Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2249 ggr
Jinaum
2010-06-27 00:13

vad anser ni?

Ja jag är sjuk och får mina ryck.

Jag har lagt vantarna på en fin bit fejk päls och funderar på att sy den fast som pälskant på en luva.

Men vad anser ni? Är det ok med fejk päls i historisk återskapning eller skall man fortsätta jakten på redig päls?

Annars. Ere någon som har? (A) Skulle vilja ha rävpäls men det verkar helt omöjligt att hitta,

Annons:
Anthka
2010-06-27 08:48
#1

Beror helt och hållet på hur HK man vill vara, och vilka övriga referensramar man har.

Jag skulle inte använda fuskpäls, även om det finns den som ser ut precis som riktig idag. Återanvänder gamla minkkappor istället.

Räv har jag sett på en hel del marknader, både birka och ekenäs (och ett  par ställen till som jag glömt i skrivande stund) så det borde inte vara omöjligt att få tag på :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MarjaP
2010-06-27 11:53
#2

Jag är en sån som gärna vill vara så HK som möjligt. Rent ylle eller lin, siden funkar ju också förstås Glad, handsytt, nålbundet osv…

Men just i den frågan tycker jag att fuskpäls funkar finfint! Pälsindustrin är inget jag vill stödja på något sätt, men jag tittar inte snett på den som har en äkta päls heller. Fyndade själv en bit räv för 20 kr på Röda Korset förra året, och kommer använda som kantning på en struthätta, men skulle lika gärna kunna använda fuskpäls. Det bästa är väl om man själv skjutit den stackars räven så att man vet att det inte är från någon pälsfarm, eller så kan man ju använda fårpäls! En snygg pälskantning i krulligt silvergrått gotlandsfår-päls är väl inte fel!

AutumnWicca
2010-06-27 12:13
#3

Jag tycker det är helt okej med fuskpäls så länge den inte verkligen ser jättesyntetisk ut, vilket vissa gör…

Jag har problemet att jag klarar av fårpäls men när det kommer till annan päls så blir jag allergisk och får utslag som kliar plus andningsproblem… så ibland får det bli fusk men då är jag väldigt noga med hur den ser ut!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2010-06-27 19:11
#4

#2 jag vill heller inte stödja pälsindustrin genom att köpa nytillverkad päls men, att fynda en gammal päls på loppis är helt ok för mig. Istället för att kasta den till förbränning så kan den få ett nytt liv.

Har två minkpälsar hemma som ska bli diverse foder/kantning, nu är inte mink ett hk material men då mård är förbannat svårt att hitta fungerar det lika bra, det är få som kan se skillnad på mink och mård. Fårpäls använder jag inte inom återskapning men däremot till inredning/moderna kläder.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-06-27 22:56
#5

Jag anser att det är upp till var och en. Det finns vegana återskapare som aldrig skulle tänka sig använda päls och läder, och sen finns det de som gör det trots att de är veganer.

Så det finns allt däremellan.

*rycker på axlarna* ser din fuskis bra ut så varför inte?

Ett bra sätt att testa sina fuskisar är att sära på pälsen, ser man då vävbottnen så är det ingen bra fuskis, men om du får pilla dig ner genom pälsen tills du når väven så är det en bra fuskis, dvs tätt är bra och även en mer naturlig look.

Jag har en "vargpäls" i fusk som ser helt ok ut, dock skulle jag aldrig använda den i plagg men däremot i sängkläder. :D vilket min fuskis är idag, den är ett yllefodrat täcke med vargpäls :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-06-27 23:00
#6

#5 kan inte ens se vävbottnen för det är så tjockt. Trodde det var äkta när jag såg det först. Dock är det lika brunt som tyget jag tänkt använda så det kanske inte ser så roligt ut :/

Är så svårt att hitta rävpäls där jag bor. Brukar gå på secondhand i jakt efter sådant men nu har de inte haft en enda pälssak! Bor ju litet samhälle och jag kommer inte ut på marknader så ofta i och med att jag inte har körkort och åker oftare på träningar runt om i sverige.

Annons:
Upp till toppen
Annons: