Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 6406 ggr
LinaN
2010-11-07 14:22

blankyxor köpes

Vet att vi har några smeder härpå sidan, och undrar då vilka prislappar de har på blankyxor i vikingastil.

Jag har redan kikat på både gavelins, SPQR och Nidingbane men vill se vad för pris man kan få av en privat smed där man också kan få yxan så som man själv vill…. många av de köpfärdiga yxorna har för tjockt gods som gör vapnet i slutändan väldigt svårmanövrerat.

Så jag vill höra något från privata smeder :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
SirBrendan
2010-11-08 12:04
#1

Jag har också tittat lite på utbudet av just yxor och som det ser ut så är sparringyxhuvudena från spqr och nidingsbane för 300 pix det billigaste alternativet. (de är ganska små och lätta)

Har svårt att tro att någon handsmider ett yxhuvud för de pengarna. Men det är klart, är priset inget problem så finns det nog smeder i landet som kan banka ihop ett.

LinaN
2010-11-08 13:04
#2

#1 kruxet med dessa 300 kronors är att godset ofta är onödigt tjockt, och man behöver nästan klämma och känna för att hitta rätt godsstorlek, då de tar in olika partier emellanåt. Så får jag ett bra yxhuvud ena gången så kan jag få nått som är rätt så dåligt nästa….

samt så har jag fått höra från väldigt många håll att SPQR är väldigt dåliga på att skicka saker i tid och att man emellanåt dessutom får FEL produkter när man beställt. Så spqr tänker jag inte handla av per näthandel utan del blir personligen nästa gång man är i malmö.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-11-09 00:07
#3

Jag kan "gå i god" för Nidingbane, han är schysst och undrar man nåt är det bara att fråga. Vilka yxor han har, om det alltid är samma modell och tillverkare, vet jag däremot inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Spikur
2010-11-09 22:21
#4

Jag gissar på att en yxa smidd från grunden kostar ca 1500kr. Jag har dock kommit på en budgetvariant. En billig yxa som jag sedan smider om till önskad form. Då spar man arbetet med att göra ögat. En sådan kostar ca 800kr

LinaN
2010-11-09 23:06
#5

#4 kommit på? hur menar du då?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Spikur
2010-11-10 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Um… hittat på? Uppfunnit är kanske väl starkt ;) Jag går och köper en billig yxa på ex. ÖB, sen smider jag om den till önskad storlek, ev svetsar på med om materialet i yxan inte räcker till. Ett av de trixigare momenten när man gör yxor och hammare är att göra ögat (hålet för skaftet). Man skulle gärna ha en tredje hand eller en sme'halva till sin hjälp. Men med den metoden är ögat redan klart…

Annons:
Spikur
2010-11-10 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Färdig

Jinaum
2010-11-13 22:10
#8

Köpte min yxa av TC. Väldigt nöjd med den. Men har ju köpt för jag ville ha en likadan yxa som jag fick lära mig med. Latmans skäl. Men han tar typ 500 för sina yxor. Finns nog på historiska väldras forum

Tonye
2011-02-06 12:47
#9

Goddagens =) .

Jag smider mina yxor och vapen från grunden .  tiden och formen spelar ju roll för priset och villken kvalitet. Jag smider på min fritid i min privata smedja och har tagit in lite beställningar när tid har funits.

Har lite bilder på mina album så titta.

Är det något så hör av dig =)

MVH Tonye.

Walle Viking
2011-04-16 23:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här finns litet urval äkta gamla yxor! Yxan till vänster utan skaft

är nog den äldsta utav yxorna. Längst till höger en typisk 1600 tals bila:

Lätt och fin!

Upp till toppen
Annons: