Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3905 ggr
Ariel61
8/1/10, 4:47 PM

Att välja tyg - hjälp!

Eftersom jag är dels nybörjare, dels inte rädd för att göra bort mig med dumma frågor, kommer här en dum fråga.

Vilken slags tygkvalite ska man ha i de olika plaggen? Jag köper nästan allt på nätet så här långt, och då står det typ ( när det gäller ull som är det som gäller just nu) kypert, tunn kypert, tuskaft, fin vadmal, tjock dito osv. Jag har vävt litegrann så jag förstår själva termen, MEN vad passar till vad? Ibland står även vikt/meter, och så mycket fattar jag att det kan man använda för att jämföra, men vad är tungt och vad är lätt?

Som sagt; nybörjarfrågor, men om man aldrig frågar får man aldrig svar :)

(Jag har sökt på forumet men hittade inte riktigt vad jag är ute efter. Kanske ämne för en artikel?)

Annons:
LinaN
8/1/10, 7:59 PM
#1

Är det medeltidsmode du tittat på?

För isf tycker jag att du ska be Kerstin skicka tygprover till dig så kan du känna på dem och se vad du vill göra av vad. Samt så får man färgen exakt. för hon har tunna tunna ulltyger, tunna ulltyger, mellan, tjocka och sen oliak tjocka vadmal….. så det är svårt att gissa hur tjockt något är bara av den beskrivningen och gram per kvadratmeter….

jag köper nästan uteslutande allt mitt därifrån då vet jag att står det 100% ull så är det hundra procent.

Jag är sån, jag måste ta i tygerna för att veta vad de lämpar sig till.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

FelisLynx
8/1/10, 8:40 PM
#2

Vet inte om detta hjälper

men, men. Nuförtiden är Eva A min guru ;)

http://nylose.nordrike.org/Artiklar/h_dagarna-99.html

Loviz
8/2/10, 12:52 AM
#3

Jag håller med LinaN. beställ tygprover!
Medeltidsmode skickar tygprover gratis å det tar bara en dag eller två innan man får dom :)

Jag har även beställt tygprover från handelsgillet å där kostar dom 3kr stycket per kvallite (3kr för lin, 3kr för tunn kypert 3kr för vadmal osv, så får man alla färger i den kvaliten)

Det kan ju va lite lurigt att beställa tyg efter en bild på skärmen, då det kan vara väldigt olika skärminställningar så nåt som ser ut att passa gör inte det när man väl får hem det sen.

Finns ju fler ställen än de jag har nämt att köpa tyg ifrån men dom flesta borde skicka tygprover mot en liten peng eller gratis så kolla runt å beställ från fler ställen så kan du jämföra å välja å vraka som du vill!

LinaN
8/2/10, 1:00 AM
#4

Det enda man ska tänka på nu är att Kerstin är ute på marknader nästan varje helg och att leveranstiderna är uppemot en vecka till tio dar. Vad jag vet har hon inte vart hemma en enda helg sen första helgen i maj….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Loviz
8/2/10, 1:39 AM
#5

Ja de e sant, de va innan marknads säsongen som jag beställde mina tygprover… *tänkte inte på det..*

Är säkert fler än Kerstin som har lite längre leveranstider nu

LinaN
8/2/10, 2:58 AM
#6

#5 jupp, korps är rätt långsamma nu med ^^ detär ju högsäsong nu, o snart är det MtV och då blir det ännu värre :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ariel61
8/5/10, 12:29 AM
#7

Tack för svar :)

Jag brukar beställa tygprover för att se färgen på riktigt men jag har svårt att känna på den lilla tygbiten, vad de passar bäst till, men man lär ju så länge man lever Flört.

Har ( nästan) sytt klart en klänning i "fin vadmal" från korps. Den känns tung men jag tycker att tyget faller ganska bra. Och det att jag tycker den är tung, är kanske för att jag inte är van vid kläder med så mycket tyg i? Bilder kommer så småningom, om jag blir nöjd med denTungan ute

LinaN
8/5/10, 1:24 PM
#8

#7 tror mer det har med att göra att vadmal är tungt även om det är tunnt.

Men om du undrar vad som passar till vad av Kerstins tyger så har jag en ganska bra koll där :) NUT-yllet är ljuvligt tunnt och passar till riktigt fina klänningar och plagg, och även sommarplagg. Medan NU-tygerna är stadigare och passar till litet mer robusta plagg men fungerar fortfarande till klänningar mm. Men det blir inte riktigt lika följsamt som med NUT. tex.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

wasp
8/5/10, 1:37 PM
#9

Måste hålla med Lina där, har en klänning i NUT-ylle och det är underbart. Kan verkligen rekomenderas.

Anthka
8/5/10, 4:52 PM
#10

Alternativet till kerstins NUT tyger är handelsgillets tunna kypert, lika fin och följsam tunn ylle.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
8/5/10, 10:41 PM
#11

#10 Det är för att det ÄR SAMMA (har jag för mig, antingen är det handelsgillet eller korps som har exakt samma tunna)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
8/6/10, 10:17 AM
#12

#11 då är det korps, jag har tygprover från kerstin och från handelsgillet och det är inte riktigt samma.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
8/6/10, 2:15 PM
#13

#12 då vart det utredat ^^ Korps tar däremot mer per meter än Kerstin, men det är precis samma leverantör de har. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
8/6/10, 3:43 PM
#14

#13 bra att veta :)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ariel61
8/6/10, 8:32 PM
#15

Bara så jag fattar rätt…Kerstin är "medeltidsmode"?

LinaN
8/6/10, 8:35 PM
#16

#15 ajjemen

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: