Annons:
Etikettallmänt
Läst 7061 ggr
Sirili
2010-12-01 13:01

Söker ett vikingatida/medeltida kvinnonamn!

Hej!

Jag jobbar med en fantasybok som utspelar sig i en motsvarighet till vårt 1000-1100 tal (tror jag) och jag har kört fast i sökandet efter ett namn till en av huvudkaraktärerna. Jag har ändrat hennes namn ganska många gånger medan jag jobbade med synopsisen till boken, och nu när den är klar har jag plötsligt ratat alla förslag och står nu utan namn… Jag hittade en lista med massor av fornodiska namn på internet, men trots att jag har länken så går sidan inte att komma åt, och jag har inte hittat någon mer bra lista.

Det jag söker är ett kvinnonamn (och ett fint namn), helst på tre eller flera stavelser men två går också bra. Det får gärna börja på A, eller åtminstone en vokal. Samtidigt så är ett av mina problem att jag har så många "krav", så alla förslag är jättevälkomna!

Namnet får gärna vara ovanligt - alltså inte Sigrid, Birgitta eller något annat som alla känner igen - eftersom det utspelar sig i en anna värld även om den liknar vår. Därför är inte tidsåldern så viktig så länge det låter som ett gammalt, svenskt namn.  Det behöver inte ens vara ett riktigt namn, så om någon har ett påhittat namn så lånar jag det gärna!

Jag skulle vara jätteglad om någon kan hjälpa mig med detta! :)

Annons:
Jinaum
2010-12-01 13:46
#1

Jag är ur usel på gramatik. Men några av namner jag gillar är Eyr och Botvi och Grimmhild

Gudris
2010-12-01 17:37
#2

Gudrun (höhö bara för att jag själv heter det ^^)

Ahnna
2010-12-01 18:26
#3

The Academy of Saint Gabriel har tusentals medeltida namn från olika delar av världen ocvh olika tidsåldrar i sitt arkiv. Bara att leta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sirili
2010-12-02 17:57
#4

Tack så mycket allihop!:D Eyr är verkligen ett fint namn, Eyra gillar jag också :) Nu är det bara att fundera… jag har bestämt mig för att rata alla krav och bara ta ett namn jag gillar. Kanske det blir lite lättare då ;)

brimir
2010-12-05 12:49
#5

jeg heter Runa, betyder hemlig, och är like så gammal som runorna sälv. kanske en ide?

Upp till toppen
Annons: