Annons:
Etikettallmänt
Läst 5253 ggr
LinaN
2010-10-22 00:24

Utrustning på tornerhästar?

Något som faktiskt har stört mig länge är hurmånga som rider torner med knepig och fullständigt ohistoriskutrustning…

Nu senast så såg jag en bild på en kallblodstravare där man jättetydligt så frysmärkningen… varför stryker man inte på litet skokräm så märkningen försvinner?

Och Alla som rider med pessoabett eller andra supermoderna varianter? För min del så är Pelhambett precis på gränsen för vad jag tycker är okej bett.

Och sedan alla dessa förbaskade westernsadlar som ryttarna inte ens bemödar sig om att gömma.

Men de egna kläderna är handsydda och allt är så jäkla pretto, men hästarnas utrustning bibehålls så standard som vanligt?

Varför är det såhär?

Varför anstränger sig inte fler medeltidare sig när det gäller sina hästar? Visst, inom vikingeriet så finns det emellanåt hästar också, och då kommer man med islandssadlar och isis-stångbett… vart ligger rimligheten i detta? Oavsett om hästarna är till för uppvisning eller bara stämning på området, så varför tummas det så mycket på hästarnas utrustning när människorna OFTAST är så mycket mer pretto?

Jag får utslag när jag ser en tornerhäst med nya vita eskadron-benskydd…. kunde man inte iaf tagit något diskretare?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
2010-10-22 08:59
#1

Är förundrad över att du hittat tornerspelsryttare som faktiskt är pretto med sin egen tabard/utrustning. Med ett par undantag (som rör sig här på forumet) skulle jag gissat på att de var obefintliga.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
2010-10-22 09:05
#2

Ja, du har helt klart rätt. Väldigt många riddare är omåna om utrustningen eller bara omedvetna om utrustningen på sina hästar.

Det som jag använder (travare med synlig vit tatuering, fast hon är död nu så nu är det en häst utan bränn-/frysmärkning och med ett modernt bett) det är bara för att hästen inte har valt tornerspel, det har jag gjort. Jag undviker därför ylleschabrak på henne för värmens skull. Att jag använder modernt bett är för att medeltidens bett inte var särskilt vänliga mot hästens mun, därför ajg heller inte använder sporrar gärna (i stort sett aldrig). Benlindor, nejtack om det inte är diskreta, det gäller benskydden hon har också.

Vad gäller sadeln är det bomlöst, dvs vänligare mot hästen och den är emr diskret än westernsadlarna.

Jag handsyr t ex inte heller schabraket då det blir aldleles för stora påfrestningar i sömmarna av hästens rörelser. Min utrustning försöker ja handsy så mycket det går, och det är det inte många tornerryttare som gör. Schabraket håller jag på att göra om nu så att det ska passa in i 1340talsinriktningen jag har.

LinaN
2010-10-22 11:22
#3

Nu har ju inte jag sett alla medeltida bett, men många av de jag sett är inte så underliga mot det vi har idag. Men oftast så har mundelen av betten varit tvinnade osv, och det ser inte särskilt trevligt ut. Finns ju de som rider på sådana typer av bett även idag. Kanske inte i sverige men i usa är de väldigt poppis på tex walker-hästarna.

Sen kan man ju också då titta vidare, många rider sina hästar på vanliga träns, eller achennosgrimmor osv. För mig som är hästmänniska själv så stör det illusionen så in i bängen. Allt det här moderna. Likadant om man ser en film som ska utspela sig under 1300-tal och hästarna har modern utrustning på sig…. *Rysa*

Det som faller inom ramarna för vad jag själv tycker är acceptabelt är tex akademiska bett eftersom de har rätt gamla förlagor, pelhambett och vissa western (typ greg darnell) Sadlar är mycket svårare men fler riddare borde ta sig tiden att dölja sina moderna sadlar. JAg förväntar mig knappast att alla ska rusa åstad o köpa sig akademiska sadlar (eftersom de är vad som finns på marknaden idag som är likast de medeltida sadlarna) eller bygga egna sadlar efter medeltida förlagor. Men hur svårt är det att ordna med fällar eller sadelöverdrag i lämplig modechang?

Att handsy sitt schabrak är inget jag skulle göra, det tar för lång tid och schabrak är slit o släng dels för att sömmar troligtvis blir påfrestade och sen det faktum att hästarna KAN trampa på det och riva sönder under show/träning. Så jag har inte handsytt schabraket det skulle vara slöseri med tid i min mening. Men fortfarnde kan man ju sy det så att det ser bra ut på maskin och inte bara är hopraffsat för sakens skull.

Sen är det ju inte bara hästens utrustning som brukar vara B…. Vet inte hur många "riddare" jag sett rida med stickade "ringbrynjetröjor" i svart garn som sedan sprayats med silverfärg… Det för det första ser inte bra ut ens på håll, och för det andra så ger ju inte det något skydd över huvud taget om olyckan skulle vara framme. Har man en riktig brynja har man oftast en gambeson under och då hjälper den till att skydda.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-10-22 13:08
#4

Här kommer jordens längsta forumsinlägg, dårå…

Jag har inte 100% korrekta material i alla mina saker, men jag siktar alltid på att det ska se bra ut. Schabraket är en linne/viscose-blandning för att det inte ska varken skrynkla eller värma hästen till smältgrader. Men det ser ut som hellinne och särskilt på håll, så mission accomplished! Cool

Tabarden är i hellinne och resten av min klädsel är också i tidsenliga material, dock inte alltid helt korrekt ändå. Exempel: ett av mina par byxor är sydda i rött linne, vilket inte är otidsenligt i sig men inte rätt material till byxor. Byxornas snitt är heller inte 100% korrekt, men publiken tänker ju inte på sånt om de inte är väldigt insatta i medeltida återskapande. Målet har varit att sy nya korrekta byxor i korrekt material, men det har inte blivit av. (Jag hade korrekta byxor förut, men de blev uppätna av möss för några år sen.)

Strykkappor eller senskydd i syntet eller plast skulle jag inte komma på att använda, det finns ju läderskydd om man nu tvunget måste ha sånt på hästen.

Bettet jag använder är en enkel kandarstång i mässing, så mycket mer "basic" än så blir det knappast. Modellen påminner om bett som jag har sett på medeltida bilder, så det känns ganska "reko".

Sadeln är en Portugesa som ser ut som högmedeltidens sadlar i modellen, så den skäms jag definitivt inte för. Tungan ute

Jag tycker normalt att så korrekt som möjligt är snyggast när man återskapar, men när det gäller tornerspel så finns det fler faktorer som spelar in. Hästens och ryttarens komfort till exempel, samt passformen och funktionen. Alla hästar kan inte ha Portugesor och alla hästar kan inte ha bomlöst. (Vad som är skonsammast för hästen i den ekvationen beror på vilken veterinär man pratar med.)

Men jag håller helt med om att om man måste göra "avsteg" från de moderna alternativen som ser ut som medeltida förlagor så bör man ju också täcka över det som sticker i ögonen på folk. Plast, syntet, resår, helt felaktiga modeller på sadlar, träns och bett, moderna kläder och skor, m.m. Okej att inte alla kan sy särskilt bra eller att inte alla vet hur man skär mönstret så att passformen blir bra, eller att inte alla kan knyppla ringbrynja. Och okej att inte alla har ambitionsnivån hos en erfaren återskapare som läser historieböcker istället för dagstidningar. Men jag anser att ska man syssla med tornerspel, som är en publiksport och en uppvisningsgren som folk betalar runt 100-200 kronor för att se, så måste man ta någon form av ansvar och se schysst ut på "scen". Det finns tornerlag i Sverige, både officiella och mindre kända, som rider med t.ex. ridhjälmar, håret löst och slängande, tabarder med extremt illa passform sydda av gamla lakan, schabrak bestående av lakan som man klippt ett hål för sadeln i, syntetsadlar m.m. Sånt går ju an innan man börjar ta betalt, men när biljetten har ett pris så anser jag att professionalism måste infinna sig.

Det är jätteroligt att folk vill rida tornerspel, tycker jag, men man får inte glömma att man också har en roll att fylla när man står på arenan - folk vill se riddare; modiga, ädla, våghalsiga, romantiska, sluskiga, fula, snygga, roliga… Oavsett vilken riddare folk föredrar att se så måste han eller hon på något plan uppfylla "drömmen om Ivanhoe". Publiken har säkerligen sett åtskilliga filmer och TV-serier med riddare, samt läst böcker både själva och för sina barn. De flesta som inte själva återskapar medeltid ser riddare som en ikon som står för någonting av det jag nyss räknade upp. Det är det de vill se, i en rafflande show som imponerar. Där spelar det visuella en enormt viktig roll för illusionen, så att besökarna kan gå hem och fortsätta drömma om riddarideal och skinande rustningar.

Ingen som börjar med tornerspel, eller har hållt på i flera år för den delen, förväntas sy allting för hand av handvävda tyger. Men det går att fejka det mesta och det som inte går kan man täcka över. Flört Det gäller bara att inte rycka på axlarna och säga "äh, det spelar ingen roll om det syns lite plast här och var" för jo, det gör det. För publiken, oavsett vad vi övriga som sysslar med återskapande anser om det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: