Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6910 ggr
RosaGosa
2010-10-26 19:11

Vad ska jag göra för klänning?

Har fått hem 3,5 meter blekgrönt sammetstyg som är kanonfint! Hade en idé på vad jag ville göra med det men börjar tveka.

Är tänkt att bli en finklänning till min adelsdamskaraktär inom lajvsamanhang men ger den gärna historiskt belägg.

Har ni några förslag på vad för modell/mösnter jag kan använda?

Ge mig idéer! ;-)

Annons:
Anthka
2010-10-26 19:22
#1

Även om det är lajv har du något mer specifikt århundrade?

Sedan tycker jag att 3,5 m låter lite lite, med tanke på att sammet har lugg och att man alltså inte kan vända bitarna hur som hellst om man vill få samma färg på hela klänningen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

RosaGosa
2010-10-26 19:41
#2

Räknade att jag borde få ut en klänning på 3,5 m. Klänningen behöver inte vara jättevid. 1,5 meter räknade jag räcker till 2 fram eller bakstycken. Hade först tänkt mig korta ärmar…

Den får gärna vara figurnära, 13-1400 - tal

Ahnna
2010-10-28 12:21
#3

Om du gör fram- och bakstycke som är 75 cm breda i basen (150cm tillsammans) så måste du ha kilar i sidorna som är minst 50 cm breda för att du ska kunna gå ordentligt utan att snubbla, bara ett litet tips. Tungan ute Jag har en klänning som är 2 m i omkrets längs fållen och det GÅR, men lite till hade inte skadat.

Gör du en cotehardie (1300-tal) så går det inte åt särskilt mycket tyg och 3,5 m sammet räcker alldeles säkert. (Förutsatt att du har en hyfsat smärt figur?) En cotehardie behöver inte vara så vid i fållen som många gör dem - tittar man på avbildningar i sten från t.ex. kyrkor från 1300-talet så ser ofta de figurnära plaggen ganska snäva ut även längst ner.

1400-talsklänningar (om vi nu håller oss vid adel) behöver däremot ganska mycket tyg eftersom de är väldigt vida i kjolarna och ibland även över bysten. (Men ihopveckade.) Så jag tror inte att 3,5 m sammet räcker till en sån… Lite beroende på vilken modell du väljer, förstås.

Exempel på 1400-tal.

En till lite annorlunda.

Det du kan göra är att rita en skiss på mönsterbitarna och mäta hur du skulle kunna lägga ut dem på tyget. Om inte alla bitarna kan läggas åt samma håll (så att luggen går uppåt på klänningen när den är klar) så räcker inte tyget.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2010-10-28 21:06
#4

Tack Annah för ditt utförliga svar!

Gjorde en figurrnära klänning i ylle med trekvartslånga ärmar tidigare och då räckte tre meter till en klänning. Hade tänkt mig något liknande en cotehardie och tänkte då göra den av min toile (stavning?) som jag använde till den figgurnära ylleklänningen. Den i ylle hade inga kilar och är väl egentligen på gränsen till för snäv.

Är inte jättesmärt men heller inte för bred… lite lagom :-)

Ska göra ett försöka att lägga ut mönsterbitar och se om det räcker. Två eller tre kilar är nog ett måste… annars får jag beställa någon meter till…

Upp till toppen
Annons: