Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5888 ggr
Loviz
2010-06-15 03:09

Fålla slöja?

Håller på å syr massa medeltidskläder nu å de e lite smått panikartat… Ska på fest i helgen å då måste allt va klart… När jag som bäst höll på att plocka undan det som inte behövdes nu å lägga fram det som behövs hittade jag tyget till min slöja och kom på att den måste fållas….
Hur gör man detta enklast? Har läst lite på http://juneborg.nordmark.org/arts/sloja.htm , och hon nämner nåt om rullad fåll som är krångligt (de ska helst inte va så krångligt för jag har nästan alla fållar på våra kläder att göra + överklänning till mej…) Hon nämner även att man kan sy med en tät zickzack, vad tror ni om det?? (känns inte helt ok men funkar det så blir jag super nöjd!)

Jag har tänkt mej en slöja som är som en rektangel som man lägger över axeln, sen över huvet och över andra axeln. Jag ger mej inte in på haklin å så nu. det får bli ett framtida projekt.

Annons:
Anthka
2010-06-15 08:42
#1

rullad fåll??? har jag aldrig hört talas om, lättast är att fålla en slöja precis som man fållar allting annat.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
2010-06-15 09:56
#2

Rullad fåll eller "spottfåll" gör man enklast genom att blöta lite på fingrarna (spott) och sedan rulla tyget. Sedan syr man runt rullen, antingen för hand eller med zickzack på maskin.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
2010-06-15 10:05
#3

#2 aaah, syr runt rullen? menar du kastar fast rullen precis som vid vanlig fållning?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Loviz
2010-06-15 11:47
#4

Tack för snabba svar! Vanlig fåll å ju inte jätte krångligt så de får de bli! :) Jag vart lite förvirrad när jag läste på sidan jag länkade till å de är det enda jag hittar (på svenska) om slöjor. Förstod inte alls hur hon menade att fållen skulle se ut.

Pialinn
2010-06-15 22:07
#5

Visserligen ett sent svar, men just så. Man kastar runt rullen.

Om man fäster första sydda biten "någonstans", går det lättare att rulla när fållen hålls sträckt.

Jag brukar fästa i byxbenet. Hoppas ni förstår!?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Loviz
2010-06-16 01:05
#6

Nytt problem… :( klippte till slöja idag och de blir verkligen helt galet… MASSA tyg fram på halsen som känns obekvämt och mest ivägen…

Hur löser man slöj/huvudbonads problem enklast?? Jag har en oval slöja sen tidigare (efter SA mönster dock…), har sett nån bild där de va en som hade en fläta(eller två som möts) som gick uppe på huvet och en slöja fäst i det. kan något sådant vara ok? Det ska funka för en fest på lördag sen kan jag fixa nåt bättre till nästa gång.  Tacksam för svar!

Annons:
Ahnna
2010-06-16 02:02
#7

Rullad fåll gör sig bäst på tunnt sidentyg, som inte går att fålla på "vanligt" sätt för att det blir fult som stryk. Ett alternativ då är att fålla som "vanligt" och fästa ett tunnt band över sömmen så att det döljer de fula stygnen och rynket i tyget som obönhörligen uppstår. (Tro mig, jag satt med en sidenslöja i 5 raka timmar under en natt i våras på ett SCA-event och svor, svettades, svor, svettades, svor… etc.)

#6 Jag är inte helt säker på att jag förstår hur du menar, men vilken sorts tyg använder du? Är det tjockare än siden så kan det bli obekvämt runt halsen/hakan, beroende på hur du har fäst tyget. Är det nåt sånt här du har försökt få till?

Här är en väldigt bra sida som förklarar hur man fäster en slöja på medeltida vis, utan krångliga flätningar eller andra håruppsättningar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2010-06-16 02:05
#8

En annan variant är att klippa ut och fålla en D-formad slöja och fläta håret i två flätor, som fäst som en "loop" vid öronen. Ta sen en tygremsa och knyt runt huvudet och fäst slöjan i den med vanliga knappnålar. Korrekt och mycket snyggt! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-06-16 09:07
#9

#6 japp att lägga två flätor över huvudet och fästa i dem är helt ok

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Loviz
2010-06-17 02:12
#10

Det blir en efter andra länken i inlägg #7.

Jätte tack för alla bra och snabba svar!

Jag hade köpt 1m tunnt linne från medeltidsmode  som jag delade på hälften och tänkte göra en rektangulär slöja av. det känndes som det smidigaste innan men så vart de inte i slutändan… De linnet kostade 100kr vilket kändes väldig överkommligt. När jag insåg att de här kommer inte funka så ilade jag iväg till typ enda (i alla fall mest tillgängliga) tygaffären och frågade efter tunnt vitt linne å hon plockar fram en rulle som såg bra ut (inte lika bra som de jag först köpt men hyfsat) så säjer jag jag tar 1m. Då säjer hon det kostar 398kr/m….. Jag tappade hakan och bet mig hårt i läppen…. FYRAHUNDRA KRONOR! DE ÄR HELT GALET… Men efter som jag är ute i sista minuten fanns det inga val…

När vi skulle ta tag i att börja klippa slöjan börja mamma (som har hjälpt mig jätte mycke med de här å är nog liiiite trött på att lägga eftermiddagarna på ylleklänningar nu) sucka och stånka å stöna över mig som inte riktigt visste hur jag ville ha de å över att det är såååå besvärligt att fålla en oval eller rund bit. Så tar jag fram slöjan jag har gjort för många år sen efter ett SA mönster och provar. Jag har alltid tänkt att längsta biten ska vara från panna mot rygg men min kära moder informerar mig då om att den nog ska vara på andra hållet…. *haha* kännde mej som IQ-badboll….. Vi konstaterade snabbt att vi gör band av det "sönder klippta" tyget och jag har köpt 1m linne för 400 helt i onödan…. *haha* så de kan gå…

Men nu har jag en slöja att ha på festen å de är tackvare er som snällt har länkat och svarat!

Upp till toppen
Annons: