Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4831 ggr
Anthka
2010-09-09 22:11

Hjälp mig, namn på textilverktyg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid kallat det för en pryl men vad heter det egentligen? (saken i mitten som används för att göra snörningshål)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2010-09-09 22:24
#1

Humm… Vet faktiskt inte - jag använder en lädersyl och sedan en vanlig kulspetspenna när jag gör hål. Skäms Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-09-09 22:38
#2

#1 alla sätt är bra heter det ju Flört 

Jag hade tur och hittade en efter min mormor. Sitter nu och skriver ihop en sömnadsguid till plussriddarna och då kan det ju vara bra om jag har ett korrekt namn på verktyget. Men det kanske heter "pryl" Oskyldig

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-09-10 11:58
#3

Är det inte en sömnads-syl? för man använder den ju på samma sätt som när man sylar tex läder….

jag har liknande, men mycket smalare liggandes någonstans här i gömmorna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-09-10 12:54
#4

#3 kanske det, jag har som sagt ingen aning med det låter som ett vettigt namn

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

AutumnWicca
2010-09-11 13:40
#5

jag har fått lära mig att det heter syl, även innom sömnad.

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

skapa
2010-09-13 10:36
#6

Jag kallar den för pryl. Efter vad jag förstått är en pryl en grej som gör hål utan att ha sönder fibrerna. En syl gör hål i något och har samtidigt sönder fibrerna. Det innebär att prylen är rund och slät medan sylen har skarpa kanter. Men pryl är ett svårt ord att använda i en beskrivning då det lätt missförstås. "Gör hål med en pryl" kan vara svårt att veta hur man menar om den som läser inte är bekant med verktyget pryl. Hurdan pryl då? Kan jag ta vad som helst. Därför kan det vara klokt att skriva syl även om man menar en pryl.

Verktyget på din bild är enligt mig en pryl för engelsk broderi, rätt vanligt förekommande i förmödrars syskrin.

Annons:
Anthka
2010-09-13 14:55
#7

#6 aha, då har jag alltså haft rätt när jag kallar det pryl. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

skapa
2010-09-13 18:58
#8

Jag hade en gång en kurs i rotslöjd, i inbjudan skrev jag "ta med en vass kniv, en skål att ha vatten i, en pryl, stövlar och oömma kläder".

Första mötet blev jättekul! Alla hade tagit med sig varsin pryl men ingen hade tagit med sig en pryl att göra hål med. Det var alla möjliga andra roliga prylar som var valda med omsorg för att vara lite kul och spännande att visa upp och prata om.Skrattande

Pialinn
2010-09-16 00:09
#9

I Wikipwdia finns ordet skräddarpryl. Fast ingen har skrivit om prylen ;-)

#6 Kan tänka mej att de tidigaste var gjorda av elfenben.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Freke
2010-09-18 13:59
#10

#9 Tidigast var nog gjorda i vanligt ben iallf här uppe i norden, oftast då av fårben

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Upp till toppen
Annons: