Annons:
Etikettallmänt
Läst 7232 ggr
LajvKrattan
2010-08-28 13:23

Vad gjorde gycklare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så att jag tänker spela gycklare på nästa års lavj (Det där sa jag inteOskyldig)  och jag har planerat min gycklardräckt med ungefärlig tygåtgång, utseende, etc. men jag har ingen vidare aning om vad de egentligen gjorde? Jag tänker lära mig att hjula, jonglera och jag kanske syr några kasperdockor. Men något annat måste de ju ha gjort? De skämtade säkert och drev med adeln men jag har ingen aning om vad det skulle kunna finnas för medeltida skämt. Men just det! De reste ju från by till by, så en av deras viktigare uppgifter var väl också att (liksom barder) sprida nyheter? Jag tänker också spela flöjt. Här är en bild på ungeär vad jag hade tänkt mig. Kom gärna med kritik!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Annons:
Ahnna
2010-08-29 12:33
#1

Eftersom det är lajv så behöver det ju inte vara Historiskt korrekt, så du har ju frihet att välja själv vad du vill göra.

Rent historiskt så finns det källor som hävdar att narrar var prostituerade män (kvinnor fick ju inte skådespela på medeltiden, så om det fanns kvinnliga narrar/gycklare är svårt att säga) som antingen var bofasta på ett visst ställe eller reste runt med olika sällskap. Nyheter och skvaller borde ha varit deras inspirationskälla till skämt och tokigheter, beroende på vem de jobbade för. En kunglighet ville säkerligen inte bli narrad själv, men uppskattade säkerligen att hans vänner och bekanta blev det. (Och troligen fiender och ovänner också!)

Dans verkar ha varit en ganska stor del av gycklarens vardag på medeltiden. Det finns avbildningar på "underhållare" som dansade med långa färgglada band i händerna (vilket skapar mönster i luften) och dylikt.

Den här bilden ska vara från ett 1200-talsmanuskript.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LajvKrattan
2010-08-29 13:09
#2

Tack så mycket för tipset Ahnna! Det skall bli väldigt kul att skutta omkring med min flöjt och driva med folk! (sen gäller det att kunna lägga benen på ryggen!)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

PogoPedagog
2010-08-29 20:20
#3

det fanns en artikel i senaste Världens historia om just narrar.

Upp till toppen
Annons: