Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 6163 ggr
Ahnna
9/11/10, 10:29 PM

Nytt mjöd på gång

Jag håller i skrivande stund på att sätta nytt mjöd - eller egentligen en förjäsningssats om man ska vara petnoga. Själva mjödet kommer att sättas så snart förjäsningen är klar, alltså om några dagar.

Jag besökte en "granne" (strax under en mil härifrån) idag och hon har bin som i år har producerat ohyggligt mycket honung. Jag köpte cirka 3 kilo och jag som inte ens gillar honung måste säga att den är mycket god. Glad Bina har tillgång till mycket klöver och ägarinnans jättestora dahliasamling, flera hundra plantor, och det kanske har bidragit till honungens väldigt "egna" smak. Hursomhelst, jag gillar den!

Smaksättningen… Jag funderar på att bara använda honungen (eftersom den är så smakrik) och eventuellt tillsätta lite äppelbitar från mina egna äppelträd. Mest för att det är en kul grej - egenodlade äpplen och helt ekologisk, närproducerad honung. (Vuxenpoäng!)

Den jäst jag har använt är en alejäst.

Någon mer som har satt mjöd nyligen eller har planer på att göra det? Lagom till jul, blir det ju. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
9/11/10, 10:40 PM
#1

Som bekant sysslar vi inte med mjöd men däremot med glögg, fyra satser sattes i veckan; Äpple, päron, lingon/tranbär samt svartvinbär med citron och aroniabär. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
9/11/10, 10:46 PM
#2

Jag får faktiskt lite extra vuxenpoäng idag, för jag håller på att göra ringblomssalva också. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
9/11/10, 10:48 PM
#3

#1 Skoj! Jag har en liten tanke att göra ett honung/citron-mjöd också, vid sidan av det med äpple. Har beställt ett nytt jäsrör så att jag kan ha två satser igång samtidigt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
9/12/10, 1:10 AM
#4

Jag hoppas kunna sätta ett mjöd så fort vi flyttat och så. Vi får se när det blir :P

Ahnna
9/12/10, 11:41 AM
#5

#4 Äsch, det ser väl bra ut med en dunk vört som jäser i förarsätet på flyttbilen…? Oskyldig Tungan ute

Min sats har börjat jäsa i alla fall, så nu måste jag skaffa mer drickbart vatten. (Mitt brunnsvatten innehåller sjukliga mängder salt, järn och kalk, vilket gör det totalt odrickbart.) Till affären!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Gudris
9/12/10, 11:51 AM
#6

#5 Hehe typ (A)

Hoppas det blir bra! :D

Annons:
MegN
9/15/10, 10:46 AM
#7

Jag har länge tänkt göra egen mjöd men aldrig kommit igång. Är det något speciellt man ska tänka på? (*om man kan sno lite gratistips ;-) *)

Finns det någon steg-för-steg-beskrivning någonstans man kan följa? Har aldrig ens satt eget vin, men ärvde diverse vintillverkningssaker efter min svärmor…

Ahnna
9/16/10, 9:27 PM
#8

#7 Bryggargillet har en jättebra hemsida med tips, gör-såhär, recept och mycket annat, både för mjöd, öl och kryddad sprit. (Bryggargillet är SCA's eget gille för tillverkning av rusdrycker av historisk karaktär.) Om du inte hittar det du söker där, eller undrar över nåt som står där, så kan jag vidarebefordra dina frågor till Fardäng Skvaldre som har skrivit mycket av det som står där.

Det är enkelt att brygga mjöd och man behöver egentligen bara ett rent jäskärl med jäsrör och tättslutande lock, jäst, en god honung och ett drickbart vatten. Andra smaksättningar är inte nödvändiga, men jag tycker att det är kul att experimentera. (Jästen kan vara t.ex. öljäst, vinjäst, alejäst eller mjödjäst.)

Jäst, humle, malt, jäskärl, hävert, jäsrör, flaskor med mera, med mera, kan man hitta till bra priser hos t.ex. Humlegårdens Ekolager. De har snabba leveranstider också, alltid ett plus!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lader-o-jarn
9/17/10, 6:13 PM
#9

jag trodde att glögg var vin med kryddor, antagligen helt ute och cyklar, hur gör man glögg?

Anthka
9/17/10, 10:52 PM
#10

#9 du tänker på glöggens ursprung alternativt glüweine, glögg kan göras med vin som bas men lika gärna med andra typer av bas (som svagdricka). Vätskebas + "glöggkryddor" = glögg

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
9/17/10, 11:15 PM
#11

Min mjödsats är satt nu, det blev äppelbitar från ett av mina egna träd som planerat. Honungen hettade jag upp så att den blev i det närmaste karamelliserad, enligt ett recept på Bryggargillets hemsida. Det har redan börjat puttra i jäsröret, så förjäsningen har bevisligen lyckats. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
9/21/10, 12:38 AM
#12

ska nog ta o tappa av min dunke jag satte förra hösten nu…. det har inte puttrat i den sen i februari nångång….

Sen blir det till att börja spara in småslantaro köpa en burk honing då å då tills man fått tillräckligt för att sätta en 20 liters dunk, och nästa gång ska jag sikta på bittrare mjöd och inte det ybersöta jag lyckats göra nu två gånger på raken varav senaste nu är horriblet sött…..

dock vet ajg inte hur det i jäsdunken smakar nu när det stått så länge…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
9/23/10, 1:40 PM
#13

#12 Det behöver inte vara förstört, men provsmaka lite innan du tappar om det - mycket jobb i onödan om det smakar illa!

Prova humle kanske i nästa sats? Det ger en lite annan karaktär än bara honung som bas-smaksättning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
12/16/10, 2:07 AM
#14

Helt otroligt vad det här mjödet jäser!

Jag har tappat om det sammanlagt 6 gånger och hällt bort bottensatsen varje gång. Det jäser ändå.

Jag tillsatte mer karamelliserad honung häromdagen, för smakens skull, men tillsatte också jässtopp (några dagar innan honungen) för att få slut på jäsningen. Det hjälpte inte.

Har nu tillsatt ännu mer jässtopp. Är snart uppe i en "full dos" som räcker för 20 liter vin. I min dunk är det bara cirka 7½ liter mjöd. Den verkligen dunderjäser!

Jag hade ju tänkt tappa det här på flaska nu och ge bort lite till jul… Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/20/10, 9:42 PM
#15

Okej, nu blir jag lite less… Det jäser fortfarande! Har nyss haft i resten av jässtoppet, vilket ger en dos för 20 liter. Nu ska det sluta jäsa!

Hade också i lite ekologisk humle i de 5 liter som är kvar i dunken. 2 enlitersflaskor är fyllda utan humle, ska ges bort. Men eftersom det envisas med att jäsa så måste jag öppna flaskorna varje dag för säkerhets skull. *svordom*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/20/10, 11:51 PM
#16

#15 när jag satte förr aåret så tillsatte jag jässtopp ungefär en månad innan jul. I April hade det slutat bubbla helt…

Dock tror jag inte det är drickbart längre…. har stått i ett år nu och vattenlåset har vart tomt i en rätt bra tid…anske lämpligt att vattna blommor med…..?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/21/10, 4:44 PM
#17

#16 Smaka på det! Mjöd blir ju i regel godare ju längre det får stå, men det bör förstås vara lufttätt.

Jag tror att mitt har slutat jäsa nu. Tror. Kanske. Flaskorna har inte exploderat i alla fall. Ännu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Smålänning
10/31/12, 12:34 AM
#18

Krydda mjöden med en påse glöggkryddor… Tror ni det skulle förstöra mjöden? Ca: 10lit

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Ahnna
11/7/12, 8:53 PM
#19

#18 Nejdå, det har gjorts förr. Men det förutsätter ju att man gillar glöggsmaken. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: