Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6225 ggr
FelisLynx
2010-06-29 13:27

1130 manlig adel

Har försökt söka överallt, men inte fått tag i det jag söker. Har tänkt utgå ifrån bilden om St. Lucy på Eva Anderssons sida. http://web.comhem.se/~u31138198/1130.html. Det jag undrar efter är följande: Mannens "kjortel" är vad jag kan förstå, vadlång, med 2 m i omkrets nertill, med kilar från naveln. Så trånga som möjligt över armar o överkropp. Maken är dock x-byggare ( ff rätt bred över axlarna) har satt i kilar under armarna x 3(sprätta, klipp, sprätta). Kan man sätta i fler ex i ryggen? Har sytt denna i Linne. Över denna ska då en "tunika" på (köpt sidentyg). Frågan ang den är då, hur gör man snörningen i sidorna. Har surfat runt överallt o fått olika bud. En del att den ser ut i modellen som kjorteln,fast bredare, andra att den är helt öppen i sidan med snörningen som enda stängningsvariant. Ska det alltså även sitta halva kilar i sidorna men vara öppen från nederkant till under armen. Eller stängd som kjorteln, med snörningen "utanpå" s.a.s.? Till detta kommer då även en tabard ovanpå i ulltyg med fiskbensmönster på. Hade då tänkt att kanta den med päls, men har lite problem med djur o äkta päls. Går det att kanta med fusk istället? Är inte helt HK, utan gör så gott jag kan Hoppas på svar undrar en 40+ brud med alldeles nytt sömnadsintresse…

Annons:
Anthka
2010-06-29 13:36
#1

Jag har svårt att se var du får måtten ifrån då Eva sida inte inneåller några sådanna mått? Men mät på mannens bredaste ställe, och gör de rektangulära fram och bakstyckena efter det måttet. Då ska du inte behöva några kilar i ryggpartiet.

Snörning i sidorna på tunikan??? Du ska alltså ha en kjortel, en "tunika" och en tabard ovanpå varandra? Kjortel antar jag ska vara långärmad och tabarden brukar vara utan ärmar men tunikan??

Självklart går det bra att kanta med fuskpäls!

Många frågor men jag har svårt att förstå hur du tänkt dig plaggen.

Btw bilderna på Evas sida på kvinnokläder, det är inte en enda man i sikte Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

FelisLynx
2010-06-29 16:02
#2

Tackar för snabbt svar!

Men visst finns det en "man" med på bilden. Det är friaren som står på bilden till vänster, längst upp i "cirkeln" . Glad 

Har utgått från att han har en kjortel under "tunikan" o tabarden , men att den inte syns… Så har alla kvinnor på bilden. En tajtärmad kjortel med mycket skrynkeltyg över handlederna. Vad jag har sökt på nätet, denna sida, historisktforum o andra, så verkar det som om män o kvinnor har lika kläder. Så med uteslutningsmetoden antog jag att han har kjortel under… Rätt eller fel vad vet jag (novis inom detta).

Måtten har jag hittat på olika siter som sagt, och försökt rita mönster själv…. Inte helt lätt. men då jag ska fixa utfits till4 pers (efter den bilden) så antar jag att övning ger färdighet Cool

"Tunikan" (vet ej vad den annars ska kallas) är den på bilden som går ner över halva underärmen o har dekor runt handleden/halsen o kring vristerna. Det är den som snöras i midjan för att få skrynkeleffekten o smalheten runt bröstkorgen, Hittade mönster o beskrivning bla på denna sida.

http://www.lulu.com/items/volume_62/1255000/1255610/1/source/int12th4men.pdf

"Fashionable cut court tunic, with tight

belled sleeves and widely gored skirt.

May be laced at sides and left open at

side seams. As shown is about knee

length, but these can be made ankle

length." Direkt sitat… Därav frågan om hur den ser ut i sidan. Har på andra ställen sett att den ska var "stängd i sidan som kjorteln o snörningen "utanpå" på nåt sätt som på denna bil i ert forum. Visserlige inte HK bild men snörningen framgår bra :)

http://medievalweddingdresses.ideasforweddings.net/wp-content/uploads/2009/05/bliaut5.jpg

 Därav min förvirring Gråter

Bra med fuskpälsen, gillar inte att ha döda djur runt halsen. Gärna vår krokodil till skor, men där går gränsen !

Anthka
2010-06-29 18:01
#3

Aha, först och främst, tunic på engelska = kjortel på svenska. Du ska alltså sy en kjortel, en överkjortel med kortare ärmar och en "tabard" (egentligen fel ord då tabard är ett stridsplagg men i bist på bättre ord).

Åh, är det en man.

Då är det en bilaut du ska sy och inte en tunica (den med snörning i sidan). Kan tänkas vara pettitesser med namnen men det blir lättare att hitta beskrivningar om du vet vad plagget heter. Glad Och ska du sy en bilaut blir det överpagget, du ska inte sy ett extra plagg över det (dvs ingen "tabard") Att ha fyra plagg på sig (skjorta kjortel bilaut och tabard) är för mycket, framför allt som bilauten är gjord för att synas. Den har dessutom klockade ärmar, alltså inte riktigt den formen på ärmar som syns i dokumentet på Evas sida.

Jag skulle sy den stängd i sidan, tillräckligt stor så den kan träs över huvuvdet och sedan göra snörningen i sidan så att det bildas de vackra vecken när snörningen dras åt. Om du går tillbaka till Evas dräktsida så har hon sytt sig två kvinnoversioner av bilauten.

Alla är vi olika och har olika premisser, själv så har jag inget problem med riktigt päls sålänge den är gammal (25år och äldre).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

FelisLynx
2010-06-29 18:34
#4

Därav man mellan citationstecken :=)

Som sagt svårt med namnen på alla delar! Man tackar SÅÅÅ mycket för svaret innan jag höll på o bli tokig med all syning klippning o sprättning :)

Ska dessutom försöka mej på att dekorera bilauten med pärlor o nån form av broderi, har surfat även på såna stygn.

Har man inte jobb så skaffar men sej ;)

Päls,hmhm får se om det finns nån överkörd räv på secondhanden kanske…. Måste ha en diskussion med mej själv om det. Känns lite udda då man har katter som är som ens barn…

Ahnna
2010-06-29 18:39
#5

#3 Bliaut, inte bilaut. Flört

Jag ska nog ta och fråga Eva om lite såna här kläder nästa gång vi träffas. De är väldigt snygga! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-06-29 18:46
#6

#4 vill du ha fusk av etiska skäl tycker jag att det är helt ok. Just päls är ju en laddad fråga.

#5 ah, slant visst på tangenterna (inte lätt när man är trött och hjärnan känns som marshmallovs ;)

De är jättesygga, både hennes bliauter och 1130 tals klänningen. Det är någonting ditåt (de fåvitska jungfruarna) som jag tänkt mig till gotland i år, med pärlbroderier….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
FelisLynx
2010-06-29 20:30
#7

#6 dito :)

FelisLynx
2010-06-30 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har nu varit o köpt div band o pärlor. Tänker mej att sätta igång med broderier a´la St Lucy bildens bliaut så snart de blir klara. Resten får bli med de brodergarner jag har hemma på nåt vis… den mentala bilden är ännu under uppbyggnad.

Bor på landet så jag tog vad som fanns, hoppas det inte är helt åt häcklefjäll. Man kan ju inte vrida tillbaks tiden helt tyvärr….Gråter

Ha en trevlig sommar allihop och tack för div råd o tips. Bla namnet bliaut :)

PS

Ingen som har en närbild på hur sidsnörningen ska göras, vore förevigt tacksamKyss !!
DS

Anthka
2010-06-30 23:45
#9

#8 tyvärr, jag har skjutit mina 1100-tals bliaut planer på framtiden just av snörningsproblemet. Nöjer mig med dräkt á la de fåvitska damerna på st. Lucy bilden för nu ;)

Hoppas resultatet blir som du tänkt dig :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-07-01 14:36
#10

Det är lite krångligt att förklara hur sidsnörningen görs, men det är inte särskilt komplicerat att sy. Jag har dessvärre ingen bild… *mummel*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

FelisLynx
2010-07-26 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Inte världens bästa bild, men så här löste jag sidsnörningen… Hittade en sida med beskrivning av "ladderlacing", så jag prövade den :)

http://www.eg.bucknell.edu/~lwittie/sca/garb/bliaut.html (beskrivning av att sy en bliaut)

http://www.festiveattyre.com/research/lacing/lacing.html (beskrivning om hur man snörar)

Anthka
2010-07-26 14:16
#12

#11 perfekt, tackar. Nu ska jag bara ha tyg och tid till att sy enländet också Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: