Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 4573 ggr
Gahich
2010-10-27 00:33

när/ hur åt man bröd på medeltiden?

jag har en fråga kring bröd på medeltiden.

vilka var det som åt mest bröd under medeltiden, bönderna eller de "finare folket"?

och hur ofta åt man det och till vad?

tacksam för svar! Skrattande


Annons:
Hammarskogen
2010-10-27 12:07
#1

Jag som inte vet frågar vidare:
Är det inte olika användning av säd i olika delar av europa? Typ gröt i norra och bröd i södra delen av europa och olika typer av bröd, dagligt bakad eller säsongsbakat. dessutom bröd på olika mjölsorter och finhetsgrader beroende på region och stånd?

Ahnna
2010-11-01 22:14
#2

Det var väl säkerligen olika sorters mjöl i bröden beroende på vilken säd som växte lokalt, samt att alla inte hade möjlighet att köpa säd eller färdigt mjöl utan fick odla och krossa själv. Inblandning av bark och lav i bröden förekom i alla fall senare i historien för att "fylla ut" när det var ont om ingredienser, så liknande saker förekom säkert på medeltiden också.

Jag har inte direkt läst mig fördärvad om medeltida matlagning, men tittar man på 1700- och 1800-tal så verkar bröd ha förekommit i alla samhällsklasser som tilltugg eller del av måltid. En kyrka i Uppland (minns inte vilken - Vendel?) har en väggmålning från 1200-talet har jag för mig, där en arbetande man sitter och äter bröd med ena handen och något som skulle kunna vara kött med andra handen. Liknande avbildningar syns på andra ställen också, vilket skulle kunna betyda att brödet, i arbetarklassen åtminstone, kunde utgöra en stor del av en daglig måltid.

Jag skulle gissa att brödet, liksom det torkade eller saltade köttet, var någonting man tog med sig hemifrån när man gick ut på fältet eller till skogen och arbetade, medan gröt var nåt man åt hemma. (Svårare att ta med sig.) Surdegsbröd, som man ju gissar att de åt på medeltiden, har lång hållbarhet och håller sig saftigt om man t.ex. lindar in det i en duk.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

lillalollo
2010-11-08 22:29
Upp till toppen
Annons: