Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3789 ggr
[Rhodugune]
2010-07-15 20:09

Vilka mönster gillar och använder du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nyfiken på vilka mönster folket här använder?

Har ni köpt dem, gjort dem själva, hittat på nätet mm?

Vilka är era favoriter och vilka mönster rekommenderar ni?

När jag började sy medeltidsinspererade kläder för en sån där 8 år sen, ( jag säjer medeltidsinspererade för jag är inte tillräckligt duktigt för att göra helt HK, och använder inte helt HK tyger, inte krossad sammaet dock hehe men det känns lite som att häda om jag skulle sy en klänning i dyrt ylle, då det inte skulle bli helt bra… hehe) använde jag Sofias Atelje, men när jag insåg mönstrens nackdelar, började jag göra egna mönster, men varierad framgång.

Men det är kul att skapa egna mönster, men jag känner att det skulle vara lärorigt att hitta fler bra mönster att sy efter eller utgå ifrån, så att jag lär mej mer. :)

Fö kul skull kan jag vissa några av klänningarna jag sytt efter egna mönster så får ni själva bedömma om jag gjort ett bra jobb eller inte. ;)

Den första är inspererad av surcotes med helvetesfönster i två olika färger och tyger:

Annons:
[Rhodugune]
2010-07-15 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Klänning nr två är sydd i vanlig bomullssammet och har en pälsad krage.

[Rhodugune]
2010-07-15 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Klänning tre är sydd i grön bomullssammet och den gula är sydd av ett par gardiner jag fått…. :)

Anthka
2010-07-15 22:10
#3

Jag använder mig av "standard" modeller (fram- och bakstycke, kilar, ärmspjäll osv) eller Thursfields "Medieval tailors assistans" eller handelsgillets mönster som bas, och så modifierar jag hejvillt allt beroende på vad det är jag vill sy. Men jag tycker om att ha ett mönster att utgå från, tycker det gör allting lättare.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[Rhodugune]
2010-07-15 22:35
#4

Intressant, och så måste jag bara säja att jag gillar din beskrivning att du modifierar hejvilt.. hihi

Och ja, det blir lättare att ha ett mönster att utgå ifrån.

Tack för tipsen ska kika på de mönstren. :) 

Kram, Maya

Ahnna
2010-07-20 12:08
#5

Till vikingatid och tidig medeltid så använder jag raka stycken och kilar, så som de faktiskt gjorde på den tiden av allt att döma. Till senare modeller försöker jag använda riktiga fynd som inspirationskälla för att få mönstret så korrekt som möjligt.

Boken The Tudor Tailor innehåller en del (väldigt korrekta) mönster på 1500-talskläder, men några av mönstren är dessvärre lite fel.

Reconstructing History är en serie mönster på kläder från medeltiden fram till 1900 ungefär och de är oftast korrekta, men lite svåra att förstå ibland.

Men oavsett vilka mönster jag har som grund så tittar jag på avbildningar och bevarade plagg och försöker få ett grepp om hur det ska se ut - sen syr jag så. Jag använder ytterst sällan ett mönster rakt upp och ner utan tillägg eller modifieringar. Till min senaste klänning till exempel så använde jag en toile efter min egen kropp för att få till överdelarna, och sen använde jag sunt förnuft för att få till kjolar och ärmar med mera så att resultatet efterliknar målningen jag hade som inspiration.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-07-20 14:29
#6

#5 det är så jag gör också, tycker bara det är lättare att ha ett mönster som grund, innan jag gör ändringarna efter fynd/målningar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
MegN
2010-07-23 03:30
#7

Eftersom jag mest kör vikingatid och tidig medeltid så är det enkla, raka stycken med kilar osv som gäller. Fast när det gäller underkläderna tar jag genvägar - så några särkar är t.ex. klippta i ett helt stycke (eller nåja - oftast ett högerstycke och ett vänsterstycke) för att tyget var billigare än min tid…! (Och så är det faktiskt himla skönt med en särk utan axelsöm…!).

Annars har jag improviserat rätt friskt (typ "hejvilt", som #3 ovan). Utgår då från en toile som jag ber någon hjälpa mig att göra, och prövar mig sen fram. Men då gäller det också att ha billiga tyger att härja med!

Jag är rätt svag för 1500-1600-tal (det började nog med folkdräkten där hemifrån), så jag håller på med en allmogedräkt från "the Tudor tailor" (den absolut simplaste modellen i hela boken!). Men då har jag (*listig som en räv*) tänkt ut att den ska göras så jag kan använda den till vardags! 1500-talsjacka funkar jättebra till jeans… Men även då behöver jag ha hjälp att prova ut hur ursprungsmönstret från boken behöver justeras för att passa på mig.

Upp till toppen
Annons: