Annons:
Etiketthantverk
Läst 7629 ggr
zayla
8/15/10, 2:10 PM

Växtfärga med pors och kirskål

Pors - växer nära skogsjöar och fuktig barrskogsmark. Blanda inte hop med Skvattram!

Kirskål - (Kers, Skvallerkål) Är en ört med låg o kraftig bladverk o växer i skuggiga trädgårdar o parker. (sprids som ogräs så man måste hålla efter) 

Enligt böckerna blir färgen:

Pors - starkt gul, gröngul, gulbrun

Kirskål - gröngul

Min växtfärgningsresultat:

(jag hoppar över betningen i beskrivning då det ingår i all färgning)

KIRSKÅL

5 liter vatten i kastrull

Tyvärr färgade jag inte på en gång, utan kirskålet hade hunnit torka efter en o halv vecka vid hemkomsten. Vägde aldrig mängden men tänk er en halv papperskasse ungefär, la jag i kastrullen.

Lägg i kastrullen o låt det jobba på att bli färg. Vattnet blir till slut lite snusbrun. (detta vid torr kirskål, vid färsk kirskål vet jag inte vilken färg det blir. = nästa projekt)

Ta bort all blad från kastrullen o släng. Dock ej vattnet!!

Lägg i önskad garnhärva. Jag lade i ett mörkgrått garn och ett vitt garn. = 2 st garnhärvor till 5 liter vatten är bra.

Låt det ligga i 1,5 till 2 timmar beroende på hur färgen tar sig.

Dock tog jag aldrig upp dem samma dag utan lät det ligga i färgbadet över ett dygn. Jag tror att färgen tog tid på sig + att bladen var för torra så det gav inte perfekt resultat som tänkt.

Resultat:  Mörkgrå garn = svagt grågrönt, Vit garn = svagt begiegult (tråkfärg)

Bestämde sen att färga om dessa två garner i Pors efter ett stickprov som gav bättre färg.

PORS

Enligt Beda Larssons bok kan man färga både färsk och torr pors. Då samma som ovan att jag lät porsen hänga o bli torr.

6 liter vatten i kastrull

3 garnhärvor: De två ovanstående kirskålfärgade garnen och en mellangrå garn.

Pors - (vägde inte igen) men tänk er en knippe buske med omkrets ca 80-90 cm, eller mer om man vill för bättre resutlat. Här var porsen torra! 

Klipp ner torra porsen i småbitar i kastrullen och låt det jobba i 2 timmar! Färgen i vattnet blir grönbrunaktigt.

Ta bort porsen, alt låt några kvistar ligga kvar.

Lägg i önskade garnhärvor.

Resultat:

Obs! då mängden vatten och storleken på porsknippet kan betyda mycket. Här i mitt fall var det för lite pors, för önskad kort färgningstid, alltså tog det dubbelt längre tid men se nedan, jag lät det:

Mellangråa garnet ligga i 1 timme = ljust "mossgrön" färg.

Svagt grågröna garnet 2 timmar = stark gulgrön färg.

Svagt begiegula garnet ca 2,5-3 tim = senapsgul färg.

Allt grönt guld glimmar inte… Flört Fotosessioner kommer följande inlägg.

Annons:
zayla
8/15/10, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är Kirskålfärgade garnen!

zayla
8/15/10, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är kastrullen med pors. Jag glömde fota kastrullen med kirskålen! Sorry!

zayla
8/15/10, 2:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är resultatet med Porsfärgningen.Mina ögon spelade visst spratt igår kväll med färgerna när jag fotade i badrummet igår. Tog garnen nyss o såg i dagsljuset och då blev det helt annan föreställning! Har upptäckt att växtfärgade garn lurar ögonen!

Garnet till vänster är mellangrått = ljust "mossgrönt"

Garnet i mitten är det grågröna kirskålgarnet = Stark Gulgrönt

Garnet till höger är det gulbegie kirskålgarnet = senapsgul

Upp till toppen
Annons: