Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 9497 ggr
Ahnna
10/30/10, 12:26 AM

Blankvapen vs. Rottingviftande i SCA

 Tjena!

 Jag heter Fredrik (Ahnnas sämre hälft) och har läst lite av diskussionerna om kämpaleken inom SCA och jämförelserna med blankvapenstrid och vikingakamp.

Jag tänkte därför dela med mig lite av mina erfarenheter eftersom jag har slagits i SCA i snart 25 år samtidigt som jag tränat Muy Thai, fäktats, tränat Iai do och Kenjutsu & lite annat.

 Jag vill poängtera att den strid vi utövar i Sca INTE är ett försök att återskapa riktig strid utan något vi gör för att det är kul. Det närmaste vi återskapar är nog de medeltida turneringarna där man slogs med slöa svärd eller vapen gjorda av valben.

Jag tror inte att det går att återskapa realistisk strid utan att ha ihjäl eller svårt skada sina motståndare eftersom kamp på liv och död innefattar bland annat att kasta grus i ögonen på varandra, sparka av knän och stampa liggande motståndare på halsen.

Ingenting som går att pyssla med i längden Skrattande 

Vad jag älskar med Sca versionen av kämpalek är att vi kan ösa på så in i helvete utan att riskera att vi har ihjäl varandra.

Reglerna är enkla: inga slag på och under knäna, inga sparkar/slag/kast eller svep och man får bara slå med de delar av vapnen som har en egg/stötspets/slagyta.

Ett hårt slag i huvudet eller mot kroppen dödar och ett hårt slag mot arm eller ben gör lemmen obrukbar (slåss med en hand eller från knästående). Vi har också strikta regler för vilken typ av rustning som vi måste bära. Vapnen görs av rotting (minst 3.3 cm tjock) lindad med glasfiber och silvertape.

 Reglerna handlar i princip bara om säkerhet och det enda som handlar om autencitet är att man måste dölja uppenbart moderna skydd och material.

 En del av kritiken jag läst och hört handlar om att vi använder rottingvapen och att det skulle vara lite "mesigt" och mindre realistiskt.

Vi slåss hårt. Jag har både tagit emot och delat ut slag som bucklat två millimeter tjocka stålhjälmar, orsakat djupa lårkakor genom 5 mm sulläder + vaddering och lyft 100 kilo tunga motståndare från marken med spjutstötar i lilla magen.

Trotts detta har jag under dessa snart 25 år bara haft en hjärnskakning, ett spräckt revben samt naturligtvis otaliga blåmärken. Reglerna funkar men det är klart att det sker olyckor av allvarligare natur men det är tack och lov ovanligt.

 Att jämföra vår kämpalek med blankvapenstrid är lite som att jämföra innebandy med hockey.

 Två likartade sporter men med stora skillnader. Mycket av det jag sett av blankvapen/vikingastrid imponerar inte direkt på mig. Varför någon vill köra sparring med stålvapen helt utan rustning och hela tiden vara rädd för att träffa sin motståndare för hårt är för mig tämligen obegripligt.

Jag vill klappa på mina motståndare så de kvider och gillar att höra min egen hjälm ringa som en kyrkklocka när min motståndare får in en rejäl träff!

 Man kan inte säga att bara för att man använder stålvapen är det mer realistiskt när man sen står och försiktigt duttar på varandra med tekniker som aldrig skulle orsaka mer än ett litet skärsår i verkligheten.  

http://www.youtube.com/watch?v=RkwfY3sld0I

 Vad jag gillar är de som seriöst studerar gamla fäktmanualer som t.ex Tallhofer och tränar enligt dem. Faktum är att inom Sca så har vi många som gör det och sedan inkorporerar vissa av dessa tekniker när de kör Cut and thrust (En lite tuffare version av renässansfäktningen där vi bland annat använder långsvärd med stålklingor och kraftigare rappirklingor i stål.).

 För att avrunda: Jag ser inget konstruktivt i att racka ned på något man inte har prövat på.

Jag påstår inte att det är bättre, roligare eller mer realistiskt att slåss inom SCA's regelverk än att pyssla med blankvapenstrid men jag gillar det!

 Om någon vill pröva på vad vi pysslar med, gå in på www.nordmark.org, leta upp en grupp nära dig och kolla om de håller träningar och har en lånerustning.          Sen är bara att köra på!

Ha det bra 

Sir Brendan the Tired/Fredrik S

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
10/30/10, 9:45 AM
#1

Jag har aldrig sett en rottingfight i verkliga livet och kan alltså mycket väl komma att omvärdera mina åsikter om/när jag gör det. Men, jag tycker dels att det låter lite små konstigt med just rottingvapen vid uppvisning av fighter (precis som det är konstigt att använda nylonvaisters vid dyl). Träning med vaisters är en sak men vid uppvisning tycker jag att riktiga vapen, om än bluntade, ser bättre ut. Sedan ser jag ingen mening med att slå så hårt att skydden bucklas, skydd är över lag dyrt, varför vill man se till så att motståndaren måste reparera de skydd han har efter en fight? Det är för mig obegripligt.

Det här är mina åsikter och åsikter är inte alltid konstruktiva. Trevligt att du gillar SCA fighting, precis som det är kul att LinaN gillar vikingafight. Det är helt enkel kul att vi alla är olika och har olika smak och preferenser samt att vi har hittat någonting vi tycker är roligt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
10/30/10, 12:57 PM
#2

realistiskt när man sen står och försiktigt duttar på varandra med tekniker som aldrig skulle orsaka mer än ett litet skärsår i verkligheten.

Jag känner mig litet träffad där… För det är många som anser att vikingafighting är just det, att stå och "dutta" på varandra. Och jag förstår inte varför. Om man hade gått fullt ut och verkligen tagit i med våra tekniker så hade man med både bluntat och skarpa vapen orsakat en rejäl skada.

Vi tränar på att slå se det ser verkligt ut, men bromsa slagen i precis det ögonblick som gör att man bara får ett litet blåmärke. Det är det som är tjusningen för mig, att kunna variera mitt slags styrka och inte bara "banka på" motståndaren för han har ju ändå rustning+gambe+litet till.

För mig som då dessutom har fibromyalgi (och nu tänker alla, vafan slåss HON för om hon redan HAR ont i kroppen för!?) så ger det mig dels en allsidig träning som komplement till ridningen tex, men också så när jag får träffar mot min kropp, som ger blåmärken, svullnader och ömhet så har jag något som tar udden av min fibrosmärta, det är hur trevligt som helst att sitta o peta på blåmärkena för det dövar resten av kroppens ständiga och till och från diffusa smärta :D

Jag förstår inte de som vill banka på varandra för kung o fosterland, och ni förstår inte mig som vill "dutta", varje stil har sin charm och jag är FULLSTÄNDIGT ÖVERTYGAD om att jag hade aldrig passat för SCA-fighting  ;)

Sen har jag tränat iaido och aikido, och för mig så har det danat mitt sätt att slåss, och mitt sätt att vilja slåss.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
10/30/10, 1:39 PM
#3

Halloj.

 Faktum är att jag också gillar uppvisingar med "riktiga" vapen om de sker i full rustning och full fart. Jag såg ett gäng danska psykopater som körde en uppvisning i full kontakt i full rustning och det såg skräckinjagande coolt ut. Problemet var väl det att de skadade sig ganska ofta och deras utrustning såg ut som om den gått igenom en bilkross några gånger Skrattande!

När det gäller användadet av rottingvapen vid uppvisningar så är sca-fighting inte en uppvisningssport då vi i princip inte har uppvisningar inför publik. Vår kämpalek är bara en del av vår hobby där vi håller på med allt som har med medeltiden att göra som att sy kläder, dansa, fäktas, laga mat, pyssla med alla typer av hantverk och skjuta pilbåge.

Rottigvapnen och våra stränga krav på rustningsspecifikationer gör att vi kan köra på i full fart med full kraft med realistiska tekniker (det finns inte en enda teknik som jag gör med mitt rottingsvärd som jag inte kan utföra med ett riktigt svärd).

Dessutom så kan det se riktigt bra (och brutalt elegant) ut när vi tar på oss finrustningarna inför turneringarna och svingar våra vapen i ärans och ridderlighetens namn. Det handlar inte bara om att vinna striden utan att göra det på ett så elegant och ridderligt som möjligt. Gärna med lite pompa och ståt.

Personligen har jag absolut inga problem med att andra föredrar att leka blankvapen men blir lite putt när en hel del av dem tenderar att uttala sig nedlåtande om vår stridskonst utan att ha prövat på.

När det gäller våra rustningar och det faktum att de ibland blir lite tillknycklade så händer det ju inte i varenda strid. De är byggda för att hålla i många år för träning varje vecka men ibland så får man göra lite reparationer och knacka ut några bucklor här och där.

Kostnaden för en rustning behöver inte vara särskillt hög. Jag bygger nästan alla mina rustningsdetaljer själv och det är vare sig svårt eller dyrt. Det svåraste är hjälmen (beroende på vad man vill ha för sorts hjälm) då jag inte har en svets men en vikinga hjälm slår jag ihop på ett par dagar. Kostnad: 300kr i material.

Det kräver naturligtvis tillgång till en verkstad och lite verktyg men inte så avancerade prylar som man kan tro.

Det går att köpa en helt ok sca-godkännd hjälm från USA för drygt en tusenlapp och en lite enklare hjälm för blankvapenstrid från tjeckien/polen för ungefär det samma.

Jag var som sagt inte ute efter att kritisera de som håller på med orustad blankvapenstrid men de kanske borde ta en titt på vad de faktiskt håller på med och hur det faktiskt ser ut när de gör det innan de kritiserar något de inte förstår.

Live and let live…..

Sir Brendan/ Fredrik S

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
10/30/10, 2:11 PM
#4

"men blir lite putt när en hel del av dem tenderar att uttala sig nedlåtande om vår stridskonst utan att ha prövat på."

och där sammanfattade du "problemet" tämligen elegant! Varför slåss jag mindre riktigt än du ;) Det är en sån återkommande problematik mellan de olika tidsperioderna vikingatid och medeltid och sedan ska vi göra gröten ännu intressantare så drar vi in litet lajvare som tycker att både SCA och Vikingar är helt ute o cyklar…. ;)

Jag har förstått att det finns många varianter av fighting inom SCA och även andra som inte riktigt hänger med SCA, men eftersom jag inte är så insatt så har man ju ändå till viss del förutfattade meningar^^

På kursen hos Skapa som Ahnna hälsade på hos så tyckte hon ju att vi kunde sparras litet, hon hade ju ändå sina svärd i bilen…. öhh…. nejtack ^^ skarpa saker är inte min grej i detta sammanhanget ^^

Men jag håller helt o hållet med om att det finns mycket fördomar och förutfattade meningar inom de olika stilarna. som tex inom vikingagenren… där finns tyskarna som oftas kallas för kudd-tyskar, för de prackar på sig så mycket vaddering det bara går och tar inte sina träffar ens när det står 4 man och bankar för kung o fosterland på dem. Sen har man ryssarna som tror det är ok att gå på linjestrid med blanka vapen mot andra eftersom "de har ju ändå rustning på sig" Medan man i sverige, norge och danmark har nästintill samma regler med litet variation för träffområden men ändock ska vapnen vara bluntade och man slåss likartat med nästan samma värderingar. Att denna sport ska vara rolig och säker men utefter de premisserna vi har för vårt återskapande.

Hade vikingarna haft stålrustningar så nog fasen hade folk använt det istället för läderskydd och ringbrynja+gambe. Det är som jag säger, hade vikingarna haft tillgång till en symaskin, nog fan hade de sytt med maskin då ;)

Vi vurmar alla för olika tidsepoker, och varje epok har sin speciella stil och varje återskapandegrupp/sammanslutning har sina preferenser. Det som behövs absolut mest överlag är faktiskt en ökande kunskap mellan grupperna för att minska fördomarna.

För det har ju jag också hört att rottingvapen är ju bara för att de är så mesiga…. o jag vet hur en rotting känns ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
10/30/10, 2:13 PM
#5

citat: "Jag känner mig litet träffad där… För det är många som anser att vikingafighting är just det, att stå och "dutta" på varandra. Och jag förstår inte varför. "

Jag tror att många anser det för att det är faktiskt tyvärr så det ser ut. Långsamt, tafatt och överdrivet försiktigt.

citat: "Om man hade gått fullt ut och verkligen tagit i med våra tekniker så hade man med både bluntat och skarpa vapen orsakat en rejäl skada. Vi tränar på att slå se det ser verkligt ut, men bromsa slagen i precis det ögonblick som gör att man bara får ett litet blåmärke."

 Problemet är att det ser inte verkligt ut!

Inga av teknikerna utförs med mer än en liten knyck på handleden eller en kort petning med vapnet. Tittar man på just den video jag länkade till i mitt första inlägg (och den skiljer sig inte mycket från de andra jag sett eller det jag sett live) så är just användandet av yxorna bland det mest orealistiska jag sett.    Det går INTE att generera någon kraft eller orsaka någon riktig skada när man petar på varandra med yxorna och det ser helt enkelt konstigt ut. Testa att hugga fast en yxa i ett träd med den tekniken. För att få kraft (eller se ut som om man tar i) bör hugget börja med handen i höjd med örat. Att man sedan uppenbarligen inte får hugga mot huvudet ökar inte direkt realismen.

Det går dock att slåss både snyggt och tämligen realistiskt med blankvapen men då krävs en av två saker:

Antingen så får man dra ned på farten till 50-60% och använda stora rörelser som motståndaren hinner se och blockera eller så är det rustning som gäller.                                                          

Det plus en djäkla massa träning med vapnen för att få full kontroll över dem. Jag rekomenderar att köra vapenövningar minst en kvart om dagen, 5 dagar i veckan. Det räcker med att köra slow-motion tekniker i luften mot en imaginär motståndare eller hänga upp ett lätt mål i taket (en påse i kraftigt material fylld med t.ex ris) och markera träffarna på.

Mvh

Sir Brendan/Fredrik S

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
10/30/10, 2:22 PM
#6

citat: "Hade vikingarna haft stålrustningar så nog fasen hade folk använt det istället för läderskydd och ringbrynja+gambe"

Faktum är att ovanstående rustningsvariant skyddar förbannat bra även mot blankvapen med lite kraft bakom.

Väger bly dock vilket inte hindrar många sca'iter att slåss i det Skrattande.

Fredrik S

ps. Kolla gärna på filmen som jag länkade till i första inlägget. Det är ett filminslag från amerikansk tv som visar en helt del kul grejer om sca. En hel del kul fighting sekvenser och annat som visar lite om vad vi pysslar med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
10/30/10, 7:29 PM
#7

Visst skydden behöver inte vara dyra, förutsatt attt man som du själv säger har kunskap att göra dem själv. Har man inte det så blir det dyrt. Även om man kanske inte måste knacka bucklor efter varje fight så måste man det ju uppenbarligen vid ett par tillfällen vilket jag fortfarande tycker är obegripligt (precis som jag tycker det är obegripligt att vikingafightare slåss utan skydd men det har vi redan talat om i en annan tråd ;)

Men bara för att jag inte förstår det, så innebär det inte att jag ser ner på dem som utövar en annan typ av fighting än den jag är van vid.

Sedan har i stort sett alla jag träffat på som utövar någon form av kämpalek utökade återskapande intressen, så som sömnad, läderhantverk eller andra typer av hantverk. SCA har inte patent på att vara mångsysslare inom reenactment ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
10/30/10, 9:14 PM
#8

citat : Sedan har i stort sett alla jag träffat på som utövar någon form av kämpalek utökade återskapande intressen, så som sömnad, läderhantverk eller andra typer av hantverk. SCA har inte patent på att vara mångsysslare inom reenactment ;)

Nix. Vi har definitivt inte patent på mångsyssleri inom medeltidsåterskaparna Skrattande 

Jag har träffat massor av medlemar i andra föreningar som är makalöst duktiga på att sy, smida, snida och ha sig. Skillnaden är väl kanske att sca inte har så snäva ramar när det gäller tidsåldern på de som byggs och slöjdas eftersom vår medeltid sträcker sig från år 600 till 1599.

Det är för oss fullt normalt att se en viking dansa renäsanns dans med en dam i elisabetiansk klänning eller se en 1200-tals kämpe banka på en landsknekt från 1500-talet på slagfältet.

En del tycker att det är svagheten med sca för att det ser lite "spretigt ut" . Jag tycker att det är bra för det spelar ingen roll vilken tidsperiod man gillar för alla är lika välkomna.

Ok, det finns ett par extremfall som en aztek krigare, romerska legionärer och samurajer som kanske inte passar in riktigt men vi väljer att blunda och tänka på något trevligt i stället för att gå och irritera sig.

När det gäller skydd och rustning så har Ahnna övertygat mig om att skriva en liten artikel om hur man bygger en enkel rustning som man döljer under sina kläder. Den kostar nästan ingenting att bygga och är så enkel att knåpa ihop att det är nästan svårt att misslyckas med det!

Hjälmar är lite knepigare men en enklare vikingahjälm i stål och läder för blankvapenstrid kan vem som helst bygga med lite instruktioner.

Jag har nog byggt 10-12 rustningar av olika typer. 1500-tals knektrustningar, samurajrustningar och superlätta plastrustningar för att flyga med Ryan air (max 10kg baggage).

Har någon frågor  eller vill skälla på mig så är det bara att hammra på tangentbordetTungan ute

Mvh

Fredrik S/Sir Brendan

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/30/10, 11:27 PM
#9

Att SCAs "medeltid" är så vid är någonting annat jag inte förstår eftesom medeltiden för oss vanliga dödliga slutar vid 1500 (1523 i Sverige och vi är nog det sista land som får renässans i europa). Men det är ingenting jag tänker lasta dig för eftersom du inte skrivit reglerna (jag antar att du inte gjort det i alla fall Flört) och ingenting som egentligen hör till diskussionen, bara min parantes. Sedan har jag egentligen ingenting emot att det spretar i tid, sålänge jag själv enbart har vikingakläder eller enbart 1200-tals kläder på mig och inte börjar blanda olika tidespoker i min dräkt.

Visst det kanske inte kostar så mycket att göra en enkel rustning själv men, man måste fortfarande ha tillgång till verkstad och verktyg samt basal kunskaper i plåtknackning om rustningen innehåller plåt. Har man inte dessa kunskaper eller tillgång till verktyg/verkstad så behöver man alltså köpa in skydden och det brukar bli dyrt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
10/30/10, 11:52 PM
#10

Hmm, jag tänkte inte blanda mig den här tråden också men nu blev jag sugen.

Alltså vad gäller utrustningen skulle inte jag vilja att någon galning slår sönder den för att vederbörande vill slå hårt så tänderna skallrar. Man kan förmodligen göra det ganska realistiskt ändå, utan att behöva göra så att vederbörande inte kan gå på 3 veckor, även om bägge är med på det.

Jag som pysslar med sporten tornerspel och där försöker jag vara så korrekt jag kan och har råd med. Dock har jag svårt att förstå varför man accepterar att använda plastskydd eller stickat t ex. Men det är vad jag tycker är vanskligt i skydds- och säkerhetssynpunkt, speciellt om man rider man mot man med lansar.

Att klanka ner på vi som icke-SCA-slåss för att det ser oäkta ut så får man tänka på att en hel del av oss kanske gör det på event och marknader inför publik och vad är viktigast då? Att publiken får se hur det kan ha sett ut fäktningsmässigt och så mycket det går se hur det faktiskt såg ut utrustningsmässigt? istället för att barnen ska behöva fråga varför det ligger en hög med skäggiga karlar och någon manlig tjej och kvider på marken?

Jag klankar inte ner på SCA:s misshandlande av varandra, för jag tvivlar inte på att rottingen gör skitont, men jag vill kunna röra mig på jobbet dagen efter och kunna vara fitt för ett tornerspel dagen efter också och kanske då acceptera att man kanske tummar lite på kraften i slagen och får det att se någorlunda snyggt ut inför publik.

Sen ÄR en utrustning för mig dyrt eftersom jag är student på skrala CSN (kanske också en fightingtaktik? :D ). Och jag anser också att visst jag vill se så äkta ut det går, även i fäktningen, men jag vill inte riskera allt för det.

Ahnna
10/31/10, 2:41 AM
#11

Hej igen!

Jag skulle vilja tacka för alla trevliga och konstruktiva inlägg.

Glad att det hela inte eskalerade till ett "flame war" vilket inte var mitt syfte med att berätta lite om vad jag pysslar med och hur jag uppfattar skillnaden mellan sca och blankvapensvärden/viking re-enactment/tempelriddare/johaniter och alla andra som pysslar med någon form av historiskt återskapande.

Lite fler svar och tankar från denna gamla sure gubbe:

"Att SCAs "medeltid" är så vid är någonting annat jag inte förstår eftesom medeltiden för oss vanliga dödliga slutar vid 1500 (1523 i Sverige och vi är nog det sista land som får renässans i europa)."

 Betänk att sca bildades 1966. I USA. Av amerikaner. Deras grepp om europeisk historia har en tendens att vara lite flytande. Bor man i ett land som är yngre än de flesta hus i gamla stan….Flört

"Att klanka ner på vi som icke-SCA-slåss för att det ser oäkta ut så får man tänka på att en hel del av oss kanske gör det på event och marknader inför publik och vad är viktigast då? Att publiken får se hur det kan ha sett ut fäktningsmässigt och så mycket det går se hur det faktiskt såg ut utrustningsmässigt? istället för att barnen ska behöva fråga varför det ligger en hög med skäggiga karlar och någon manlig tjej och kvider på marken?"

Jag var inte ute efter att "klanka ned" på blankvapen striden som företeelse men jag har invändningar mot att det som jag sett både på filmklipp och live på något sätt kan kallas realistiskt. Jag köper tyvärr inte argumentet: "Vi måste slåss på det här sättet för vi använder stålvapen och har inte rustningar på oss."

Jag har tyvärr hitintills inte sett en enda teknik med vare sig svärd, sköld  eller yxa som skulle orsaka mer än ett skrapsår i verkligheten. Då kan jag inte köpa att det är något som man presenterar för publiken som en uppvisning i hur det kan sett ut när det begav sig.                                                                        

Att offra all realism för säkerhetens skull är helt enkelt inte något jag förstår.

Jag har kört en del orustad fullfarts sparring med blankvapen (bluntade katanas/samuraisvärd) utan att få en skråma men då var min motståndare någon som jag litade 100% på och som hade tränat lika länge som mig. Så visst går det men det kräver en hel del träning och det är inget jag rekomenderar för alla.

"istället för att barnen ska behöva fråga varför det ligger en hög med skäggiga karlar och någon manlig tjej och kvider på marken?"

Nja, för det första så brukar vi knäcka en bärs efter tävlingarna och skrattande jämnföra blåmärken så mycket kvidande blir det inte. Skador inom SCA's fighting är extremt ovanliga. Att spela handboll eller fotboll är mycket mer riskabelt.                                         

För det andra har du uppenbarligen inte sett de brudarna som slåss i SCA. Låt mig säga som så: Det är inte några damer som jag skulle sparka ur sängen Skrattande!

Åter till utrustningsfrågan. 

På senaste tiden så har jag mest byggt rustningar till nybörjare som vill ha något billigt och funktionabelt som går att dölja under t.ex ett tabard eller en vikingatunika med pösbyxor.

Det bästa och billigaste materialet är faktiskt de där stora, blå plasttunnorna som man brukar ha kylarvätska, inlagd sill eller andra vätskor i. De går att köpa för en billig peng och plasten i dem är perfekt att jobba i.

Allt man behöver är en elektrisk sticksåg eller en bänkplåtsax för att klippa ut bitarna och en varmluftspistol för att värma och forma dem. Sedan är det bara att borra hål och sätta ihop dem med läderrem och nitar.

Jag har inga problem att låta någon klappa till mig med ett riktigt vapen i ett av mina harnesk. De är fan i mig nästan oförstörbara!

Jag kommer att lägga ut en pdf med mönster på harnesk, ben och armskydd samt en enkel vikingahjälm på den här sidan och om någon vill prova på att bygga något så är ni välkomna att ställa frågor. Kan ni ta er ned till Stockholm någon torsdag eller söndag så kan ni få låna vår verkstad och få lite hjälp av mig eller någon av våra andra rustningsmakare.

Ha det gott!

Fredrik S / Sir Brendan the Tired of Nordmark

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
10/31/10, 7:31 AM
#12

Jasså, amerikansk "medeltid", jag förstår tankesättet…

Jag blir lite fundersam över hur mycket blankvapenfäktning eller HEMA du har sätt när du säger att du inte sett något som skulle kunna ge mer än skrapsår på sin höjd. Grunderna i blankvapen som maken lärde mig förra året (av olika själ har vi inte fortsatt med träningarna) skulle jag mycket lätt kunna göra avsevärd skada med om jag hade ett skarp vapen.

Dessutom, visare man upp manualfäktning för publik så visar man de fakot upp hur träningar under medeltiden kunde gått till.

Aha, plastrustning. Jag trodde att du menade plåtskydd. My bad, då är jag mer med på hur man får det billigt Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
10/31/10, 11:26 AM
#13

Jag har sett en hel del av både arma och hema och det är väl lite "heaven or hell". Det finns dock framför allt rätt många duktiga fighters med just långsvärd som rockar fett! De utgår från gamla manualer och försöker omsätta det i verkligheten och det gillar jag.

Problemet med att försöka återskapa tidig medeltida strid är att det finns ingenting dokumenterat. Fäktmanualerna som finns bevarade är från 14-1600-talet och är ibland ganska svårtolkade.

En annat problem är: 'Hur många av de tio tusentals yrkessoldater, rövare och banditer som levde med vapen i hand hade läst dessa manualer innan de gick ut i strid?'

Förmodligen ganska få. Böcker och träning för fäktmästare var reserverat för överklasen. Inte för skitiga landsknektar och simpla slottsvakter. Med andra ord, vi vet inte hur de verkligen slogs.

När det gäller tidigare stridskonster så kan man bara utgå från vapnen som användes. Sedan handlar det bara om hur man rent fysiskt gör för få ut den önskade effekten av vapnet.

Hur gör jag för att sätta ett yxhugg straxt över höger öra på min motståndare med kraft nog att penetrera skallen? Enkelt. Ta en yxa och försök sätta den i ett träd på samma höjd som ett huvud skulle sitta på en människa. Fastnar den inte så är tekniken fel.

Utöver det är det "trial and error"-metoden som gäller. Kan vi hitta på en teknik med ett vapen eller sköld så har nog någon annan kommit på samma teknik under de över 2000 år man slagits med varianter på dessa vapen.

"Grunderna i blankvapen som maken lärde mig förra året (av olika själ har vi inte fortsatt med träningarna) skulle jag mycket lätt kunna göra avsevärd skada med om jag hade ett skarp vapen."

Det jag refererade till var hur teknikerna utfördes under sparring i alla de videoklipp och uppvisningar jag sett. Framför allt när det gäller vikingastrid.

Fredrik S

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
10/31/10, 11:44 AM
#14

Jag tänker inte driva diskussionen vidare nu, för risken är bara att man blir osams… Du får syssla med ditt så sysslar jag med mitt. :) Vikingafightingen för mig är lika viktig i mitt liv som att hantverka, och jag kommer aldrig att gå ifrån blankfightingen vikingstyle (igen.)

dock så kan jag inte låta bli att ta upp incidenten som skedde för inte så länge sedan när en tjej på en linjefight parerade ett spjut med levern… hon spydde blod, tuppa av och blev inskjutsad till akuten ett par timmar efter träffen. Hon hade "standard"rustningen på sig, dvs gambe och brynja.  Så att vikingafighitng bara är en stil som man kan få skrapsår håller jag inte med om… Men vi lämnar det därhän…. ingen mening o bli osams.

Däremot så tänker jag ta till mig av de nu utlovade PDF-erna ^^ Jag vet ett ställe som säljer stora blå fodertunnor för en billig peng (misstänker att det är den varianten du refererar till) och är klart nyfiken på vad man kan hitta på med dem. Hjälm till min mansdräkt har jag haft planer på sedan i somras och vad är bättre än en vettig instruktion? ;)

och jag vidhåller från diskussionen ang läderskydd för ett tag sedan, bara för att man inte har hittat kvarlämningar avläderhjälmar, varför skulle inte de funnits? Hellre läderhjälm än ingen alls. ;)

Sen…. Fredrik, skulle du kunna tänka dig att skaffa ett eget account så vi faktiskt kan skilja på dig och Ahnna ordentligt….? :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
10/31/10, 12:01 PM
#15

1 Jag räknar inte landskecktar till medeltiden då de är en renässanssoldat.

2 Det jag också talar om är fortfarande manualfäktning designat för att träna stridande (må vara att det är ädlingar man tränar) och genom att ge uppvisningar på manualfäktning ger man alltså en uppvisning om hur dessa träningar gick till. Inga strider och "banka skiten ur allt som rör sig i närheten av mig" uppvisningar utan just uppvisningar av hur manualfäktningen, det vill säga träningen, gick till.

3 Jag har på flera hålll hört om en manual från 1200 (möjligen tidigt 1300-tal).

Det känns som om vi är på olika intresseplan, utefter vad du skriver placerar jag dig i kategorin stridsåterskapare (det vill säga banka skiten ur varandra) och det verkar som om du inte förstår att jag talar om manualfäktnign och att det inte är samma sak som stridsåterskapande samt att du förkastar allt som inte är stridsåterskapning (må vara manual eller vikingafight) som overkligt och idiotiskt eftersom vi inte lägger fullkraft i slagen. Du vill att vi som återskapar annat än SCA ska ha förståelse för ert sätt att fitghtas, kan du förstå att vi kanske vill detsamma?

Vi har alla olika smak och tycke, jag skulle aldrig vare sig vikingafightas eller sca-fightas det är inte mitt gebit men jag accepterar att det finns de som håller på med det (hur tokigt jag än må tycka att det är Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SirBrendan
10/31/10, 12:34 PM
#16

Åter igen, tack för en vettig diskussion.

"en tjej på en linjefight parerade ett spjut med levern… hon spydde blod, tuppa av och blev inskjutsad till akuten ett par timmar efter träffen. Hon hade "standard"rustningen på sig, dvs gambe och brynja.  Så att vikingafighitng bara är en stil som man kan få skrapsår håller jag inte med om…"

Det lät inte så roligt men man kan ju undra vad det var för ett psyko på andra sidan spjutet? Idioter med noll koll och noll kontroll finns det tyvärr i alla föreningar.

Jag har själv blivit stött med en pålyxa i bröstkorgen så att det blev en buckla i mitt 1.6mm tjocka stålharnesk. Då ska man ta i beaktande att pålyxan var av rotting med en vadderad spets… Jodå, vi har idioter i vår förening också.

Lina, jag sätter mig och ritar lite så lägger jag upp en liten bild på en hjälm i läder och metall som jag lätt kan hjälpa dig knåpa ihop om du vill.

Fredrik

LinaN
10/31/10, 2:26 PM
#17

#16 ser fram emot litet skisser :) Jag bor i trollhättan några mil norr om göteborg så tyvärr har jag inte möjlighet o trilla förbi hemmavid dig där i stockholmet. Men med bra bilder och tydliga beskrivningar och onlinesupport ska det nog bli hjälmar av det hela :)

Tyvärr vart "psykot" ett av våra bättre fighters inom vikingastridandet här i sverige, så det kan hända olyckor även om man gör sitt bästa för att undvika dem.

Själv har jag trots vadderade handskar med förstärkning hållt på att få det benet som tummen sitter fast med (alltså själva det ben som sitter i handen, inte som sticker ut från handen i ett finger *om någon nu förstår mitt svamlande alls) avslaget i en saxparad. Blev en rejäl spricka med omgärdande mjukdelsskador som tog närmare 2-3 år innan tummen blev normal och fungerade som den skulle igen. Hade det vart skarpa vapen osv så hade jag nog vart av med halva min hand i dagsläget ^^

Men men, när tror du det finns beskrivngar uppe tro? *lagom hiad*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SirBrendan
10/31/10, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Som utlovat en snabb skiss på hjälm och mönster.

I princip så är det en vadderad lädermössa förstärkt med metallband och skydd för ögon/näsa och ett nackskydd om man vill.

Den tar som sagt inte mer än 3-4 timmar att bygga + tiden det tar att sy mössan. Jag rekomenderar att bygga den i 1.5 mm plåt för då håller den även om den får sig en hyffsat rejäl kyss av ett vapen.

Vill man "pimpa" hjälmen med lite mässingsdetaljer så gör det en hel del för utseendet.

Jag ska lägga upp mer detaljerade mallar på både hjälm och övrig rustning men det kommer kanske ta en vecka eller så.

Cheers

Fredrik S

LinaN
10/31/10, 3:00 PM
#19

#18 lovely ^^ nu har jag glömt vad den sortens hjälm heter…. :S Ser fram emot en ordentligare skiss med mer exakta mått och så. Samt så tycker jag att din andra hälft ska se till att du får artikelskrivar-rättigheter så du kan skriva artiklar om sådant här. För sånt här kan man aldrig få förmycket utav! :D

*vinkar åt ahnna* seså, se till så karln kan göra riktigt god nytta här! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SirBrendan
10/31/10, 3:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jahapp. Så ritade jag lite till.

Hjälmtypen kallas spangenhelm. De tårtbitar i toppen som nu är öppna täcktes normalt sett med metall men det finns belägg på att men använt läderhjälmar med metallförstärkningar.

Här är en bild på en plastrustning som är så kroppsnära att den lätt går att dölja under kläderna.

Mönster/mallar kommer sedan när jag skrivit min första artikel på detta forum. Risken finns att jag kommer att skriva mer. Jag har ju trots allt 25 år av medeltidslarvande att ösa ur Skrattande!

Annons:
LinaN
10/31/10, 4:11 PM
#21

#20 hihi, härligt, gillar hur han dansar! :D

o spangen vart det! satt med det på tungan men där satt det fast!

Mer mönster o mallar ser jag fram emot!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SirBrendan
10/31/10, 4:27 PM
#22

Lina.

Funderade på din handskada. Stålhandskar är bland det svåraste som finns att bygga i rustningsväg. Skyddar de bra så är de klumpiga. Är de snygga så skyddar de dåligt.

Jag har ritningar på min egen modell som kanske inte är så snygga men de skyddar jäkligt bra och smidiga nog för att kunna kasta ett vapen från hand till hand utan att tappa det.

Problemet är att de är lite kluriga att bygga om man inte har lite erfarenhet av att banka plåt och har tillgång till en lite specialiserad verkstad.

Har funderat på att starta produktion av dem för försäljning men inte kommit ur planeringsstadiet än. De blir inte billiga heller för det är som sagt en del jobb.

De är nog dessutom lite gjorda för SCA-fighting där vi kan få ruggigt hårda slag mot händerna om vi till exempel kör pålyxa eller tvåhandssvärd.

Jag har gjort sk. fingerhandskar (skydd för varje individuellt finger i stället för ett skydd som skyddar samtliga fingrar) för blankvapenstrid men det är ett sånt jävla pyssel att jag aldrig gör om det Skrattande!

SirBrendan
10/31/10, 6:05 PM
#23

Anthka "Det känns som om vi är på olika intresseplan, utefter vad du skriver placerar jag dig i kategorin stridsåterskapare (det vill säga banka skiten ur varandra) och det verkar som om du inte förstår att jag talar om manualfäktnign och att det inte är samma sak som stridsåterskapande samt att du förkastar allt som inte är stridsåterskapning (må vara manual eller vikingafight) som overkligt och idiotiskt eftersom vi inte lägger fullkraft i slagen."

Jag vet inte var du fått uppfattningen i från att jag förkastar allt som inte är full kontakt fighting eller att allt annat saknar realism.

Det finns massor av cool manualfäktning (jag har själv varit på träningsläger på bla. Irland för att träna det) och jag har sett massor av utövare som kör fri sparring med dessa tekniker.

Det jag kommenterade var den typ av sparring jag sett bland annat hos baningarna, elvengrimmare och andra liknande grupper. Det är inte manualfäktning (eftersom vi snackar om vikingatid) och som jag redan skrivit om, pga rustningsbrist framstår som lite tveksamt och försiktigt.

LinaN
10/31/10, 6:28 PM
#24

#22 handskar oavsett material är ett helvete skulle jag vilja påstå, mina handskar av idag är ett par svetshandskar vadderade med mjukt men celltätt liggunderlag, samt så ska det sys på läderlameller på handrygg, tumme och fingrar, bara det att det tar sån jävla tid ^^ Men har sett flertalet både bra och dåliga lösningar men ingen verkar ha kommit fram till den ultimata lösningen för att hålla hög säkerhet, rörelsefrihet och ett godtagbart utseende för sporten. Kraven har ju skärpts avsevärt på många blankstrider runtom i norden och även handskarnas utseende har de blviit hårdare med.

#23 de träningarna som jag postat med Baningarna/Månegarm/Elvegrimmarna har varit mer eller mindre rena nybörjarträningar så lägg inte för mycket vikt vid att det ALLTID ser ut sådär, det brukar se en del annorlundaut när tex jag och en av mina gamla tränare från Månegarm fightas. Visst, jag dör i parti och minut men vi går åt varandra bramkt hårdare än vad som är på filmsnuttarna. Vill bara ha det sagt, och många nybörjare (och ringrostiga fighters) tar det jäääävligt försiktigt när vi tränar. Lamt o försiktigt, det är upp till dig helt o hållet ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SirBrendan
11/1/10, 1:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Som sagt, handskar är ett helvete. Det stora problemet är att skydda just tummen. Att göra en handske som har en rejält skyddad tumme gör ofta att det blir svårt att få grepp om vapnet.

Jag bifogar en lite slarvig skiss på hur mina handskar ser ut. Jag bygger dem i 1 mm rostfritt syrafast stål för det är lätt men hårt.

Det går också att bygga dem i viss typ av aluminium men det är svårt att få tag i och jobbigt att bygga i.

…………………………………………………………………………………….

När det gäller vikinga fighting så tycker jag det är förbannat roligt.  Rundsköld och svärd är en väldigt vanlig kombo i SCA för att man kan göra så mycket balla grejer med den.

Just skölden används väldigt aktivt när vi slåss för att kroka och kontrollera motståndarens sköld för att skapa luckor och för att skymma motståndarens sikt när man tar snabba steg i sidled.         (Vi får dock inte avsiktligt slå motståndare med skölden men hård kontakt mot hans/hennes sköld eller vapen är ok.)

Problemet med yxorna är att de har en väldigt liten farlig del (eggen alltså) i jämförelse med svärden och går inte att stöta med. Tyngden gör dem dessutom långsammare än svärden och därför är de inte så populära utom i krig/meléer då snabbheten inte är så viktig.

De har också egenheten att fastna i motståndarens sköld och vapen och det resulterar ofta i pinsamma dragkamper Skrattande

Vi har också problemet med att bygga yxor som inte väger för mycket men ändå kan träffa hårt nog. Det finns färdiga yxhuvuden i gummi men de är tunga och lite för mjuka. I rustning känns träffarna knappt.

När vi pratar om realismen så sätter även våra regler gränser för den.                                                                                                   Även om det kan se väldigt brutalt ut när vi öser på så sätter vi säkerheten först vilket gör vissa vapen mindre effektiva än de var i verkligheten. Till exempel gör regeln att vi inte får slå under knät tvåhandssvärd och pålyxor mindre effektiva mot svärd och sköld motståndare. Vi får inte heller greppa motståndarens sköld eller trycka iväg honom/henne med en välriktad spark mot skölden.

Nu ska jag gå och nanna kudden och sluta pladdra på.

Go natt

Fredrik

Anthka
11/1/10, 3:47 PM
#26

Jag får det intrycket när jag läser det du skriver, men eftersom allt är just skrift så kan det ju i och för sig vara lite svårt att tolka rätt.

Hur som haver, vi har olika uppfattniningar och åsikter och jag hoppas du förstår att vi som inte håller på med SCA-fighting utan någon annan typ också vill ha förståelse för vårt sätt att fightas, precis som du vill ha det för ditt?

(btw, kollade lite med de som är bättre på daterade fäktmanualer än vad jag är, den tidigaste heter I.33 och är daterad till mellan 1280 och 1300 Glad)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
11/1/10, 8:15 PM
#27

Sådär, nu har Fredrik fått skrivrättigheter i artikelkategorin. Flört

Och jag har hunnit läsa hela tråden - mycket text, men bra poänger.

Jag tror inte att någon här försöker förlöjliga någon annan fightingstil, men även jag måste säga att jag har sett mycket tveksamma (obefintliga) tekniker hos både manualfäktare och vikingafighters, men också inom SCA-fighting. Det finns fighters som kommer någonvart ändå, men de flesta som saknar bra teknik åker ju på spö hela tiden av förklarliga skäl. Oskyldig Ett problem verkar vara, anser jag, att dessa fighters inte själva inser att de behöver förbättra sina moves. Jag har sett många manualfäktare som kan sina manualer utan och innan, men det ser ändå tveksamt ut när de hanterar sina vapen. Jag har tänkt mer än en gång "det där skulle inte skada mig om jag tog emot slagen med full kontakt i rustning". Manual eller inte, viking eller inte, SCA-fighter eller inte, rustningens beskaffenhet avgör ju vilka tekniker som går bort, helt enkelt för att de inte fungerar mot det skyddet.

Det säger sig självt att ska man åsamka skada på någon, även om det är på "låtsas" utan full kontakt, så måste slagen komma ur ett optimalt läge så att man hämtar kraft i rörelsen. Om man sen stannar vapnet precis innan man slår sin motståndare gul och blå spelar ingen roll, för kommer inte slaget från ett bra läge så ser det inte rätt ut. (Och alla som visar upp sina stilar för publik vill väl att det ska se rätt ut, och coolt och häftigt och "på riktigt"?) Och tyvärr är det här många fighters missar poängen, säger jag utifrån det jag har sett både live och på webben; slagen kommer inte bakifrån, de har ingen kraft och rörelserna som ska simulera riktiga slag är nästan obefintliga. (Små knyck med handlederna, duttar och puttar, dragande/skärande rörelser som inte på något sätt skulle kunna ta sig igenom en rustning även om vapnet var skarpslipat, och så vidare.)

Jag har sett rätt många manualfäktare från olika sällskap visa upp sin stil offentligt på t.ex. marknader och jag har faktiskt svårt att bli impad. Jag tycker att det är sällan man ser bra vapentekniker som i ett medeltida perspektiv skulle kunna orsaka skada om det var på riktigt. Samma med vikingafighters, måste jag säga, det är inte heller alla där som faktiskt inser att man inte kan döda någon om man inte tar i när man för vapnet. (Återigen, även om man har för avsikt att stanna vapnet innan det träffar.) Och jag vet att det går att föra ett vapen snabbt, effektivt och med kraft, men utan att träffa på riktigt, men det krävs naturligtvis träning. Flört Och en personlig insikt, "jag kanske kan bli bättre på det här".

Inom SCA-fighting, som ju återigen inte är en publiksport eller uppvisningsgren, så brukar de som saknar bra teknik få det meddelat ganska fort, helt enkelt för att de åker på däng. Tungan ute

Men det bör påpekas igen i den här tråden att SCA-fighting - även om det är riktiga träffar som är hårda - inte handlar om att slå varandra fördärvade eller att banka sönder någons rustning. Som Fredrik har påpekat här ovan så händer det någon enstaka gång att man får en buckla som måste fixas eller någon annan liten skavank på sin rustning, men det är knappast nåt som händer vid varje tillfälle. Eftersom rustningarna är skapade för att ta emot träffarna så blir man inte sönderslagen även om det finns fighters i SCA som är jäkligt starka och slår hårt. Så min poäng är bara att full kontakt inte innebär ständiga skador eller sjukhusvistelser, utan en bra rustning gör att man kan slå hårt utan att skada.

Som jag ser det är det en av fördelarna med SCA-fighting jämfört med t.ex. vikingafighting; eftersom rustningen finns där, och är gjord för att ta emot smällar, så är det ganska svårt att skada motståndaren även om man klantar sig. Men har motståndaren ingen rustning, eller en dåligt skyddande sådan, så kan man naturligtvis skada varandra väldigt illa om man är klantig eller har ren otur. Jag har sett det hända, en yxa som fastnade i en brynjehuva (som inte hade någon skyddande coif under) och slet upp pannan på en kille. Blod och aj och mer blod… helt i onödan.

Jag tycker att det är himla bra att vi har den här diskussionen, och så pass sakligt som den har hållt sig hittills, för vi representerar olika stilar här på forumet och alla har sina anledningar till att ägna sig åt dem. En sånhär tråd borde, förhoppningsvis, kunna räta ut en del frågetecken och fördomar stilarna emellan, samt kanske få någon eller några av oss att tänka ett steg längre i vår egen utveckling. Jag tror att det finns saker att lära inom alla stilar och som jag skrev inledningsvis så är nog ingen här ute efter att racka ner på någon annans fightingstil. Men observationer och erfarenheter måste man ju få yttra sig om utan att tas för en elak jäkel om bara vill försvara sitt eget förfarande. För det finns ju ingen stil där samtliga utövare är experter som aldrig gör nåt dåligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
11/1/10, 8:26 PM
#28

Några helt andra funderingar jag har, som jag lika gärna kan uttala nu när jag redan är igång, är:

Varför har vissa manualfäktare som återskapar 1200- och 1300-tal bucklers?

Varför denna utbredda ovilja bland så många vikingafighters att inte skaffa sig en vettig rustning, som är tidsenlig för vikingatid? Jag har sett många skrämmande exempel på vad man tar till istället för vettiga material, så viljan att skydda sig verkar ju finnas men inte viljan att göra det rätt…?

Varför väljer vissa manualfäktingssällskap att återskapa tidig medeltid, men fäktas enligt manualer från 1400- och 1500-tal?

Varför är uttrycket "smiska rotting i SCA" så vedertaget och använt i nedlåtande ton bland andra återskapare? Tror de att vi slåss med korgmöbler och mattpiskare eller vad då?

Varför är så många fighters, oavsett stil, så rädda för att ta i och använda vapnen som det trots allt är tänkt? Som sagt, det går ju att använda bra teknik och snabba rörelser utan att träffa motståndaren, om det nu är det man försöker undvika…

Jag förväntar mig inga svar här, jag ville bara få ur mig dessa frågor. Cool De stör mig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
11/1/10, 8:44 PM
#29

Jag antar att du med "bucklers" menar bucklare (det som här hemma går under namnet grytlock Flört)? Det beror i så fall på att den manual jag visade på förut, I.33, är skriven för fäktning med just bucklare.

Om du med tidiga medeltidssällskap tänker på vissa tempelriddare (ingen nämnd ingen glömd) så kan jag meddela att vi mest fäktas utefter manualen från sent 1200-tal och därför valt att lägga den manliga delen till just den sena perioden i ordens historia.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
11/1/10, 9:00 PM
#30

#29 Jag menar inget särskilt sällskap faktiskt, utan har sett flera göra det.

Buckler är det engelska ordet.

Var hittar jag I.33?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
11/1/10, 9:03 PM
#31

#30, fråga Magnus, han har koll på det där med manuscript.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
11/2/10, 12:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#28 jadu jag kan väl försöka svara på den biten om vikingafighters och brist på rustningar…. ^^

Gängse är att ringbrynjor vart dyrt och det hade bara de rikaste råd med… Det är det som sägs. Presonligen ska jag knyppla mig en brynja (någon dag igen) för jag VILL ha det och en gambe om jag ska gå på linjestrid.

Gängse tanke nr 2 är den att iom att det inte finns några läderrustningar bevarade så hade vikingarna inga läderrustningar…. och överlag så är materialet (såvitt jag vet) väldigt begränsat vad gäller fynd från vikingatiden förutom vapen och några hjälmar här och var…

Sen så får man ju inte glömma då de killarna (för jag har aldrig sett en tjej utan någon som helst rustning på linje faktiskt) som tycker det är manligt att stå med bar överkropp eller bara ha sin tunika och gå in på linjestrid.

Sen hänger det där med vad man har för rustning också samman med vilken typ av vapen har man…. oftast har danyxekrigarna inte så mycket rustning på sig, och samma med spjutnissarna… Medan de med yxa och svärd oftast har mer skrot på sig än de andra…

På bild, min instruktör Danyx Larsson, Månegarm. Och han kör utan rustning och med danyxa :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SirBrendan
11/5/10, 12:52 AM
#33

Hej. När det gäller ringbrynjor så tror jag inte att de var endast för hövdingar och annat rikt folk. De vikingar som gav sig ut för att härja och ha sig rustade sig nog så väl som det bara gick. De må varit vilda och hårdförda men lite självbevarelsedrift hade de nog.

När det gäller läderrustningar och bristen av fynd av dem så är det väl så att läder inte riktigt håller för att ligga nedgrävda i över 1000 år med att de använder håller jag för troligt. Materialet fanns och redan rommarna använde läderrustningar.

"Sen hänger det där med vad man har för rustning också samman med vilken typ av vapen har man…. oftast har danyxekrigarna inte så mycket rustning på sig, och samma med spjutnissarna"

???? Varför skulle de ha mindre rustning på sig? Är det för att de står på avstånd och petar? I min värld är de de första man springer över för de är tämligen kassa i närstrid pga längden av sina vapen.

Nåja, "different strokes for different blokes".

Fredrik

LinaN
11/5/10, 11:09 AM
#34

#33 jag vet itne varför vissa rustar sig sämre än andra. Men det är något jag lagt märke till att avståndsnissarna har sämre rustning överlag eller ingen alls. sen kan det ju också bero på att de har en köttmur av svärd och yxnissar framför sig också ^^

men det är bara spekulationer, jag säger inte att det är så men det är så jag ser det allt som oftast både på fote och andra ställen. Dock brukar ju både danyxekrigare och spjutnissar ha backupvapen de med, ifall de får fiender tätt inpå sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: