Annons:
Etikettallmänt
Läst 4896 ggr
Jinaum
2010-06-26 21:29

Frågor

Jaj ag har fått vikinga sjukan redigt hårt nu. HÅRT. Värre än förut i alla fall.

Nu har jag färdigplanerat inför mosgård men inför nästa år vill jag uppnå krav.

Men jag vill ha lite hjälp. Sysslar ju mest med blankvapen strid å i den vägen har jag det mesta. Yxa, kniv, tvåhandsspjut, spjut. Enda som fattas är en Arma långsax typ.

Men jag funderar på saker typ som en kista att sitta på och förvara kanske ömtligare saker i. Eller vad har ni era kistor till? Vore kul att veta :D

Sedan kanske börja fundera på att skaffa mer köks saker. Har ju ätsaker och ska köpa matkniv å sådant. Men vid mosgård nästa år så kommer jag snart ha hållt på i 3 år.

Vad anser ni jag borde eller saker som vore bra att ha?

tänkte nu när jag kommer till mosgård se om jag hittar mer bältesbeslag å slöjor. Kanske en bältesväska till med.

Men har ni några bra förslag som kan vara bra? Gärna med priser med så jag kan planera. Jag gillar att planera så jag har råd tills nästa mosgård nästa år.

Kram på er alla. Hoppas min luddiga fråga inte är för luddig. (Sitter sjuk och har tråkigt och fick för mig å titta vad andra kan ge mig för förslag).

Annons:
Anthka
2010-06-26 21:57
#1

Kika på Burrs saker, det han göra får mig nästan att vilja bli viking själv. http://www.historiskafynd.se/

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2010-06-26 22:33
#2

Jo det är mest att jag vill ha tips på saker som är bra att ha i historisk återskapning. Smycken vist men i och med att jag slåsss använder jag inte mycket smycken. Använder max ringspännen och bältesbeslag. Men sådant har jag siktat på å skaffa i mosgård i år.

Så det är nog mest andra små saker som tex till vikinga livet utanför slagandet jag är intresserad av just nu.

Ahnna
2010-06-26 23:22
#3

Jag skulle också vilja se lite typiska "vikingaträkistor" eftersom jag är sugen på att göra en själv framöver. Ritning, nån? Dokumentation?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AutumnWicca
2010-06-27 12:15
#4

#3 Har en polare som hade en "ritning" eller bild över en vikinga kista.. ska se om jag får ta på honom och om han har någon länk.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Spikur
2010-06-27 18:22
#5

Jag tillverkar kistor med lås och beslag utefter vad man vill ha. En vikingatida modell på kista är ju mästermyrskistan, en verktygskista från 1000-talet.

AutumnWicca
2010-06-27 19:45
#6

#5 det är den kistan jag syftar till :)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Annons:
Anthka
2010-06-27 20:26
#7

Nu är ju jag inte viking utan medeltidare men, de fyra kistor/skrin jag har används till: 1 Kläder och förvaringspåsar, 2 matattiraljer (stoppad med ull så glas och keramik klarar sig) och vid tillfälle rustningsdelar (det är försvarets tredelade), 3 och 4 småpåsar och småpryttlar som lätt försvinner annars. Sedan har jag diverse korgar ute på event för att lättare kunna flytta mina ätdon och andra småsaker man bär med sig hela tiden. Kanske någonting som fungerar i vikingatida sammanhang?

Är på jakt efter en föga medeltida hattask också, har en stråhatt som kräver förvaring.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2010-06-27 20:39
#8

#7 jo är precis sådant som är kul å veta tycker jag. Jag menar vist kistorna är snygga men man ska ju ha använding för dem med. Funderar på att förava typ ätdon, sy grejor och sådant vardagligt småprytligt som kanske är bra att ha samlat på ett ställe (och dessutom ligger där dem ska för jag är expert på lägga saker fel om de inte har en bestämd plats).

Anthka
2010-06-27 22:46
#9

#8 jag ska kanske förtydliga, är vi ute på event med tältet fungerar kista 1 som resväska (kläder och sådant i), hemma resten av året ligger sovsäckarna i den. Kista 2 har husgeråd + ev rustningsdelar på event (med tält) och hemma enbart rustningsdelarna. Skrinen har samma saker i sig både ute och hemma.

Vi har en plastbacks/klädpåse förvaring för kläder och assecoarer hemma. För att hålla allt överskådligt och förhindra ohyra.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2010-06-27 22:57
#10

#8 var ungefär så jag fattade ja.

ptb
2016-02-08 09:51
#11

Har själv funderat på detta att just göra en mer vikingatida/medeltida kista att ha mina läderarbets saker i … samt att kunna förvara viss del av min utrustning i .  nu är ju just denna tråd ganska gammal men tänkte mig sparka lite liv i den igen =)

Upp till toppen
Annons: