Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 3930 ggr
AutumnLeaf
6/13/10, 2:50 AM

Medeltidsveckan "nybörjare"

Halloj ! Finns det någon vänlig själ där ute som skulle kunna svara på några av mina frågor ang. medeltidsveckan i Visby?

Ska antagligen dit med pojkvännen för första gången och undrar om någon har lite "nybörjartips" på hur man ska klä sig för att inte se ut som en wannabe som jag vet att många gör där. Ska man klä sig medeltida så ska det inte vara halvdant för då kan det lika gärna vara enligt min mening :P

Skulle också vara snällt om någon tipsade på bra mönster, och vad man ska ha på fötterna. Har inte alltför gott om pengar så det får inte vara alltför dyrt eftersom resan, boende mm. kostar en del det också.

mvh My :)

Annons:
Anthka
6/13/10, 10:00 AM
#1

En grund skulle vara (till dig) en vit linnesärk och en enkel ylle klänning över i basmönster. Dvs rektangulära fram och bakstycken, kilar i sidora och två ärmar (samt två fyrkantiga ärmkilar). Bälte i midjan, gå för gud skull inte på de där jättebreda bältena som bara har en järnring som spänne utan ta ett med ett "normalt" spänne. Och en enklare bältesväska (spilltyg från klänningen förslagsvis)

Antar att du är såpass ung att du inte tänker använda huvudduk?

De två år som jag hållt på med medeltid har jag haft ett par svarta diskreta ballerinor från din sko i något matt skinnlinkande material. Eftersom klänningarna är såpass långa syns bara tippen av skorna och de är det ingen som tänker på (först nu jag skaffat ett par ordentliga vändsydda skor). Så Ett par diskreta bruna eller svarta skor fungerar bra tills ni har råd med ordentliga (skor är en stor utgift).

De här kläderna har ingen specifik tidsålder utan är lite enklare och smälter därför in i (i stort sett) vilket medeltida århundrade som hellst.

Till din pojkvän syr du skjorta och kjortel i samma material och med samma mönster som till dig själv, gör de bara kortare (någonstans vid knäet är en bra längd). Ett par enkla byxor (finns mönster här på sajten). Samma typ av bälte och en enklare väska/pung i läder.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
6/13/10, 10:05 AM
#2

Basmönstret jag menar: http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/1300borgkv/pdf/sark.pdf Strunta i titeln på mönstret, modellen är verkligen basic och användes länge både till klänningar och särkar (och manskläder).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: