bälte infärgat med brun narvsvärta med mässingsspänne tycker jag inte är dyrt, snarare tvärtom om man jämför med andra försäljare, men alla har vi ju olika plånböcker…)

Det här är ju skitsvårt, alltså att tillfredsställa alla, men jag startar inte den här tråden för att få hjälp med prissättningen. (Jag tar de priser som jag anser är skäliga.) Det jag undrar över är istället vad som är "dyrt" kontra "billigt" på en marknad - min egen erfarenhet är att det man vill ha betalar man för utan protest, medan det man kan klara sig utan men ändå gärna lägger vantarna på bara inhandlas om pengarna verkligen kan avvaras. Men det är uppenbart att alla tänker olika på den punkten.

En annan aspekt som jag stötte på i helgen var att mina bältesväskor för 400-450 kronor "måste" vara dåligt gjorda eftersom de inte var dyrare…?! Obestämd Man ska alltså, enligt vissa, inte vara för billig för då tror inte kunderna att det är kvalitetssaker man säljer. Himla intressant, tycker jag, men det förenklar ju inte direkt prissättningen! Tungan ute (Jag använder ögonen och inspekterar det jag ska köpa, jag drar inga slutsatser om kvaliteten enbart efter prislappen. Som försäljare handlar det ju både om inköpskostnad/materialkostnad, hur mycket man vill ha i timpenning för arbetet och hur väl man vill passa in på rådande marknad.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2010-06-22 23:01
#1

Jag inspekterar precis som du det jag är intresserad av och kollar på så sätt kvallitén själv, oavsett prisklass. Sedan kan jag konstatera att det är "för dyrt" (dvs jag kan göra det bättre och billigare själv) eller "billigt".

Om det är någonting jag verkligen behöver/bestämt mig för att jag vill ha så är ganska höga priser "för dyrt". Min smärttröskel där är hög. Men är det någonting jag skulle vilja ha men egentligen inte behöver så är smärttröskeln i prisklass låg.

Allt beror på plånboken för tillfället och om jag verkligen kan motivera för mig själv att jag behöverf föremålet.

Dina bältesväskor är för dyra för mig, eftersom jag faktiskt kan sy mig en egen av lädret som ligger och skräpar härhemma. Medan ditt växtfärgade garn är lagom i pris (jag får aldrig tummen ur att ta mig an växtfärgningen själv, då är det bekvämare att köpa färdigfärgat)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-06-22 23:03
#2

missförstå mig rätt, jag vet att dina bältesväskor är väldigt bra gjorda (jag har kikat på dem), det är bara det att jag behöver ingen och dessutom kan jag sy mig en själv. Prisvärt för mig (nästan oavsett pris) är sådant som jag inte kan göra själv (eller inte orkar göra).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-06-23 01:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag ahr provat att sälja växtfärgat garn för inköpspriset på härvorna, det säljs inte, jag har provat att kägga mig på 100kr/härva (vilket jag köpt av andra på marknader förut) och får ändå inget sålt. nu ska jag testa att lägga mig på 70kr/härva…

Jag förstår inte det här med väskorna, jag har 2 av dina väskor Ahnna, och tycker att jag gjort ett klipp varje gång. Speciellt den gröna. Den var värd vartenda öre även om jag inte har en dräkt till det. ^^

Men på ale var det en kille som sålde bältesväskan på bilden, den med massa mönster på, för 300kr, killen som köpte den prutade dessutom ner den 50 kr. DÄR pratar vi billigt, nästan för billigt. Synd att man själv inte hann fram först…. :S

Så jag förstår inte alltid, visserligen, om jag syr upp saker specifikt för en person, så är jag dyrare än om jag sytt upp något till mig själv som jag sedan aldrig kommer mig för att använda. tex, en handsydd vadmalsstruthätta med brodyr begärde jag 250kr för, jag ville bara ha materialet igen och slippa släpa hem hättan igen. Medan om jag syr upp en struthätta åt någon annan för hand ska jag ha minst 300kr för.

Tror det varierar kraftigt från person till person hur coh vad man vill ge för vissa saker.

Själv tänker jag alldeles för ofta "det där kan jag göra själv" men tro f*n att jag aldrig får tummen ur och tillverkar det som "jag kan göra själv"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

AutumnWicca
2010-06-23 13:41
#4

Det här med att sälja hantverk är en hel vetenskap. Jag som går en hantverksutbildning med inriktning på bland annat markandsföring och prissättning.

Kunden kan uppfatta ett lågtpris som dålig kvalite. Men samtidigt får man inte sätta förhögt.

Merparten av alla kunder synar inte produkterna. Det finns flera olika kategorier av konsumenter… som sagt en hel vetenskap och ett bra tips är att låna en bok om marknadföring eller gå en kurs..hur de resonerar för det är då man kommar kunna sätta bättre priser, dock kan man ju aldrig tillgodose alla..

Kan finnas sidor på nätet om olika kundtyper och hur de tänker, för då får man en bättre förståelse av ur kunden tänker. Man vill ju förstå

För inte ens jag som hållt på med det i 1år kan säga att jag vet hur jag själv ska prissätta… skitjobbigt! Skrattande

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Ahnna
2010-06-23 22:20
#5

Jag sätter som sagt de priser som jag vill ha, utifrån vilket arbete jag har lagt ner och vad det har kostat mig i material. Vill vissa kunder inte betala det priset så får de väl handla någon annanstans istället, värre än så är det ju inte. Men jag ligger generellt på den billiga delen av skalan, eftersom jag inte anser att det finns en marknad för överpriser i dagsläget och för att jag vill sälja, inte ta med mig allt hem igen. På senaste marknaden sålde jag så mycket att jag står nästan helt utan ett lager nu, vilket både är kul och lite stressande eftersom jag måste slita häcken av mig och skaffa ett nytt lager på kort tid innan nästa marknad. På samma marknad förra året sålde jag ungefär så mycket att det täckte bensinpengarna dit, inte ett öre mer. Så man vet verkligen aldrig hur det ska gå!

En sak som jag har märkt, lite som ett experiment, är att produkter utan prislapp säljer sämst. Jag funkar själv så att jag vill veta vad saker kostar och försöker ha prislappar på allt, men de gånger som jag har missat nåt så märks det i försäljningen. Tydligt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-06-23 23:55
#6

#5 det där med prislapp känner jag igen! så nu sitter jag och klipper prislappar i skinnspill till förbannelse! :D

Visserligen är inte jag den som drar mig för att fråga om priser, men många gör det. Samt så iom att vi är oftast kring 10 personer som delar på marknadsståndet så underlättar färdiga prislappar avsevärt. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-06-24 19:10
#7

#6 Ja, precis, ska man lämna över försäljningen till någon annan en stund så är det ju bra om denne vet hur mycket sakerna kostar. Oskyldig Glad

Jag gör också prislappar av skinnspill för det mesta, det ser bra ut och då brukar inte de där über-HK-personerna störa sig så mycket på att man faktiskt har använt modern skrivkonst! (Jag fick nyligen berättat för mig, av en person som tydligen har missat att jag säljer på marknader ofta, att man normalt inte får använda prislappar med text på marknader för att det inte anses tidsenligt. Gissa om jag garvade! Skrattande Hittills har jag aldrig stött på ett sånt förbud.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2010-06-25 12:44
#8

#7 Förväntade de sig att du skulle ha en våg att väga upp rätt mängd silver i också? :)

LinaN
2010-06-25 13:08
#9

#8 *moahhahahaahahah* huvudet på spiken Gudrun!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gudris
2010-06-25 13:52
#10

#9 Det skulle iofs vara ganska underhållande.

- Vad kostar väskan?

- 200g silver *tar fram våg*

- Går det inte bra med moderna pengar?

*Tittar frågande på kunden* - Ser det här ut som ett snabbköp? Det är faktiskt en medeltids/vikingamarknad!

Ahnna
2010-06-25 14:35
#11

#10 Typ så, ja! Cool Det får liksom inte gå till dumhetens gräns, det där med att vara tidsenlig på marknad. Tydliga prislappar underlättar ju både för försäljare och besökare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
2010-06-25 15:03
#12

#11 Absolut, jag tillhör dem som gärna ser på priset direkt. Har inte mycket pengar att röra mig med och är det för dyrt är det egentligen bara dumt att fresta mig.. :)

Anthka
2010-06-25 15:54
#13

#11 hear hear, jag avskyr fullkomligt avskyr försäljare som inte sätter ut pris och sedan när man frågar vad någonting kostar så kontrar de med "vad vill du betala?"

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2010-06-25 17:37
#14

#13 ja då blir man fullkomligt skogstokig, har varit nära o klippa till en som sa så en gång… som tur är är man ju en ganska så civiliserad viking så man gjorde ju aldrig det, men varan ifråga blev inte heller såld. Varken till mig eller någon annan den marknaden.

Förstår inte vad som är så fel med prislappar, är ju mindre o hålla reda på och sålänge det är linne/yllegarn som håller lappen fast i varan så ska det väl inte vara några bekymmer heller?

På Ale så sålde vi massor med pärlor coh garn, medan killen som hade med sig silverarmband inte fick sålt ngåot alls, eftersmo han inte prissatte sina varor direkt, utan vi fick gå tillbaka till produktlistan och sedan försöka luska ut vilka armband som var vilka, och som sagt, han fick inget sålt alls. Medan jag fick småpryttlar för 1500 sålt :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-06-26 21:21
#15

sj är man ju sådan att när jag väl kommer till marknader och funnit något jag vill ha, springer jag minst 5 varv tills jag hittar det bästa billigaste. Men det är ju jag det.

Självklart velar jag alltid så jag brukar kunna få det spontant pruttat av försäljaren själv *asg*

Väldigt ofta har jag stött på när de inte har priser och då irriterar jag mig mest på att är det flera spekulanter där vid det ståndet så får man ju stå å vänta och bli åsidosatt. Ja ni fattar. Jag tycker det är mest irriterande när man får stå å vänta en massa när man bara vill veta priset på en sak.

Prislappar är en bra sak. Skulle själv vilja börja sälja saker om jag kände att jag bra på något. Men det enda jag vet att jag kan är att göra ringspännen :P räcker inte så långt jue.

Grani
2010-06-28 22:32
#16

Ja att sätta ett pris på sakerna man gör är det svåraste av allt.

Säljer läderhantverk, där i bland bältesväskor som ligger mellan 400-500 som Ahnnas ungefär och fick en komentar att

"-Dom där kan väll inte vara handgjorda för det priset."

Vist kanske lite i lägsta laget med tanke på tiden jag lagt ner på dom, men jag vill ju sälja.

Andra ser ut att storkna när dom ser prislappen och försvinner fort.

Vad ska man göra? Obestämd

Anthka
2010-06-28 23:12
#17

#16 det finns alltid de som tycker att gratis är det bästa priset, tyvärr..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2010-06-29 18:15
#18

sj tycker ju jag att 400-500 är lagom. Min jag fick i student present kostade 700 och är handsynd med puntat tryck. Jag själv hade nog aldrig köpt den själv för det priset. Då i egenskap att ha varit student. Det är ju bara bra att inte alla har jätte priser. Kanske för de yngre. Vi i vår grupp har tex mycket studenter å så. Då är ju de priserna mer uppskattade kan ju jag säga :P

De senaste någon köpte var bältes väskor för 800. Höll på å storkna när jag hörde det. Ett lagom pris för en lagom stor bältes väska är runt 500, tycker jag då :P Och då menar jag att det inte händelsevis måste vara något tjusigt på den utan mer praktisk.

Men ja.. som jag sa. Jag är en markanads jägare. Jag rotar efter alltid de billigaste och snyggaste XD

Leramani
2012-07-24 16:43
#19

I min erfarenhet finns det flera aspekter på prissättning som man behöver ta i beaktande.

Priset = (materialkostnad + timpenning + ev hyra)  x 2.5 +/- fräschören +/- skickligheten +/- kundgruppen +/-platsen man säljer på och sist men inte minst +/- tillverkarens uppskattade värde.

Med priset visar man kunden om man är värd en investering eller inte, förutom om produkten är värd en investering. Vissa kunder tänker inte så,  men inte nödvändigtvis de rika. Hantverksintresserade köper hellre från någon som är erkänt skicklig, även när priset är det enda som skiljer produkten från en jämförbar produkt.

En kundgrupp tänker helt motsatt, att hantverk ska vara billigt pga att man gjort det själv. Och som inte ovanstående räcker så är flera kundgrupper på samma ställe samtidigt.

Om det inte finns prislappar så känns det mera svajande för kunden och de tvekar på om man säger samma pris till alla, och om priset har något slags faktabas.

Rätt pris på rätt ställe säljer.

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: