Annons:
Etiketthantverk
Läst 10437 ggr
pnilla99
11/24/10, 12:06 PM

svinblåselampa....

Finns det någon här som knåpat ihop en svinblåselampa själv?

Skulle vara glad över en del tips. Tex hur förbereder man blåsorna för att kunna töja ut dem så mycket som möjligt?

Lämpliga mått på själva stommen kanske också finns?

Annons:
LinaN
11/24/10, 2:10 PM
#1

Först o främst så är svinblåsorna inte i någon standardstorlek så blåsor får väljas efter lyktans storlek…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

pnilla99
11/24/10, 2:40 PM
#2

#1 Jodå det vet jag…Min hade kunnat bli en stooor lampa.Skrattande

Men kruxet är att vi har bra tillgång till blåsor av olika storlekar och kunnat testa att töja både med luft och vatten, känns inte som om det blev superbra något av det. Såg en bild på ngn blogg där de töjt med vatten och de blåsorna var enorma (jodå…det var svinblåsor enligt texten)

LinaN
11/24/10, 3:21 PM
#3

borde man inte lika gärna kunna använda oxblåsor då?

min tanke är att jag har sett en ganska så stor svinblåselykta men de sa också att galten han vart enorm…. trorinte man kan töja hurmycket som helst. en blåsa rymmer ju bara en viss mängd vätska hur man än gör.

jag är mer intresserad av hur man sedan gör hål för att trä blåsan över träramen…. :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

pnilla99
11/24/10, 3:49 PM
#4

# Att göra hål var inte så knepigt. Vi trädde blåsan uppifrån över lampan så långt det gick, sedan började vi att skära ett kryss som man fick "jämka"ut till ett hål efter hand som man krängde ner blåsan. 4 händer var ett måste. sedan får man knyta till när den är nere på plats tills den torkat (våra blåsor blev som sagt för korta så de kasserades). Jag har också sett lampor där man ställt ner lampan i blåsan sas och sedan knutit ihop den uppe över locket. jag vet inte hur/eller om man skar rent efter att den torkat.

Hemskt kul att testa, ännu roligare om man kan lyckas. Får väl försöka beställa blåsor enbart efter monstergaltar dådå.

Ahnna
11/29/10, 11:40 AM
#5

Du har inga bilder på era försök? Vore kul att se. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pnilla99
12/13/10, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu börjar idiotprojektet ta form…. Stommen var lite kul att konstruera. Det blev med "uppdragbar" ljushållare.Efter totalbryt och attack med sågen då lampan blev för hög för alla blåsor vi hade hemma, blev "spröten" lite olika långa, men jag tycker den blir charmig. Tändsticksasken är en hushållsask så man kan få lite hum om lyktans slutgiltiga storlek.

Annons:
pnilla99
12/13/10, 2:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu kommer det absolut mest nervpåfrestande….På med blåsan. Jag tror det gick åt 5 st innan en passade och höll. Vi töjde den med cykelpump, flera gånger. Testade med vatten också men tyckte det blev för kladdigt. Sedan ängnades kvällen åt att gå och töja och dra den blåsan på plats under tiden som den torkade. När den satt som jag ville, eller egentligen så gott det gick, fäste jag den provisoriskt med häftstift tills den torkat helt

pnilla99
12/13/10, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och så var den klar!!Skrattande Lite dålig bild, tyvärr. Ljussättningen blev inte som den borde. Men vi har helt klart fått blodad tand och ska fortsätta göra ett helt gäng.

Ahnna
12/13/10, 9:49 PM
#9

Väldigt söt! En sån borde jag ha, men det blir aldrig av att jag köper nån… Skäms

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
12/14/10, 10:42 PM
#10

Lyktan blev jättefin!

Hur "öppnade" ni blåsan i botten? Om du förstår min fråga? ;)

pnilla99
12/15/10, 11:13 AM
#11

#10 TackSkrattande. Vi trädde på den så jämnt vi kunde så att säga. Drog ner den lika långt runt om (lite lurigt, då jag upptäckt att blåsor inte alltid har ens önskad form. De kan vara runda, njurformade, ovala….) sedan skar jag ett kryss i toppen som allteftersom vi fortsatte jämka blåsan neråt, renskars till ett rundare hål. Det ska nog hållas så tight som möjligt, men man får vara försiktig här eftersom blåsan kan spricka om man våldar för mycket. Fingertoppskänsla, tålamod och kanske en lagom gnutta tur….Jag hoppas vi kan vidareutveckla tekniken, vi kommer till att fortsätta med fler efter jul. Det var nämligen riktigt kul (när ilskan o frustrationen lagt sig) Nu ska vi mysa i lyktans sken över helgerna.

Jag gjorde föresten en gruvlig miss med botten o toppenSkäms. Borra alltid hålen för "spröten" igenom båda plattorna samtidigt, och märk upp så de får samma placering när lyktan sätts ihop. Annars får man vålda väldigt och min första topp sprack…

ellebelle1994
12/16/10, 10:10 AM
#12

du glömde att tillägga att ett stadigt ljus är ett måste annars eldar du upp den ;)

det har du ju redan visat prov på XD

(bara lite hånfull)Oskyldig

din grymt söta dottTungan ute

Upp till toppen
Annons: