Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3297 ggr
Ahnna
2010-09-01 22:42

Är ni snabba på att sy?

Jag har precis börjat min kostymörutbildning på distans och insåg idag att första dräkten ska vara klar om 13 veckor. För mig är det en enormt lång tid - även om det rör sig om en renässansdräkt som ju kan vara rätt krångliga och pilliga att få till - men det födde ändå frågan i mitt huvud om jag syr ovanligt snabbt eller om de flesta andra med min erfarenhet av dräktsömnad också gör det…?

(Jag har sytt historiska dräkter regelbundet i snart 11 år.)

Hur är det för er, syr ni snabbt eller inte? Som referens kan vi ta de där 13 veckorna - tycker ni att det känns mycket, lite eller lagom för en 1500-talsdräkt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-09-02 11:46
#1

på 13 veckor så hinner jag sy upp en helt handsydd dräkt till mig själv från "trosor" till huvudduk och allt däremellan. Kanske inte skor då men inte långt ifrån. och då pratar vi iaf en 3 klänningar (särk, mellanklänning, hängsleklänning) ärmlös särk och kaftan+mantel.

Ska vi prata maskinsydda plagg också så är det ännu fler plagg… mer elelr mindre 1 plagg om dagen…

I våras drog jag ju ihopa en helt ny handsydd dräkt på 2 månader…. och då både pluggade jag och jobbade samtidigt. så 13 veckor är vääääldigt lång tid i min bok iaf.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-09-02 11:49
#2

#1 Ja, jag kan inte annat än hålla med. (Hmm, en HANDSYDD brokaddräkt kanske skulle imponera på kursledaren? *moahahaha!*)

Vi får väl se hur det går, jag kanske inbillar mig saker, men 3 månader känns som hur lång tid som helst för en enda dräkt. (Även om den så inkluderar korsett, underkläder, styvkjol, hatt, halsband, bälte, örhängen, pipkrage, manchetter och solfjäder! Flört)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
2010-09-03 14:36
#3

Jag är så himla lat, så det tar tid för mig. Är jag ledig från allt annat, så syr jag non-stop, och då går det fort, men att komma hem från skolan, åka till stallet, plugga och sen sätta mig och sy går inte, såvida jag inte har något viktigt jag ska åka på där jag ska ha den, då blir man sporrad. För mig är det all or nothing annars!

Så om man tar denna situation så skulle jag väl lägga lite kraft på det, och hinna tretton veckor precis (skulle jag gå en kostymörutbildning så utgår jag från att jag är peppad att bli klar, varför skulle jag annars gå den?)

AutumnWicca
2010-09-07 13:01
#4

Hum, knepig fråga! Eftersom jag alltid pysslar med flera projekt samtidigt och många av dem ligger länge i träda så vet jag ärligt inte..

Men en raksöm för hand tar inte så långtid.. och den går äckligt snabbt på symaskin. På manskin kan jag lätt syihop ett plagg på ca 3 timmar..

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

MegN
2010-09-15 19:46
#5

Har inte en aning om hur lång tid det tar att handsy olika plagg, har aldrig haft tålamod att sy mer än dekorsömmar, fållar etc för hand.

För en handfull år sen, när jag och döttrarna fick några överblivna båtbiljetter till Gotland mitt i medeltidsveckan kastade jag väldigt raskt ihop 6 överklänningar + 6 särkar och lite tillbehör (förkläden, enkla hättor osv) på 4-5 dagar. Men då var det ju maskinsytt det mesta, plus att jag verkligen hade ont i rygg och nacke efteråt…! Och ändå var alla klänningar dekorerade med band runt hals, ärmslut och fåll, överklänningarnas vida ärmar var fodrade osv, så trots att det kändes som ett hastverk har de blivit beundrade flera gånger om sen dess (nu är de ju urväxta/förstörda för längesen, mina barn var c:a 7 resp 12 år då).

Det som tar den mesta tiden för min del är att bestämma mig för VAD jag ska sy, av VILKA tyger (befintliga eller eventuella nya)…! När jag väl har grunnat färdigt brukar resten gå hyfsat snabbt. Men jag kan gå länge och lägga ut mönsterdelar på olika tyger, titta och fundera - byta tyg, byta typ av plagg, osv osv.

Ingeli
2010-09-22 09:40
#6

Är nog böjd att hålla med, 13 veckor är väldigt lång tid. Men det beror ju alldeles på vad som ingår faktiskt. Är det en komplett dräkt med alla tillbehör eller är det "bara" en klänning?

Syr ju själv aldrig för hand pga en ledsjukdom så allt jag gör gör jag på maskin så handsömnad kan jag inte bedöma alls. Men jag skulle kunna sy väldigt VÄLDIGT mycket kläder på 13 veckor, även om jag jobbar heltid som jag ju faktiskt gör. :)

Annons:
MarjaP
2010-09-22 11:46
#7

Jag sydde en komplett 1800-tals klänning (turnyr, underkjolar, korsett och allt!) förra sommaren, det kanske tog ca 2 månader. Men då får man räkna med att jag jobbade, även mycket jourer, hade två hundar att ta hand om och ett hushåll. Så det blev en del sena kvällar med sömnad och i ärlighetens namn saknar väl klänningen en del volanger än… Men det blev klar i tid!

En helt handsydd vikinga/medeltida klänning tog mig kanske 2-3 veckor att sy, även då jobbade jag heltid.

Upp till toppen
Annons: