Annons:
Etikettevenemang
Läst 4285 ggr
riddarskolan
5/31/10, 9:42 PM

Riddarläger i Skåne - för alla åldrar!

Kom och lev riddarliv en lägervecka med oss i riddarsällskapet Skånska Pilen! Vi har ett verkstads/pysselpass och minst ett ridpass varje dag. Vi gör riddarvapen, syr medeltids- och riddarkläder, gör smycken, skjuter pil och båge, fäktas, jonglerar, går på lina, lagar medeltidsmat med mera. Till häst övar vi oss på olika riddargrenar som quintanen, plocka ringar, plocka blommor, plocka skallar, kombination med svärd, galgen, stridsgissel, duellringar och man mot man.

Under veckan finns också plats för gyckel och lek, sång och musik.

På lördagen åker vi till Glimmingehus på de 10.000 riddarnas dag. Här finns medeltidsmarknad och gott om olika riddaraktiviteter + möjlighet att se borgen inifrån.

Veckan avslutas på söndagen med ett tornerspel och en hejdundrande medeltida fest.

Datum och tid: Tisdagen den 15 juni-söndagen den 20 juni.
Plats: Rusthållaregården i Torna Hällestad
Riddarinstruktörer: Josefine Holmgren och Helena Norrby
Pris för dig som vill komma dagtid mellan 9-17: 4.500:- för barn, 5.500:- för vuxna.
Pris för dig som vill komma och sova över hela veckan: 5.500:- för barn, 6.500:- för vuxna.
Pris för enstaka översovningsnätter: 300:-/natt för barn, 400:- natt för vuxna.

Det ingår lunch och fika/mellis i dagpriset. För de som sover över ingår också kvällsmat och frukost. Entrébiljett till de 10.000 riddarnas dag ingår för alla.

PS. Vid fint väder sover vi utomhus i medeltida tält. Vid riktigt dåligt väder kan man få sova inomhus.

Det går bra att ta med egen häst.

Mer info om Riddarlägret hittar du på www.lillahastskolan.se

För anmälan och mer information om Riddarlägret, kontakta Felicia Lundgren, felicia@lillahastskolan.se , tel. 046-532 43, 0768-95 98 68.

Annons:
Tomteslakt
6/1/10, 10:50 PM
#1

inte för att vara elak.. men jag rider som riddare för nordic knights och undrar vad blomplockning och galgen är för riddargrenar? (då vi inte rider dom är jag inte familjär med dom :) ).

[trollduva]
6/2/10, 12:39 AM
#2

vi har något som vi själva kallar för galgen på våra spel,vi har fått den från ridande polisen i malmö

Tomteslakt
6/2/10, 7:43 AM
#3

#2 vadå, ska man hänga den stackarn som förlorar?.:)

Anthka
6/2/10, 7:55 AM
#4

#2 aha, jag har för mig att jag sett någonting liknande hos gotläningarna för en massa år sedan.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[trollduva]
6/2/10, 12:28 PM
#5

3#dett var en som tyckte den såg ut som en galge,sen dess har den hettat det^^

Tomteslakt
6/2/10, 12:32 PM
#6

#5 det är kort och gott skithöga ringar alltså :D

hur kommer blomsterdelen in då?:D med riddare tänkte jag…

Annons:
[trollduva]
6/2/10, 12:37 PM
#7

6# japp gäller att sträka sig rejält:D

riddarna plockar blommorna och väljer ut en dam i publiken att ge det till,den grenen har vi dock inte använt på spel på ett bra tag

riddarskolan
6/3/10, 12:49 AM
#8

Jo, eftersom vi är från Skåne så har vi "lånat in" grenarna från det äldre och mer välkända sällskapet Skånska Björnen - se deras grenar.

[trollduva]
6/3/10, 12:55 AM
#9

8#hihi,kul att vi inspirerar någonTungan ute

riddarskolan
6/3/10, 1:04 AM
#10

Ja - visst är det bra! Ungarna älskar det och vi kommer fortsätta på vår riddarskola för alla åldrar - kom ut och visa upp er någon gång vetja! Vi har fullt med medeltidsfolk i vår omgiving - och ridkunnigt folk - men vi är nybörjare på att sätta ihop det… så vi låter oss inspireras av er mer etablerade Glad

[Nötis]
6/3/10, 6:11 PM
#11

ush önskar att något liknande kunde äga rum här uppåt sundsvalls hållet :( här händer det ingenting sånt här…

Ahnna
6/9/10, 2:41 PM
#12

#11 Jag och en till har pratat lite löst kring att ha riddarläger i Gävletrakten framöver. Kan det vara nåt? Jag åker också, mot milersättning, och har kurser och dylikt för den eller de som vill. Skicka PM om det är intressant så kan vi snickra ihop nåt. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: