Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5196 ggr
Ahnna
2010-10-12 20:37

Vad har ni för vinterkläder?

Jag har väldigt begränsat med varma medeltidskläder för vinterevenemang och behöver lite inspiration för nysömnad! Glad Vad har ni på er när det är kallt och vilken tidsperiod håller ni er till?

Jag har länge försökt med lager-på-lager-metoden, men har ändå frusit rejält med 2 ylleklänningar, yllemantel, yllestruthätta, underklänning i linne och nålbunden yllemössa. Nästa steg är väl yllehosor att ha underst, för moderna vinterplagg vill jag ju inte blanda in förrän det blir helt nödvändigt. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-10-12 23:37
#1

Nu har jag inget som jag verkligen provat i skarpt läge. Men de påstår ju att vintern som kommer ska bli kallast på 1000år, (vet inte om jag tror på det) så jag ska testa det jag har i år.

Men jag tror på principen hålla fötter och huvud/händer varma, samt tuttarna. Sålänge jag håller på det så brukar jag inte frysa förrän jag kommer hem och in i värmen och klär av mig.

Nålbundna sockar, mössa och vantar hjälper en hel del för mig :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Vattnadal
2010-10-13 01:30
#2

Jag brukar fuska och ha modernt underställ om det ska vara riktigt kallt. Sen har jag sportBH i fleece som klarar massor av kyla, och så 2 par tunna strumpor samt raggsockor i rediga vinterkängor.

Är det mer normalkallt, bara flera lager klänningar och mantel, kanske en tunika extra, och så pälsmössa och pälsvantar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anthka
2010-10-13 09:27
#3

Jag har kört lite som #2, lager på lager (kan lätt få på mig 3 eller 4 lager klänningar) samt sockar, remkängor, vantar huvuddok, struthätta, haklin. Och så långkalsonger för säkerhets skull.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Gudris
2010-10-13 10:56
#4

Efter att ha frusit igenom knäcke förra våren så har jag iaf börjat planera varmare kläder… Jobbar på min over-sizeöverklänning, har redan en huva och planerar att göra en pälsfodrad kort mantel till min bumla. Finns även nån slags planer på att göra en kort jacka till den och en underkjol i ylle.

Hitills när det är kallt har jag fuskat med yllelångkallingar… + Yllesockar, nålbundna vantar, hätta, huva och mantel. Kom ju fram till under knäcke att två tunna, tajta klänningarn INTE duger som en tjock varm klänning…

LinaN
2010-10-13 12:22
#5

Jag överlevde ju Ale vikingamarknad i våras med -7 grader om nätterna…. Då sov jag ju i bara min baderskesärk (inte rätt tid för vikingatid men det är accepterat)  och när jag tassade barfota till dasset kl 5 på morgonen drog jag bara på mig min kaftan…. KALLT!

Men dagarna vart inte alls så kalla, mestruggiga….

Men jag hade min baderskesärk, vanlig särk, hängsleklänning, kaftan, och sen manteln när det vart överjävligt svalt på kvällen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-10-13 12:29
#6

Jag hade min 1500-talsdräkt på mig i mars i år, det vill säga linneskjorta (går ner på låren), ylle-kirtle som är linnefodrad runt överkroppen, yllerock fodrad med lite päls, linne och siden, tjock linneduk runt huvudet och en hatt i ylle ovanpå. Stövlar som går till precis under knäet hade jag också. Men det var cirka -15 grader under de timmarna som vi satt still och tittade på SCA-fighting (furstetorneringen i våras) med mera och jag kan ju lova att jag var som en isglass efteråt! Vantarna glömde jag förstås hemma och långkallingar äger jag inga, men funderar skarpt på att skaffa! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-10-13 13:14
#7

#6 du får skaffa dig en värmeljuslykta modell mindre i trä och ställa under kjolarna! Så har jag hört att man gjorde förr i bondesverige om vintern. Att gick man omkring och mötte någon att tala med så ställde man  lyktan under kjolarna mellan sina fötter för att få smygvärme när man stod still.

Jag har planer på att testa det på Ale nästa år om inte tidigare vid tex vårt vinterblot här i föreningen. Dock ska jag investera i ylle till en mellanklänning i ylle också, det funkar inte med särk och yllehängslekjol i längden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-10-13 13:49
#8

#7 upphettade stenar/tegelstenar ska fungera på samma sätt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-10-13 15:01
#9

#8 fast jag har hellre en lykta än en tegelsten o bär omkring på ^^

dock ska vi ha tegelstenar under sängen i tältet nästa år :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
2010-10-13 22:05
#10

Jag testar mig fortfarande fram, eftersom min dräkt är under uppbyggnad. Men kan i alla fall säga att manteln är sjukt bra värme nu på hösten. Sen får man ser hur man gör, kommer få byxor sydda till mig, så jag får nog komplettera med lager på lager av annat kul nu under vintern.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Rajka
2010-10-13 23:21
#11

I vintras bar jag:

*tjocka strumpbyxor (off!)

*nålbundna raggsockor

*råsidensärk

* ylleklänning (tjockare ylle)

* linneöverklänning

*ofodrad men tjock ulljacka

* kragluva i ull fodrad med lin kantad med fårskinn

* nålbunden mössa

*nålbundna vantar

Detta höll mig varm den tid jag var ute och knatade i stundom lårhög snö i februari, ca -10gr. Men jag sov inomhus och kunde gå in om jag blivit kall. Men jag började aldrig frysa.

Upp till toppen
Annons: