Annons:
Etikettallmänt
Läst 2465 ggr
Cornish-rex
2010-10-28 14:13

Vad har ni allt till?

Hej!

Okej, här kommer sajtens knäppaste och mest pinsamma fråga. Jag läser mycket här och gapar av förundran när jag ser era dräkter. De är så vackra, och inte bara dräkterna… Men det viktigaste saken har jag inte förstått..

Vad har ni alla vackra saker till? Är det bara på medeltidsveckor/dagar? Finns det så många att ni har användning får allt? Vad gör man där? Sitter ni bara och pratar med likasinniga? Eller ni kanske lajvar också (förutom medeltidsveckorna/dagarna alltså)… Skäms Jag har inte riktigt förstått ännu.. Kan någon berätta hur allt ligger till?

Annons:
Anthka
2010-10-28 14:55
#1

Jag är medlem i två föreingar:

Ett tornerspelslag där jag arbetar i byn och då får användning för mina 1340-tals kläder. Det blir ett antal event per år, och eftersom jag arbetar behövs både "vanliga" kläder och finkläder för eventuella banketter och annat uppklätt.

En tempelriddarförening där samma sak gäller men med 1130-tal, även om det är färre event (medeltidsveckan + årsmöte och eventuella småträffar) lite mer vardagliga kläder och finkläder (som bara ligger i planeringsstadiet ännu).

Räkna in ombyten, kläder man syr för att de är fina och man gärna vill ha dem och det blir en del kreationer. Till kläder räknar jag dessutom, skor, väskor, huvudbonader och andra acessoarer in. Allt för att helheten ska bli som komplett och autentisk som möjligt. (nop jag lajvar inte och har ingen önskan att börja göra det hellre)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-10-28 15:00
#2

Btw, inga frågor är dumma Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-10-28 18:03
#3

Jag syr för sömmandets skull, för min egen skull och för den tillfredsställelse jag får av att handarbeta. Jag syr mina vikingakläder till olika marknader och evenemang.

Föreningen jag är med i ordnar med 1-4 blotgillen per år (ungefär som medeltidarnas banketter :)) där vi klär upp oss i våra vikingakläder och äter och dricker gott.

Sen så använder jag vissa plagg till vardags, tex mina undersärkar, fungerar utmärkt att knata omrking i hemma istället för mjukisbyxor och andra "slappekläder"

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-10-29 13:27
#4

Jag syr också för att det är kul och stimulerande, samt att jag alltid har varit fascinerad av historiska dräkter från olika tidsåldrar. Jag syr mycket för att se om jag verkligen kan, till exempel när jag har sett någon kul kreation i en bok eller dylikt. Det blir som en personlig utmaning.

Jag har sysslat med tornerspel i snart 10 år och är utöver det aktiv i SCA (Sällskapet för Kreativ Anakronism) så jag har i princip hur många tillfällen som helst att bära mina dräkter. SCA har många evenemang varje år där det brukar vara till exempel hantverks-workshops och föreläsningar, bankettmiddagar, hov med kungligheter, dräktparader för allmänheten, samt en hel del "interna" saker som turneringar i t.ex. fäkting, fighting, bågskytte, m.m. På dessa evenemang har man tidsenliga kläder på sig hela tiden oavsett vad man gör, moderna saker är inte tillåtna. Så mina kläder kommer till användning, absolut! Ibland regnar det ju hela tiden och man kommer inte hem från evenemanget på en vecka så då är det ju bra med ombyte!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SirBrendan
2010-10-31 18:31
#5

Samma svar som Ahnnas. Som medlem i SCA har man i princip hur många tillfällen som helst att spöka ut sig!

Evenemang flera gånger i månaden sverige runt.

Upp till toppen
Annons: