Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2594 ggr
Ahnna
11/9/10, 12:59 AM

Fusk och patina-tråden

Som fler av er redan vet så pluggar jag till kostymör på distans. (En kostymör syr dräkter till teater, TV och film m.m.) När man syr dräkter till produktioner så behöver man inte följa historiska tekniker, så länge resultatet ser korrekt ut. Så vi får lära oss att fuska en hel del, för att ombyten ska gå så fort som möjligt och för att kläderna ska vara enkla att ta på sig och inte innehålla för många lager, etc. Vi får också lära oss en del om patina, alltså konsten att få ett nytt plagg att se gammalt, smutsigt och använt ut.

Det vore skoj om ni andra på forumet som syr dräkter ville dela med er av era knep och fusk, som ger ett bra resultat utan att vara helt HK.

Till exempel:

Istället för snörning eller hyskor och hakar så är tryckknappar och kardborreband flitigt använda inom kostymöryrket. En teknik som är nästan osynlig är att klippa kardborrebandet i små snuttar och sätta varannan kardborre och varannan tryckknapp längs öppningen på t.ex. ett liv eller en kjol. Det gör att stängningen håller "tätt" och inte glipar, samtidigt som det är snabbt och smidigt att stänga och öppna.

Vanliga knappar med knapphål samt dragkedjor är mer eller mindre bannlysta från teatrar m.m. eftersom de har en tendens att gå sönder, knappar lossnar, tyg fastnar i dragkedjor och så vidare.

Starkt te är effektivt för att få ett ljust plagg att se gammalt och slitet ut. Ger mycket trovärdiga "svettränder" längs t.ex. halslinningar och manchetter.

Blekmedel kan användas på hur många sätt som helst för att ge ett plagg en patina eller för att ge t.ex. oregelbundna fläckar.

Istället för valben, vass, små metallstänger och annat som är HK att styva upp korsetter med så kan man använda t.ex. största sortens buntband från Biltema (blir väldigt billigt per styck) eller varför inte de där metallremsorna som sitter på arkiveringsfickor. Allt som har rätt längd och är böjligt utan att tappa formen funkar!

Rensband kostar 19:- för 7,5 meter på Jula och är perfekt för t.ex. styvkjolar, turnyrer och annat som behöver hålla upp mycket tyg utan att tappa formen. Kan vara lite oljigt att hantera så man bör dra av banden med en torr trasa och sen linda in dem med t.ex. eltejp eller dylikt så att de inte smutsar ner tyget.

Textilfärg kan användas på väldigt intressanta sätt för att t.ex. få en fåll att se smutsig eller blöt (mörkare) ut. Bara att doppa fållen i ett kar med färgen, som alltså behöver vara några nyanser mörkare än tyget.

Det finns mycket man kan göra. Kom med era tips!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
11/9/10, 11:51 AM
#1

Jag rör mig mer åt HK hållet så det största fusk jag använder är symaskin för osynliga sömmar.

Däremot kommer jag återkomma till buntband/rensbanden när jag börjar sy kläder som kräver korsetter eller styvkjolar, mest för att det är så förmårrat svårt att få tag på ordentliga valben Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
11/9/10, 11:09 PM
#2

Jag använder vardaglig användning på en del plagg för att få bra patina. Sen in i maskinen o tvätta på 30-40 grader. Sen blir det bra efter nått år ^^

Samt att gå och råsvettas i vita linneplagg ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
11/10/10, 1:23 PM
#3

Tack Ahnna fõr detta!

Det var verkligen skoj att lãsa:

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
11/10/10, 1:41 PM
#4

Vadd på metervara är också en himla bra uppfinning. Jag använder det till allt möjligt, just nu till en 1500-talsklänning av senare modell där en styvkjol ger fel silhouette och där ärmarna ska vara extremt stora och bylsiga. Vadden ger volym åt plagget utan att det blir stelt. Samma effekt kan uppnås med flera lager tyg, men det blir både dyrare och svårare att sy.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: