Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3905 ggr
Ariel61
8/1/10, 4:47 PM

Att välja tyg - hjälp!

Eftersom jag är dels nybörjare, dels inte rädd för att göra bort mig med dumma frågor, kommer här en dum fråga.

Vilken slags tygkvalite ska man ha i de olika plaggen? Jag köper nästan allt på nätet så här långt, och då står det typ ( när det gäller ull som är det som gäller just nu) kypert, tunn kypert, tuskaft, fin vadmal, tjock dito osv. Jag har vävt litegrann så jag förstår själva termen, MEN vad passar till vad? Ibland står även vikt/meter, och så mycket fattar jag att det kan man använda för att jämföra, men vad är tungt och vad är lätt?

Som sagt; nybörjarfrågor, men om man aldrig frågar får man aldrig svar :)

(Jag har sökt på forumet men hittade inte riktigt vad jag är ute efter. Kanske ämne för en artikel?)

Annons:
LinaN
8/1/10, 7:59 PM
#1

Är det medeltidsmode du tittat på?

För isf tycker jag att du ska be Kerstin skicka tygprover till dig så kan du känna på dem och se vad du vill göra av vad. Samt så får man färgen exakt. för hon har tunna tunna ulltyger, tunna ulltyger, mellan, tjocka och sen oliak tjocka vadmal….. så det är svårt att gissa hur tjockt något är bara av den beskrivningen och gram per kvadratmeter….

jag köper nästan uteslutande allt mitt därifrån då vet jag att står det 100% ull så är det hundra procent.

Jag är sån, jag måste ta i tygerna för att veta vad de lämpar sig till.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

FelisLynx
8/1/10, 8:40 PM
#2

Vet inte om detta hjälper

men, men. Nuförtiden är Eva A min guru ;)

http://nylose.nordrike.org/Artiklar/h_dagarna-99.html

Loviz
8/2/10, 12:52 AM
#3

Jag håller med LinaN. beställ tygprover!
Medeltidsmode skickar tygprover gratis å det tar bara en dag eller två innan man får dom :)