Annons:
Etikettallmänt
Läst 9626 ggr
Lillyblossom
10/16/10, 1:00 PM

Vad passar till en mossgrön klänning?

Jag har en mossgrön klänning i linne som jag vill göra en överklänning i ylle till. Vad tycker ni passar till. Har haft funderingar på att göra en kortärmad överklänning i lila/bleklila. Tror ni det skulle bli snyggt? För jag har stooora problem med att komma på en färg som blir snygg till. Linneklänningen är bara helt rak med långa ärmar. Helt utan knappar men snörning i sidorna.

Från början var tanken att det skulle va en outfit som skulle smälta in så att man "skulle kunna försvinna in i skogen" och röra sig obemärkt, men änå så HK som möjligt…

Vidare vill jag gärna göra en gul klänning. Har ni några förslag på en snygg modell ca 1300-tal? Den ska gärna skilja sig från det andra jag har så att det blir lite variation i gareroben. Har funderat på att antingen ha en modell med knappar i ärmarna och kanske även fram men också som en klänning här på forumet som jag inte hittar… (Den är kortärmad och ljusgrön med bred snörning mitt fram. Hon har nog något rött under.) Problemet är att jag gillar den modellen väldit mycket men vill inte ha en så bred snörning (tror jag iaf) till den gröna klänningen och jag vill inte ha två kortärmade överklänningar….

Känner att jag snurrar runt i samma idéer/problem hela tiden och måste få in lite nytt i tankebanorna. Och innan jag bestämt mig vill jag inte inhandla tyg så jag kan sy… :S

Tack på förhand! :D

Annons:
Anthka
10/16/10, 1:10 PM
#1

Till mossgrönt passar; rött och gult väldigt bra (tro mig stora delar av min medeltidsgarderob kretsar kring det Flört) Brunt fungerar om du ville smälta in i skogen

Sent eller tidigt 1300-tal?, går du på tidigt kan du göra tippar och knappar på klänningen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

PogoPedagog
10/17/10, 4:30 PM
#2

hmm, jag håller nog med anthka. Jag skulle nog om jag valde lila snarare satsa på en rätt kraftig färg så det blir mer som komplementfärger. En svag lila till det tror jag nästan kan skära sig lite.

Lillyblossom
10/17/10, 6:12 PM
#3

#1 Rött skulle kunna gå… Kanske en lite mörkare, mustig röd? Och så kan man ha lite öppen snörning fram… Hmm, gillar. Det borde också kunna "smälta in" om man hittar en bra färg. Nu får jag kolla på medeltidsmode! ;)

På tal om det. Ni som handlar mycket därifrån. Om man nu tänker sig en överklänning, någon typ av ylle som är bra/bättre att ha eller funkar vilket som?

Vad menar du med tippar? Knappar i fram då med tänker du?

#2 Jo, jag har också känt att det passar nog inte så bra. Hade en dröm för några år sen med en mossgrön klänning och bleklila överklänning. Nog mycket därför jag fastnat i dom tankarna…

Anthka
10/17/10, 6:39 PM
#4

#3 Tippar kallar tipets på engelska, och är lång vita remsor som fäster kring överarmen. Opraktiskt men snyggt :) Knappar eller en hel framsida är helt upp till dig och hur många knappar/knapphål du vill sy ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
10/17/10, 7:00 PM
#5

Ok! Typ som en klockärm som sitter utanpå eller hur man ska säga. ;)Är sådana alltid vita? Hade varit snyggt med vita sådan och något broderi på. :D

Nu känns det iaf som hjärnan börjar vakna… :D Nu gäller det bara att hitta mönster… Finns väl här någonstans… ;)

Anthka
10/17/10, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 nej inte en klockärm, en vit smal remsa (japp de är alltid vita, överklassymbol)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
10/18/10, 12:02 PM
#7

#3 kör på de tunnare tygerna, dvs inte NU-serien, det blir för tjockt för följsamma plagg som klänningar. Blir inget bra fall, men som mantlar, kaftaner, rockar mm är NU superbra!

har för mig att serien NUT är mycket tunnare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
10/18/10, 7:36 PM
#8

#6 Aha, ok. Men kan bli fint till en gul klänning. :D

#7Ok. Så det är NUT som man ska gå på till klänningar om du minns rätt? ;)

Tack för all hjälp!

LinaN
10/18/10, 7:40 PM
#9

#8 jupp. men du, vänta tills imorrn eller onsdag, jag väntar på nya tygprover som kommer nu i veckan så ska jag kolla över vad som finns spännande där som kanske passar till klänningar.

Men i NUT har hon ett gult tyg med drag åt grönt, så det är inte knallgult eller lejongult utan mer svalare gul, vilket kan komplettera det gröna. Vad är det för tyg i din gröna? är det samirlinnet från medeltidsmode eller nått annat?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
10/22/10, 10:56 PM
#10

Min gröna är i linne, köpt från en lokal butik som lagt ner.

Ok! Får jag kolla på. Funderar nog på att ha en röd kortärmad som överklänning till den gröna och en gul klänning till något annat sen kanske. Men det kommer inte bli något alls förrän tentaveckan är över. ;S (Vilket är anledningen till att jag tillbringar väldigt lite tid vid datorn just nu. Blir ju lätt någon timme eller två man är fast. ;)

Hur verkade det med tygproverna? Glad

Lillyblossom
11/1/10, 4:02 PM
#11

He… Kom på att det är den mossgröna klänningen jag har som bakgrund bakom nallen på min profilbild… ;P

Lillyblossom
1/11/11, 8:58 PM
#12

Jag är inne på att göra en cotehardi i rött till min gröna linneklänning. För det är väl sent 1300-tal? Och det är väl en kortärmad med bred öppning fram? (Hittar inte en bild jag vet på forumet som jag gillar mycket men aldrig hittar!)

Frågan är sedan… Hur mycket tyg tror ni behövs? Med tanke på att den är kortärmad. Kan jag använda mitt Grönlandsmönster även till en sådan klänning? Är ju mest armarna jag funderar på. Eller kan ni ge tips på ändringar man kan göra på Sofias mönster så att det blir mer HK. Känns ju som att det borde inte vara sååå svårt att ändra sådana detaljer istället för att köpa ett helt nytt mönster. Men vad vet jag…

Sedan är det ju färgen jag velar lite med. Har inte hittat något jag gillade ordentligt. (Beställde tygprover från Korps.)

Ahnna
1/12/11, 6:10 PM
#13

#12 Nej, då är du inne på 1400-tal.

Cotehardien (1300-tal) var ett figursytt plagg med långa, tighta ärmar som knäpptes med många små knappar, och halsringningen var alltid rund. På klänningarna (även män kunde ju ha cotehardies, dock i en kortare modell) var urringningen ofta så stor att axlarna syntes. Underklänningen syntes inte.

Den modell du nämner, med snörning i fram och korta ärmar som bara täcker överarmen, blev som sagt poppis på 1400-talet bland åtminstone de lite lägre stånden. (Borgare och under.)

Angående tygmängden så skulle jag säga max 3 meter på 150 cm bredd om du är slankt byggd och normallång. (Jag har gjort långa klänningar med lång ärm med 2 meter på 150 cm bredd, så det handlar om hur man lägger ut mönstret på tyget.)

Grönlandsmönstren är väl 1400-tal? (Har inget själv, men har för mig att fynden är ifrån 1400-talet.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lillyblossom
1/12/11, 6:42 PM
#14

Hmm, ja men då säger vi 1400-tal istället då! ;P Kan ju inte påstå att jag har någon jättegarderob så jag kan mixa och matcha och därför bör rätta mig efter… ;) Den gröna är ändå så konstig så den spelar ingen större roll ändå.

Vad heter denna kortärmade variant? Om den nu har något namn förstås. Och kan man ha en kil i den korta ärmen?

Jag funderar också på om man har fått tag i en skinnbit, alltså ett skärp, som är 3,5 cm brett. Var hamnar jag då tidsmässigt?

Anthka
1/13/11, 8:54 AM
#15

#13 Då tar vi det här en gång till Flört

Grönlandsfynden är c-14 daterade till mitten eller andra halvan av 14th century (1300-tal) men eftersom de är begravningskläder så kan man vara säker på att snitten på kläderna är att ett tidigare datum. Kläder var hårdvaluta och vanligt folk begravdes inte i det finaste de hade, snarare trvärt om.

Med grönlandsklänning antar jag att här menas modell n38 (det finns ca 200 fynd av olika plagg) det vill säga den modell som har kilar i sidan som bildar basen av ärmhålet. Det är en modell som finns belagd redan från 1100-talet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
1/13/11, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 Jag kom att fundera på det när jag lagt mig igår om det inte var 14th century. ;)

I vilket fall så är min gröna underklänning inget speciellt årtal alls så det var mest om man kunde använda sig av något av mina mönster.

Kollade på Handelsgillets mönster. De hade någon kortärmad variant. 14th-15th century (PM4). Den har inga kilar i sidorna men kilar mitt fram. Går det att göra ett "sprund" mitt fram då när det är en kil?

Bifogar bild på det Grönlandsmönster jag har så det inte blir några konstigheter. ;)

Lillyblossom
1/13/11, 10:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Skickar det andra mönstret jag hittade med.

Ahnna
1/13/11, 12:23 PM
#18

#15 Så kanske det är. Jag har aldrig satt mig in i Grönlandsfynden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/13/11, 5:20 PM
#19

#18 nej jag såg det, men jag tycker jag tjatat om det i var och varannan klädestråd där fynden har kommit upp Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
1/13/11, 5:23 PM
#20

#16 Ska du göra en sådan kläning som du beskriver i #12 så är det precis som Ahnna säger en 1400-tals klännign (och en högreståndsversion om jag inte fattat saken helt fel) då skulle jag inte använda mig av grönlandsfyndets mönster då det har en, för högre 1400-tals kläder, "föråldrad" skärning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Lillyblossom
1/13/11, 8:20 PM
#21

Ok. Så det andra mönstret i #17 bör funka då? Får beställa så jag har. Kan ju aldrig få för mycket mönster. ;)

Ett skärp på 3,5 cm bredd?Vilken tid fanns det sådana? Eller var den bredden förekommande under hela tiden? Fick höra av Ahnna att 1300-talens var ca 2 cm breda? (Sa jag rätt nu? ;) Fick bara tag i ett så brett och känns synd att dela det.

Ahnna
1/14/11, 12:02 PM
#22

#20 Mja, där håller jag inte riktigt med dig, angående de kortärmade klänningarna. Jag har kollat på rätt många illumineringar från 1400-talet där de förekommer och det är mestadels bönder, tjänstefolk och borgare på de bilderna. Tror säkert att låg- och högadel också bar dem, jag har nog till och med sett någon tavla på det, men den största (?) utbredningen av modellen verkar ha varit i de lite lägre stånden. Det är förståeligt, eftersom det är en bekväm modell att arbeta i. Man la ju till lösa ärmar som nålades fast på axeln, för att inte smutsa ner underklänningens armar. (Eller troligen mellanklänningens ärmar, för allra underst lär ju en linnesärk ha suttit som inte syntes.)

Exempel 1 - kvinnan i mitten i gul klänning har korta ärmar. Folket är av allt att döma bönder/fårfarmare.

Exempel 2 - kvinnan längst till höger bär en kortärmad klänning med snörning mitt fram.

Här är ett mönster på modellen.

De burgundiska klänningarna, som de lite högre stånden bar under en period av 1400-talet, hade enligt en illumination som jag har sett en kortärmad kjortel undertill, med snörning mitt fram. Kanske kan det vara så att de högre stånden hade dessa kortärmade plagg som mellankläder under sina praktklänningar, medan de lägre stånden hade dem som ytterplagg när de arbetade?

#21 På 1300-talet förekom lite smalare bälten, men även de breda höftbältena som jag visade bild på i PM:et förut. De kunde vara upptill 4-5 cm breda och satt långt ner på höften, vilket gjorde att överlivet såg längre ut. 1400- och 1500-talen hade smalare bälten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/14/11, 2:08 PM
#23

#22 Du missförstod mig. Att man hade kortärmade klänningar är jag medveten om (och har därför inte sagt någonting om ärmlängden, bara klänningen skärning där grönlandsklänningen inte riktigt passar in)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
1/14/11, 2:31 PM
#24

Jag måste verkligen skärpa till mig i skallen! Skrikandes

För det första så hade jag tänkt referera till "15th century women's kirtle and sleeves"-mönstret du, Ahnna, så snällt visa, istället för det i #17.

För det andra fick jag det inte alls till att höftbältet var bredare än 2cm… Suck!

Sååå, om jag fattat rätt denna gången(!) så var det lite blandat i bredd på bältena runt 1300-talet och senare var det övervägande smalt (typ 2cm?)

Anthka, du syftade kanske på att jag ville skapa en kortärmad klänning för högre ståd? Det spelar inte så jättestor roll. Gör det jag tycker är fint, men försöker väl hålla mig till någon form av medelklass…

Inväntar nu tygprover från medeltidsmode. Sedan ska det beställas så att jag kan börja på det hela! :D Ska också försöka göra någon form av system så att jag kan hålla koll på allt jag får veta här så man slipper fråga tusen och två gånger. ;P Så ha tålamod!

Ahnna
1/25/11, 12:42 PM
#25

#23 Jag syftade på det du skrev tidigare om att de kortärmade klänningarna nog var ett plagg för de högre stånden.

Jag har kikat lite mer på illumineringar och tavlor nu och blivit mer säker på att de högre stånden ofta hade dessa kortärmade kjortlar med snörning i fram under sina pråligare plagg, medan de lägre stånden hade likadana kjortlar som ytterplagg. (Ja, förutom mantel/rock och sånt, förstås! Flört)

#24 Höftbältena på 1300-talet var alltid (av allt att döma) väldigt breda, tjocka och rikligt dekorerade med ädelstenar och/eller gjutna metallnitar och dylikt. (Beroende på status och pengar.) De markerade höften och gjorde att överlivet såg längre ut, så som modet var på den tiden.

De som bar lite smalare bälten, med en lång remsa som hängde ner mot marken, hade dem runt midjan eller precis nedanför. De bältena var också rikligt dekorerade, men mer sällan med ädelstenar vad jag har kunnat hitta. Metallnitar och metallbleck verkar ha förekommit i riklig mängd både på bälten och väskor.

För övrigt så fick jag en dräktbok av det lite äldre slaget av SirBrendan häromdagen och i den står det att Grönlandsfynden är ifrån "14th and 15th century". Exakt hur mycket vikt man kan lägga i texten vet jag inte än, jag har inte hunnit cross-checka så mycket, men den är skriven på 1800-talet och tryckt på tidigt 1900-tal så det kan mycket väl vara lite felaktigheter som vi idag vet ska vara annorlunda. Det står också i boken att snittet på flera av plaggen stämmer väl överrens med flera andra europeiska länder under samma tid, vilket alltså skulle betyda att man inte begravde folk i flera decennier gamla kläder. Återigen, jag har inte satt mig in i Grönlandsfynden utan återger bara vad det står i boken. Den heter för övrigt "A History of Costume" av Carl Köhler.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
1/25/11, 2:27 PM
#26

#24 och 25

Jag har aldrig menat att kortärmat = högre stånd. Jag vet mycket väl att kortärmat är någonting som de lägre stånden. Men eftersom jag just nu snöat in på 1400-tal i bildväg så hade jag de löstsnörda klänningarna (de där snörningen bildar ett v mitt fram på kroppen) i tankarna. Läste lite slarvigt och blandade ihop allting.

Så, som sagt. Jag har aldigt menat att kortärmat är enbart för högrestånd.

När det är ur vägen. Jag har just läst wowen into the earth (bok om grönlandsfynden, av det nyare slaget) förutom att jag avgudar boken och rekomenderar den till alla så står det att de tidigaste fynden är från sent 1200-tal och så går spannet upp till mitten på 1400-talet. Men det är ju c-14 dateringen på kläderna. Det står ingenting om när gravarna som kläderna hittades i är ifrån. Alltså så kan de mycket väl vara så att man (som många andra hävdar) begravde folk i äldre kläder och inte det nyaste. Att snittet stämmer överens med snittet vid samma tid på kontinenten står där med. Men eftersom jag inte vet när gravarna är ifrån (det är skillnad på de som ligger i gravarna och vad de har på sig).

Däremot så verkar det vara väldigt blandat i kvallitet på kläderna. En del är lappade och lagade och av enklare snitt (där lapparna är i andra färger än grundplagget) medan andra (främst no 38 och no 41) är riktiga praktplagg.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
1/26/11, 4:24 PM
#27

#25 Ok, nu är jag helt på det klara hur bältena såg ut . MEN! Jag fick ju tag i ett lååångt 3,5cm brett riktigt fint, mjukt naturfägat läder/skärp. Så, vad gör jag med det?

Skärpet är för brett för att ha det hängande ner en bit, vilket är det jag helst vill ha.

Det är också alldeles för långt för att ha det som brett höftbälte. (Hur brett menar du med "brett" by the way;)

Så ska jag skära det på längden så att det blir smalare (vilket hon jag köpte det av tyckte vore väldigt synd) eller finns det några andra alternativ för att få det HK? (Och då menar jag under vilken period som helst bara det räknas som medletid.)

#26 Ja ibland läser man lite tokigt. Kolla bara på mina inlägg för ett tag sedan. Kan ju tro att man är hjärndöd ibland. ;)

Annons:
Ahnna
1/30/11, 1:09 PM
#28

#27 Du kan ha ett 3,5 cm brett bälte som hänger ner om du går tillbaka lite i historien, typ 1100- och 1200-tal. Och så kan man förstås ha ett bredare bälte trots att man kör på 1300- eller 1400-tal, för det förekom säkert då också, bara att avbildningarna visar smalare bälten, eller höftbälten. (De breda höftbältena verkar ha varit 3-6 cm eller däromkring, om man tittar på statyer från 1300-talet.)

Annars kan du ju korta av bältet så att det blir ett höftbälte. Eller kanske två, beroende på hur långt det är.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
1/30/11, 1:10 PM
#29

#26 Jag var inte ute efter att skälla på dig, jag bara kommenterade det du skrev tidigare i tråden. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
1/30/11, 9:10 PM
#30

#28 Ok. Skrattande Vad bra! Nu är det bara att hitta spännen osv. då. :D

Jag fick hem mönstret på en kortärmad klänning nu med sprund fram från Handelsgillet. Det visade sig att den var tvådelad. Alltså att livet var en del och kjolen en annan. Var det verkligen så? Eller finns det olika modeller?

Är det någon som vet var man hittar en bild på en kvinna som står i ett tält med huvudduk och en ljusgrön kortärmad överklänning med snörning fram? Hon håller något i händerna med. Jag hittar verkligen inte denna bild igen. Är ganska hundra på att jag såg den här på forumet. Gillade bilden och kläderna väldigt mycket.

Tacksam för hjälp att finna denna bild igen. ;)

Lillyblossom
2/1/11, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag funderar på det här med att göra ett förkläde… Det finns ju varianten med en flik upp mot halslinningen och så finns det ju den helt raka varianten som går över höften. Kan man inte göra ett "traingel"-förkläde och sedan om man vill vika ner flärpen om man ska vara i en annan tidsperiod?

Och om detta verkar vara en bra idé, kan man ha ett band tvär över det stora förklädet då?

Var det för övrigt vanligt eller kanske förekom det inte alls med att ha ett dekorband där på det viset?

Förtydligar med bild.

Anthka
2/1/11, 5:57 PM
#32

#31 den typen av förkläde har jag bara sätt i 1200-tals manuscript. Däremot så verkar ett rektangulärt förkläde knutet om midjan vara universellt för de flesta tidsåldrar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: