Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 5597 ggr
MarjaP
7/26/10, 8:30 AM

deet börjar dra ihop sig...

…för årets medeltidsvecka!! Ska DU åka? och hur mycket har du kvar att sy?! Blir det i panik på färjan i år… igen? Glad

Jag håller på med en ylleklänning och har även planerat att hinna med en struthätta… Sen har jag en klänning från förra året som behöver bättras på och lagas lite om jag ska kunna använda den i år, får se hur det går…

Annons:
Anthka
7/26/10, 9:28 AM
#1

Japp jag (vi ska åka) och eftrsom rosersbergs medeltidsdagar är nu i helgen så blir det nog pankiksömnad sista veckan om jag ska få några fina kläder själv. Maken drev igenom en ny skjorta och jacka till rosers, dottern behöver kläder eftersom hon inte har några alls… och så ska jag knåpa ihop lite att sälja. Så min stackars 1100-talare med tillhörande slöja blir förhoppningsvis klara på båten.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
7/26/10, 11:02 AM
#2

Ingen medeltidsvecka för mig iår…. sitter nu o känner mig ledsen för det men får se fram emot nästa år istället. Kanske tittar förbi rosers då jag har en kompis som står där och säljer…. lite medeltid får jag andas iallfall.

SHV-Pysen
7/26/10, 7:01 PM
#3

Jajamensan, Medeltidsvecka för mig i år igen! Sista detaljerna på överklänningen och sen måste jag sy en undersärk till den också som jag bara har klippt ut bitarna till än så länge. Sen är det väl typ 100 saker till men det tar vi i sista minuten när jag kommer på allt.

terkina
7/26/10, 8:28 PM
#4

Jag, sambo och grann-paret ska dit. Har lyckats övertala dem att bära medeltidskläder, vilket givetvis innebär att det är JAG som måste sy åt dem.. (men vad gör man inte :oP)

Har grannens överplagg kvar (kjortel och struthätta) samt ALLT mitt! Men jag har ju iafl en gammal garderob att ta av, så jag skulle ju klara mig om det krisar (men det är inte lika kul ju! :o)) Kommer nog tyvärr inte hinna sy nåt på båten, eftersom vi ska ha fyra illbattingar till illrar med oss och ta hand om också :oS.

Sällskapet fick iafl testa sina kläder lite grann på Mariefreds Medeltidsdagar igår, och det verkade falla dem i smaken! (till och med sambon uttryckte gillande fastän han tvärvägrat i fyra års tid! :oP)

Så ser ni ett gäng "nybörjare" med varsin iller på mtv så är det troligtvis vi, och då är det bara att komma fram och hälsa! ;o)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

LinaN
7/26/10, 9:21 PM
#5

Inget MtV fö mig i år heller, ser inte riktigt meningen med det ^^ men det är väl bara för att jag aldrig varit där.

blir troligtvis inget MtV nästa år heller, för jag ska försöka ta mig till Saltvik istället. :D och eventuellt blir vi ivägsläpade till Trelleborg i danmark för vikingafighting ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MarjaP
7/27/10, 8:42 AM
#6

hmm… jag lyckades göra den inte så tajta ylleklänningen liiiite för tajt iaf, så nu har jag en hög med snörhål att sy också! suck!!

Tänkte den skulle få jobba dubbelt som medeltida och även lite vikingatid, därför skulle den bara bli lite lagom tajt. Inga knappar och så lite brickband. Men nu blir den väl mest 1300-tal eftersom den får snörning. Å andra sidan syns det ju inte så mycket under hängselkjolen så den funkar nog till vikingatid också om man inte har så höga krav!

Annons:
FelisLynx
7/27/10, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

sju dar per år
kan jag få ro och frid.
I Österns sjö, på rosornas ö.
Sju dar per år i Visbys medeltid

Äntligen dax! Hade sk-kul förra året! Var då nybörjare (40 år) o gjorde lite tokigt med kläderna som alla andra… Försökt bättra mej till i år (hmhmhmm). Maken tycker jag är besatt som sitter o syr som en tok från morgon till kväll, men hur ska man annars hinna? Gör det mesta på maskin då jag har problem med leder o värk, köper det jag får tag i, i närheten av min by… Inte helt lätt, men, men..

I år följer sonen med flickvän ner så deras outfit syr jag med. PHU!

En bild på det nästan färdiga, med inspiration från bilden på Eva A:s sida, med legenden om St Lucy…

Gudris
7/27/10, 3:07 PM
#8

Jag kommer vara här (i visby) under medeltidsveckan och kommer att knata omkring i lite för varma ylleklänningar, precis som förra året :D

Sitter och syr på min kampfrau och räknar med att hinna klart med den. Kräver dock lite arbete…

drutten2
7/28/10, 11:39 PM
#9

Japp här är en till, fast jag är en nybörjare… första gången med medeltida kläder och det som hör till… är mycket förväntasfull. :D

MarjaP
7/29/10, 1:13 AM
#10

Ha! Snörhålen klara! Nu ska den bara fållas och så på med lite brickband också. Fälla sömsmånerna kan jag göra till nästa år… Flört

SHV-Pysen
8/3/10, 9:39 PM
#11

#10 låter som du är ungefär på samma ställe som jag nu Tungan ute

Nu håller jag på med ärmar. Jag hatar ärmar. Har ingen direkt vilja att planera och göra det ordentligt för att det ska bli bra i slutändan när jag syr, utan tar det hela på lite improvisation och måfå, så när man kommer till ärmarna ställer det alltid till problem (tycker ju att man borde lära sig någon gång, men icke. samma visa varje gång). Men nu har jag satt deadline att de måste vara klara till imorgon onsdag, så det är bara att sätta sig och sy.

Insåg nu när jag satt i sista minuten-planeringen att vi missar gästabudet då vi åker hem den dagen. Typiskt….Obestämd

Anthka
8/4/10, 10:08 AM
#12

#10 jag är så illa tvungen att fälla mina sömmar, tyget är löst slaget och fransar upp sig bara man tittar på det, och jag min idiot har inte sicksackat….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MarjaP
8/4/10, 10:19 AM
#13

Nämnde jag att jag bärjade med en struthätta också? En med knappar fram. Så nu är det tre knapphål kvar att sy, och så måste jag bestämma hur lång strut jag ska ha. Några åsikter? Det blir en tjusig hätta, i mörkblått ylle fodrad med tunn ljusgul ylle. Ev ska den kantas med lite räv också Skrattande

Jag gillar såna här förhållandevis mindre projekt! Inga milslånga sömmar som i klännignarna och man kan bli klar på några dagar (eller kortare om man inte behövde jobba förståss).

Annons:
Ahnna
8/5/10, 8:35 PM
#14

Jag åker inte i år, men kaaaaanske nästa år. Det är lite lockande. Styringheims tältläger (SCA) är ju en upplevelse i sig själv, som jag har saknat i några år nu. *drömmer*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
8/6/10, 5:20 PM
#15

#14 Jag kom just hem från byggandet av nämnda tältläger, det kommer bli nice :)

wasp
8/6/10, 8:27 PM
#16

Jag, sambon o ev hunden ska dit över dagen på lördagen. Men vi struntar nog i medeltidskläderna den här gången tror jag…

Loviz
8/8/10, 3:16 AM
#17

Inget mtv för mig i år heller… Men mina tankar är där!
Nu är det nog 3 år sen jag var där sist å vissa bitar vart jag lite besviken på då det känndes som en försämring mot innan. Men varje år längtar jag tillbaka, och varje år finns det nya hinder ivägen.. Men skam den som ger sig nåt år ska jag ta med sambon dit och visa honom magin på ön :)

Anthka
8/12/10, 9:17 AM
#18

Vi kom, vi såg, vi jobbade, tiden gick alldeles för fort så tyvärr är vi hemma igen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: