Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 6258 ggr
[Sniff]
6/3/10, 5:48 PM

Medeltidsveckan i Visby

Vi ska dit, jag, min familj och min kompis. Men jag skulle vilja veta lite mer vad som händer där, vad man kan göra mm:) Kan man vara med i tornerspel? Min kompis skulle gilla det… ;)

Annons:
Anthka
6/3/10, 5:52 PM
#1

www.medeltidsveckan.se där finns program över allt som händer under veckan.

Och nej man kan inte vara med i tornerspelet men man kan gå och titta på det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Gudris
6/3/10, 8:39 PM
#2

Det jag starkast rekomenderar är att gå på Jauvets teater vid lunch varje dag. Det är gratis och sjukt underhållande, förra året såg jag alla showerna! I år bjuder de på Sagan Om Robin Hood Den Andre på Gotlandsänget och det är sista året de är med så jag rekomenderar er att njuta medan de är kvar…

[Sniff]
6/4/10, 12:04 AM
#3

#2 Ska vi absolut göra, tack för tipset! :)

#1 Det var där jag hittade det:) Kollar runt efter ett vandrarhem just nu… :)

Ahnna
6/5/10, 12:04 AM
#4

Det händer massor med saker på marknaden och runt omkring, men det mesta är inte schemalagt. Många besökare sysslar med hantverk eller gyckel, sång, musik, dans och allmänna tokigheter. Det är bara att gå runt och njuta! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Sniff]
6/5/10, 8:42 PM
#5

#4 Okej, det låter bra;) Ser fram emot marknaden(A)

 Brukar man ha på sig medeltida kläder? (A)

Anthka
6/5/10, 9:06 PM
#6

#5 Det är helt upp till var och en om man vill ha medeltida kläder eller inte, det finns de som går i moderna kläder också (och om jag inte minns fel är de ganska många)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
[Sniff]
6/5/10, 9:21 PM
#7

#6 Okej, jag har ju sytt lite medeltidsinspirerade kläder, så de kommer jag nog att ha. Ska sy åt familjen också:)

Hlif-Gudrunsdottir
6/6/10, 8:57 PM
#8

det brukar vara varmt. och det finns kleder man kan køpa om man inte har något. jauvet er et måste. jag skulle ønska dom hadde munkboll i år! improbataljen brukar ochså vara skoj. annars er det bara roligt å vandra rundt om och suga til sig stemning, musik, lukter, ljudar.

[Sniff]
6/6/10, 9:29 PM
#9

#8 Okej:) Det verkar mysigt där:D

Ahnna
6/7/10, 12:36 AM
#10

Kläderna som finns till salu på marknader, och särskilt på Medeltidsveckan, är ytterst sällan särskilt korrekta. Bara en liten påminnelse för er nybörjare, om ni nu är intresserade av HK-kläder vill säga. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
6/7/10, 11:53 AM
#11

#10 Men det finns mycket fantasylajvinspirerat om man gillar sånt (personligen brukar jag blunda när jag går förbi de stånden, det gör lite ont i mig av dem…) :)

Ahnna
6/7/10, 10:07 PM
#12

#11 Precis det som är min poäng - blunda, titta åt ett annat håll, låtsas inte se, och för guds skull köp ingenting! Flört (Återigen, om ni är ute efter HK-kläder. Ni kommer troligen inte att hitta några såna på Medeltidsveckan.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

wasp
6/8/10, 2:22 PM
#13

En liten fråga ang de där "rundlarna" i olikfärgad sammet som alla flickor/kvinnor springer runt med på huvudet. Hur HK är de egentligen?

Annons:
Gudris
6/8/10, 2:23 PM
#14

#12 Eller hur… Jag skulle nog säga, snacka med någon av alla de som säljer tyg och även de som går i medeltidskläder (av ylle som inte ser ut som något från de läskiga stånden) om tips på vad man kan göra och hur… Det brukar ju vara en del föreläsningar och så om kläder också som man kan gå på :)

Anthka
6/8/10, 4:25 PM
#15

#13 om du menar rundlar som i kransliknande saker i sammet, så är jag starkt tveksam till dem. Har en uppgift som säger att de möjligen kan vara sent 1400-tal från Tyskland.

Kort sagt, vill man vara HK, låt bli dem.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
6/8/10, 11:18 PM
#16

#13 Jag har sett någonting liknande i några 1400-talsmålningar, dock inte i en massa olika färger och inte med slöja vad jag kan minnas. *tänker* Det finns lite andra modeller som påminner om sammetskransarna också, även de från 1400-tal.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Sniff]
6/9/10, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

På tal om kläder, här är en dålig bild på en av klänningarna jag har sytt.

Salo
6/9/10, 4:09 PM
#18

Som alltid så vill jag till medeltidsveckan även i år. Brukar aldrig ha tid eller pengar men det här året ska vi försöka lite till. Sambon börjar inte jobba förrän veckan efter och inget tornerspel krockar så här långt och jag kan säkert byta bort några arbetsdagar så jag får ledigt då.

Tomteslakt
6/9/10, 8:49 PM
#19

Jag och sambon kommer ner tillsammans med tempelriddarorden. Vi kommer bo med gantarna och arbeta som nattvakter bl.a. så det är bäst ni passar er alla på kvällarna, vi har licens att bära svärd och ta era från er :D. Nä, men det ska bli så jäkla skoj att åka ner. Äntligen.Sen måste man ju industrispionera på gotlänningarna och se vad de har på sina tornerspel som vi inte behöver ha på våra :D

Kanske skulle ta och fäktas en smula på gotland också, det var en liten stund sen man gjorde det.

Anthka
6/9/10, 8:50 PM
#20

Planerar att höra Eva Anderssons dräkföreläsning på måndagskvällen (och hoppas att vakthållningen inte krockar med den). För dem som är mode intresserade är den nog rekomederbar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Salo
6/9/10, 9:13 PM
#21

Det är ju lite roligare att åka nu då sambon blev tempelriddare i sin orden och de kommer ju som oftast vara där. Har precis fått veta hur jag jobbar också och jag är ledig hela veckan. Så nu gäller det bara att passa in med tempelriddarna. Cool

Kommer ju klä mig som kvinna för en gångs skull så det vore ju trevligt om man hade nån/några extra klänningar. Hmm, vet ju några som har några fina skapelser, kanske får låna eller hyra av dem.Obestämd

Tornerspel kommer jag inte att gå på, men kanske om det hade varit gratis.

Tomteslakt
6/10/10, 10:09 AM
#22

#21 jaha, va kul, vad brukar dom göra där då? någon särskild uppgift eller mest vara tjusiga och kyrkliga?

Salo
6/10/10, 8:06 PM
#23

Ja, de håller i kyrkans procession och håller i mässor, så rätt kyrkligt blir det. Sen massa annat som jag inte vet också. Jag kommer nog mest glida omkring på egen hand och njuta av friheten.

Så är det nån som har några tips på olika (gärna gratis) evenemang/platser/saker som är värda att besöka så tar jag tacksamt emot. Måste ju ha nåt att fördriva tiden med. :)

Anthka
6/10/10, 8:50 PM
#24

#23 vad kul att de fått kyrkan procession i år, vi höll i den förra året och det var (enligt de som var där) mycket stämningsfullt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Freke
6/22/10, 10:29 PM
#25

#19 Vad då licens att bära svärd.. Skitsnack. Det finns inga licenser, går inte att fixa licenser då svärd inte är ett licenserbart vapen.

Knivlagen gäller… Och i år kommer polisen att vara betydligt hårdare enligt deras egen utsago.

Och du har inte rätten att beslagta någonting. Om du inte griper personen ifråga för brott emot knivlagen, men då måste du överlämna personen till polisen å det snaraste.

Hälsningar Freke, Som då under veckan jobbar för Medeltidsveckan och som Ordningsvakt i det civila samt under MtV.

Vi ses

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anthka
6/22/10, 10:39 PM
#26

#25 konstigt, för vi har licens/tillstånd från nyköpings polis och från polismyndigheten på gotland för att få bära svärd/kniv i medeltida sammanhang.

Sedan är det svårt att urskilja ironi via nätet, men ta det min man skrivit med en nypa salt och en portion humor. Flört

Vi kommer hur som hellst gå nattvakt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Freke
6/22/10, 10:47 PM
#27

Ja i en föreställning som av Medeltidsveckan arrangerat  så får Vapen bäras, men till och från platsen för föreställningen ska det bäras dolt och under uppsikt.

Men Någon formell licens finns inte och går inte att få, speciellt inte nattetid.

Men vi kommer säkert att ses under nätterna då min björn kommer även att figurera där dag som natt

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Anthka
6/22/10, 10:53 PM
#28

#27 allt jag vet är att vi har en kille i gruppen som inte gärna blir av med sitt särd och därför ser till att skaffa tillstånd för att få bära det. Och efter vad jag förstått så har han ett sådant tillstånd (som innefattar gruppen) för medeltidsveckan. Jag vet inte detaljerna i tillståndet och bryr mig inte om det då jag inte bär vapen själv (mitt lilla sidovapen för damer får stanna hemma, det vill jag inte bli av med).

Din björn???

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
6/22/10, 11:06 PM
#29

#25, vad jag menade med ta ifrån er era, var rent ironiskt och lite försök till humor, (det var faktiskt ett par smileys med i det medelandet vilket jag trodde var ganska tydligt).

Vad gäller licensen/tillståndet så är han som anthka säger väääldigt mån om sitt svärd och våra andras eftersom vi är där i föreningens namn och då behöver tillstånd så inget dumt händer. Vi hade det under ett evenemang i nyköping och jag har för mig att han skaffat det nu också. Han har rätt så mycket kontakter inom polisen och den världen också då han själv jobbat väldigt mycket med dom som brandman bl a.

Freke
6/23/10, 12:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#29

Ojoj du bör nog kolla lite mer..

Då jag jobbar med/för Medeltidsveckan bland annat med dessa frågor, och i lägerliv kan du få bära nästan vad du vill, men då du jobbar… INTE..  Svensk KNIVLAG gäller och du riskerar att bli av med det du bär på dig. sen spelar det ingen roll vilken position du/ din vän har..

Då jag själv beslag tagit kniv ifrån Poliser så vilka vänner du än har inom den organisationen så står dom inte över lagen och om dom upplyser er om annat så ljuger dom.

Tänk nu på detta när ni besöker Medeltidsveckan..
Jag kommer själv att närvara på de polismötena som veckan kommer att ha tillsammans med Polisen, så jag kan lägga upp det som sägs när dom drar igång.

#28 Min Björn

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tomteslakt
6/23/10, 8:58 AM
#31
#30, jamen dåså. Pratade med honom igår också och det gällde just bara i lägret inte inne i stan som du sa. My bad.
Jag kommer ändå inte ha med mitt svärd, för vi ska tydligen inte ha någon svärdsuppvisning, som vi brukar ha, så varför ta med sig något som folk vill norpa. hehe.

Tjusig björn, vad är det för ras?

Anthka
6/23/10, 11:13 AM
#32

#30 åh, söt. :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Freke
6/23/10, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#32 Det är han.. Men det är likväl 65kg Pälsboll som vet när han ska säga ifrån och då låter det inte allt för roligt eller snällt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Hlif-Gudrunsdottir
6/25/10, 12:01 PM
#34

Din klänning ser snygg ut. :) ska du gøra nån sorts underklänning ochså?

Annons:
[Sniff]
6/25/10, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#34 Tack:) Jag har gjort det, det gjorde jag först;) Men jag funderar på om jag ska sy ärmar på den gula klänningen. Eftersom underklänningen är typ bara ett långt linne…

Bild på underklänningen. Kass bild igen(A)

Anthka
6/25/10, 7:54 PM
#36

#35 det beror helt på hur pass historisk korrekt du vill vara. Historiska kläder har (fram till 1900-talet) haft ärmar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[Sniff]
6/25/10, 8:02 PM
#37

#36 Jag ville bara göra något som gick snabbt och enkelt. Jag har ett ärmmönster, så jag fixar det, tror jag. Det är en gardin jag har använt förresten^^ Så det blir ändå inte så historiskt korrekt;)

Anthka
6/25/10, 8:15 PM
#38

#37 det finns inget krav på att vara hk ;) beror helt och hållet på vad man har för referenser och för ambitions nivå :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Hlif-Gudrunsdottir
7/31/10, 2:33 AM
#39

Arm er vel mera korrekt, men det som betyder något er ju at du har en klenning och at du er bekvem! :)

Upp till toppen
Annons: