Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6011 ggr
Anthka
2010-09-01 19:38

Varför bågskytteskydd?

Jag har funderat över det här ett bra tag och tänkte jag skulle skicka ut en allmän fråga.

Varför använder så många bågskytte skydd (armskenor) inom medeltidsvärlden, oavsett om man skjuter båge eller inte?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2010-09-01 20:24
#1

Jag har också alltid undrat varför så många har armskenor i läder och dessutom nästan uteslutande åt fel håll! (Snörningen ska vara utåt, inte på insidan av underarmen där bågsträngen slår emot.)

Jag skulle gissa att alla filmatiseringar om Robin Hood och dylikt  ligger bakom. En annan grej som inte "makes sense" är ju att så många icke-bågskyttar har två armskenor, medan en bågskytt endast har en på den arm som riskerar att skinnflås av strängen på bågen. (Men det, påstår alla mina bågskyttekamrater, löser man genom att böja armbågen litegrann… *rycka axlar*)

Det här må låta som veckans snobbigaste tråd, och på sätt och vis är det väl det också, men jag har som sagt också funderat över denna missuppfattning i rätt många år. Cool

Om man vill vara riktigt Historiskt korrekt så bör man kanske när man klär sig medeltida fråga sig "Varför har jag detta plagg/denna accessoar? Vilken funktion fyller den och vet jag att det är HK eller har jag tagit det ur en film eller dylikt?"

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-09-01 22:15
#2

Att man som bågskytt har två bekymmrar mig mindre (bågskytteskydd på bågskytt är helt ok för min del oavsett antal) än att man som riddare, väpnare, kvinna i vacker överklass klänning (!) har det. Jag förstår inte grejen, inte 17 kan det vara bekvämt heller?

Snobbigt eller inte, jag är ärligt nyfiken och vill faktiskt veta. Varför går man i så kallade armskenor?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2010-09-02 01:08
#3

Datorspel tror jag. Och film givetvis men framför allt datorspel. Där används armskenor som allmänt skydd för underarm/handled för alla olika "yrken". Visst kanske man skyddas mot diverse skrapsår och dylikt men knappast rena knivfajter mm.

Kanske finns en viss sanningshalt rent historiskt att man bar på båda armar om man var svärdsman eller så, det får någon annan kolla upp, men en överklassdam???

Också nyfiken ;)

moondancer
2010-09-02 01:18
#4

Håller man på med blankvapenstrid är armskenor väldigt bra skydd mot diverse skador man kan få av slag som kommer fel ^^

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ahnna
2010-09-02 01:38
#5

Historiskt sett är armskenor i läder ett skydd som bågskyttar hade. Andra stridande soldater hade t.ex. gauntlets på handskarna för att skydda handleder och underarmar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-09-02 08:33
#6

Som #5 säger så är det bara bågskyttar som använt "armskenor", därav namnet bågskytteskydd (armskydd är något modernt påfund av handlare som vill sälja)

#4 ställer mig tvivlande till att armskenor av läder skyddar vid blankvapenfäktning, maken håller på med det och hojtar i bakgrunden att de ska vara av metall annars är de ganska värdelösa.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2010-09-02 11:42
#7

#6 *hojtar tillbaka* 4-6mm läderarmskydd skyddar bra mkt bättre än bara tunikan över armen vill jag lova! Så det gör sitt jobb! Till o med bluntade vapen kan ge skador, men oftast kross. Jag vet jag har en mosad tumme efter en liten sparring i söndags. Jag hade skyddsvantar (grova svetshandskar med invändig vaddering) men inga påsydda läderbitar. ONT! läderbitarna behövs!

Det blir ringbrynjefunktion, lädret tar smällen, sprider trycket till viss del och man får inte lika jävliga blåmärken efteråt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-09-02 11:53
#8

Tjockt läder fyller absolut en funktion som rustningsdetalj, men faktum kvarstår att de armskenor i läder som vi pratar om just här är ett medeltida bågskytteskydd. När strängen säger "Twang!" och slår emot underarmen (om man alltså har sträckt armen lite för mycket) så vill man hemsklert gärna ha ett skydd där… *nickar*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-09-02 12:14
#9

#7 aha, ja jag håller inte på med det själv så.Glad

Men som #8 säger det är bågskytteskydden jag är nyfiken på varför folk använder, de som säljs som armskenor och som oftast (av någon outgrundlig anledning) är dekorerade.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
2010-09-02 22:24
#10

För att tillföra lite till diskussionen dels i egenskap av tornerspelsryttare och som blankvapenfightare och till viss mån även bågskytt. LÄDER-armskydd är och var en bågsktyttedel av utrustningen, ryttarna hade av metall eller brynja och högkragade metallhandskar, så kallade timglashandskar.

Hade du ryttarsköld behövde du inte skydden för underarmen lika mycket, då hade du skyddande sköld, senare framöver hade du bucklare för att skydda svärdshanden.

Det man hade som armskydd av läder var nitade metallremsor överdragna med läder, ugnefär som visbyharnesken och hanskarnas kragar.

Vattnadal
2010-09-06 12:50
#11

#0 Jag tror jag vet svaret på den frågan. För att de tycker att det är snyggt! Tungan ute

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anthka
2010-09-06 13:01
#12

#11 självklart tycker de att det är snyggt Flört (det utgår jag ifrån i alla fall)

Men vad jag mer var ute efter var varför man har det även fast man säger sig sträva efter ett "HK utseende".

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-09-06 14:37
#13

Tror att det ligger en hel del hollywood bakom. man tror att eftersom kevin costner har det i robin hood prince of theives o nästan alla andra fantasy/Historiska filmer har sina bågskytteskydd.

Så folk tror det är allmänt vedertaget o sen så kommer man så långt som att alla har det på marknader och helt plötsligt har vi en anachrionism…. eller vad det heter. det blir allmänt vedertaget att det var så på den tiden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
AutumnWicca
2010-09-07 13:04
#14

Hihihi jag har också undrar det här! :) Jag som själv har skjutit båge (modern vanlig tävlingsbåge) tycker det ser väldigt töntigt ut när folk har det utan att de skjuter :D

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

lader-o-jarn
2010-09-14 17:54
#15

kan vara praktiskt att dölja solbränmärket av klockan.. snyggare med ett brett läderarmband än en blek klockskugga på armen…

(därför har jag min iallafall)

Tomteslakt
2010-09-15 12:42
#16

Nu vet jag inte riktigt, men det kanske också kan ha en del ursprung i ett matchoideal för riddare? Att lädergrejer och coola detaljer är mer matcho och tufft?

Eller kan det vara så att det kommer en hel del från lajvvärlden? (nu spekulerar jag bara fritt, men det kan vara en tanke). Där läderskydd används ganska flitigt efter vad jag har fått berättat och sett från bilder.

AutumnWicca
2010-09-16 17:30
#17

Men visst menar du sådanna som täcker hela underarmen Anthka??

Inte bara "breda armband i läder"? För sådanna lite bredar armband skyddar verkligen inte mot en bågsträng!!

Man måste nämligen ha ett skydd som täcker minst halva underarmen på insidan av armen för att det ska gå att använda i bågskytte!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
2010-09-16 19:37
#18

#15,
precis som AutumnWicca påpekar så är det bågskytteskydden/armskenorna jag menar (de som är typ 20cm eller bredare). Ett bågskytteskydd är någonting helt annat än ett brett läderarmband och är som sagt ett skydd mot bågsträngen.

Så har du ett brett läderarmband som döljer att du vanligen har en klocka är det alltså inte samma sak som om du skulle bära bågskytteskydd/armskenor.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

storost
2010-09-16 21:38
#19

Jag tror att de som har en sånt bågskytteskydden är bara inspirerad av Holliwood-filmer. Jag är själv bågskytte och jag tror att inte ens alla i meddelålderstid hade bågskytteskydden. Det finns också en visst teknink att hålla båge så att strängen inte ska slå mot underarmen.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Upp till toppen
Annons: