Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 3738 ggr
SirBrendan
12/3/10, 1:15 AM

Stålvapen och säkerhet...

Jag har lekt lite med tanken på att köra lite blankvapen men tror jag håller mig till i full kontakt banka 12 sorters fekalier ur mina vänner, tryggt inkapslad i stål och läder.

Blåmärken kan jag leva med men efter att ha läst skaderapporten från Swordfish 2010 (blankvapen träningsläger i början på November)  http://www.ghfs.se/LinkClick.aspx?fileticket=DQsLGkMApMk%3d&tabid=83&language=sv-SEså  (varning för ett par bilder i dokumentet) känns det säkrare för en skröpplig man i medelåldern att bliva vid sin läst.

Visst, den värsta olyckan berodde på en kombination av dåligt inspekterade vapen, felaktigt användande av dem, trötthet och total avsaknad av rustningar.

Freak accidents händer i alla sporter (har ju sett en sprinter få ett spjut i ryggen under en friidrottsgala) men jag föredrar nog att folk klantar sig rejält medan de är beväpnade med bitar av trägådsmöbler Skrattande (rotting alltså) och jag har 2mm stålplåt mellan mig och den grymma omvärlden.

Annons:
LinaN
12/3/10, 11:52 AM
#1

swordfish är en utländsk get together? om jag inte minns fel?

De värsta skadorna jag varit med om och sett inom vikingablanket är:

  • Spjut parerat med mun, fläskläpp och måttlig blödning
  • Tummes yttersta falang frakturerad av svärdshugg (trots lacrossehandskar)
  • Tummens led mellan handled och knoge, saxparad med kniv. Orsakade svullnad, och hematom (blodsutgjutelse) i handens tumsida. Tog drya 2-3 år innan det läkt helt.
  • Spruckna ögonbryn pga svärd, yxor, men framförallt SKÖLD
  • Näsblod och spruckna läppar pga EGEN sköldföring, liten till måttlig blödning.

Men överlag så är det blåmärken som förekommer, allt från väldigt ytliga som knappt känns eller syns till sådana som är så pass djupa och rejäla att det är en ordnetlig blånad djupt ner i muskeln samt att blåmärket reser sig och buktar utåt.

Under de träningar jag vart med på med Månegarm, min egna förening Baningarna och Elvegrimmarna så har vi inte haft en enda blödande skada utan litet skrubbsår och en liten fläskläpp.

Sen är det ju då den tjejen som parerade ett spjut med Levern, och inte vart långtifrån att stryka med. Men det är ju verkligen ett freak-tillfälle inom sporten. 

Sen är det upp till dig att stoppa på dig så mycket eller litet utrustning du vill inom blanket också. vill du köra au naturel så får du antingen vara masochist eller jävligt bra på det du sysslar med, eller så får du rusta på ^^

Tycker inte att du ska strunta i att prova på bara för att du läste den här rapporten. Hurmånga var det som deltog totalt? och hurmånga allvarliga skador blev det? Jag är mest imponerad över hur en 3mm blankkniv kunde gå in genom hud och genom muskler…. DET vart klart spännande!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
12/3/10, 11:59 AM
#2

Säger som #1 stoppar man på sig ordentliga skydd så är det mindre problem. Visst blir det lite småskador och visst kan det hända olyckor men det kan det väl inom SCA fight också (eller fotboll, ishockey etc om man ska dra paraleller till mer accepterade sporter)?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

SirBrendan
12/3/10, 12:43 PM
#3

"swordfish är en utländsk get together? om jag inte minns fel?"

Nix. Sworfish hölls i göteborg.

"Sen är det upp till dig att stoppa på dig så mycket eller litet utrustning du vill inom blanket också. vill du köra au naturel så får du antingen vara masochist eller jävligt bra på det du sysslar med, eller så får du rusta på ^^"

Jag är jävligt bra på det jag sysslar med men jag kan inte utgå från att mina motståndare är det så ordentligt med rustning får det nog bli om jag skulle börja testa på allvar.

"Hur många var det som deltog totalt? och hurmånga allvarliga skador blev det?"

Det var väl ett hundratal deltagare tror jag. Alla allvarligare skador står i rapporten.

Ahnna
12/3/10, 5:58 PM
#4

Att man ens kommer på tanken att tillverka en "kniv" som har så många riskfaktorer inbyggda och sedan använda den på folk som inte har rustning eller skydd tycker jag är både skrattretande och skrämmande.

Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/3/10, 10:06 PM
#5

#4 om du syftar på kniven med konservöppnare kan jag inte mer än hålla med…. den kniven vart rent utsagt idiotisk bortom llt sans o vett.

DEN hade ALDRIG blivit godkänd för vikingafighting, dels för att den inte är purjo o dels pga skaderisken….

ska kolla upp swordfish mera, kna vara kul o åka dit och kolla. Se vad det är för några som huserar där.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Dark_Jester
12/4/10, 12:45 PM
#6

Jag ska inleda med att påtala att jag är den "aforementioned" som parerade ett spjut med munnen och det är ingenting jag rekommenderar.

Sedan ska jag vidare säga som LinaN började nosa kring att knivar med konservöppnare och liknande är fullblodsidioti, både att tillverka som en fighter-dummy, att ens komma på tanken att slåss med och att som motståndare godkänna. Och efter att ha tittat på bilderna ska jag säga att även den andra kniven (in genom underarm och ut genom biceps) är en skada som bara väntar på att hända; Den må vara hur rundad och fin som helst i bladformen men när man tittar på bilden som visar knivens tjocklek så ser man att där inte är ens antydan till avrundning på sidorna, vilket innebär att den kan skära hur illa som helst.

Vidare ska sägas att tillfället då jag "parerade" spjutet med munnen är den enda allvarligare skadan jag råkat ut för under de 8 (snart 9) år jag hållt med denna sporten. Å andra sidan har vi också strikta krav på vapnen och i de flesta sammanhang strikt kontroll över vem som slåss "blankt" så vi gör allt som är möjligt för att minimera risken för skador. Att de sedan inträffar ändå, det kommer man aldrig ifrån oavsett vilken idrott man utövar; Fotbollsspelare bryter benen, handbollsspelare bryter händer och fingrar, etc.

Sedan bör det tilläggas att jag aldrig provat SCA-fighting och kan därmed bara uttala mig beträffande vad jag sett och det jag sett är folk som verkligen HAMRAR på varandra så mycket de orkar eftersom de vet att motståndaren har skydd. Denna stil av fighting sysslar vi inte alls med utan vi lägger en extremt stor vikt vid att varje fighter ska känna sitt vapen och ha sådan kontroll på det att man kan måtta ett hugg med full kraft och ändå bromsa det så att det precis bara nuddar motståndaren. Det gör också sitt till att minimera skaderisken.

Annons:
LinaN
12/4/10, 12:56 PM
#7

Vidare pådet här med att godkänna vapen innan fight osv, det kör vi inför varje träningstillfälle också, vi kollar av efter vassa kanter (grader är väl det du brukar kalla det DJ? eller blandar jag ihopa saker nu igen?)  som slipas ner tills man inte längre kan känna dem. För just sådana vassa kanter är det som oftast drar blod.

Efter träingen kollar man över vapnena igen (jag brukar kolla över även under träning när man tar vätskepaus eller dylika för att kontrollera att mitt vapen fortfarande är säkert)

Sen är det ju inte bara metalldelrna i vapnen man behöver kolla över. Trädelar kna få vassa kanter, flisor och annat också efter andra kniv, svärd och yxhugg. så dels har jag råhudat ca 30 cm av skaftet på min yxa där de flesta hugg tar. Dels för att spara på yxans skaft o dels förhindra vassa flisor då det är tillåtet att greppa yxskaftet.

alla jag tränat med hitendags är lika noga med att hålla sina vapen i skick, och skulle jag nångång möta någon som inte håller efter så skulle jag gladeligen låna ut min metallfil för att fixa ner vassa kanter innan träningen. Annars skulle jag inte träna mot den nissen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/4/10, 9:50 PM
#8

#6 Ja, SCA-fighting innebär hårda slag, men eftersom alla utövare är skyddade mot såna slag så kan det inte jämföras med vad som skulle hända om man slog på samma sätt med blankvapen mot en person som t.ex. bara har en brynja på sig. Bara en parentes. Glad

#0 Att överhuvudtaget träna med ett metallvapen som har vassa kanter (alltså inte rundade) tycker jag är galet. Den som verkligen borde ha insett risken är väl instruktören. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
12/5/10, 7:51 AM
#9

Btw #1 och #3, Swordfish är en internationell get together, ergo ni har båda rätt Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
12/5/10, 8:11 AM
#10

#8 att överhuvudtaget använda skarpa vapen i fighting mot andra människor eller i samband med djur (tornerspel t ex) är ganska så riskfyllt, då tänker jag framförallt på svärd eller yxa. En olycka sker så lätt oavsett hur duktig och drillad och påpälsad med skydd man än är.

Sen bör man väl kanske träna med slöslipade metallvapen eller träwasters (stavas det så?) så man slipper onödiga skador. Men sen också inför publik tycker jag inte man behöver ha skarpa vapen, framförallt inte då man kan räkna med att det lär finnas barn med som faktiskt kan uppleva det som riktigt hemskt och läskigt.

Ahnna
12/5/10, 11:55 AM
#11

#10 Nej, precis - länge leve rottingfightingen! Tungan ute

Problemet i det här fallet var ju att metallknivarna som användes under Swordfish var farligt konstruerade och sedan användes av folk som inte hade respekt för det, och kanske inte heller kunskap nog för att undvika tillbud. Ett blad är ju inte bluntat bara för att eggen är flera millimeter bred, om kanterna fortfarande är vassa och obehandlade. Och den där "kroken" var ju också en detalj som verkligen inte borde ha suttit där! Det som hände stärker bara min övertygelse om att rustning är ett måste om man helt vill undvika att skada sig - folket som tränade under Swordfish var ju inga nykläckta nybörjare!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SirBrendan
12/6/10, 1:52 PM
#12

"Sedan bör det tilläggas att jag aldrig provat SCA-fighting och kan därmed bara uttala mig beträffande vad jag sett och det jag sett är folk som verkligen HAMRAR på varandra så mycket de orkar eftersom de vet att motståndaren har skydd. Denna stil av fighting sysslar vi inte alls med utan vi lägger en extremt stor vikt vid att varje fighter ska känna sitt vapen och ha sådan kontroll på det att man kan måtta ett hugg med full kraft och ändå bromsa det så att det precis bara nuddar motståndaren."

Ett litet förtydligande verkar vara på sin plats.

SCA-fighting är förvisso full kontakt men det utesluter inte att utövarana har någon kontroll över sina vapen.

De flesta av de med någon som helst erfarenhet har inga problem med att slå slag med full kraft och hastighet och tvärnita i sista sekunden. Bra spjut-kämpar fyrar ofta av blixtsnabba stötar med sina nästan 3 meter långa spjut bara för att sedan försiktigt petat till målet i nyllet så att hjälmen knappt rör sig.

".. vi lägger en extremt stor vikt vid att varje fighter ska känna sitt vapen och ha sådan kontroll på det att man kan måtta ett hugg med full kraft och ändå bromsa det så att det precis bara nuddar motståndaren."

Full förståelse för vad ni försöker åstadkomma men om olyckan är framme föredrar jag nog att stå i lätt rustning än i en t-shirt.

Jag har nu sett en hel del orustad blankvapen/vikinga strid och förstår varför det inte blir så många skador.

Anthka
12/6/10, 3:34 PM
#13

#12 nu kanske jag är lite stingslig, ber om ursäkt för det på förhand, men:

Att hävda att blankvapare inte slåss i någon form av rustning utan i t-shirt, kontra sca som rustade tycker jag verkar vara fruktansvärt nedvärderande mot de som väljer att hålla på med blank och utveckla den formen av sport.

Lite förståelse för de andra typerna av fäktning skulle vara på sin plats, jag har följt tråden och på dig låter det som om sca-fighting är det som gäller och att vi andra är orustade och viftar hejvillt utan kontroll på våra vapen.

Visst finns det fördomar gentemot sca fighting och jag tycker det är jättebra att du i andra trådar har tagit upp hur det egentligen står till, men när jag läser får jag intrycket av att du inte vill förstå andra typer av fighting utan sca är bäst allt annat är skit (för att hårddra det). Eller så vill du bara provocera, i så fall så lyckas du.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
12/6/10, 3:47 PM
#14

#12 att slåss i T-shirt är för mig helt oförståeligt, ska man träna vikingablankt så ska man (läs jag) gärna ha minst 1 plagg viking på mig. Jag har alltid på mig armskenor och skyddshandskar. Nu vintertid kommer man långt med thermobrallor och vinterjacka i form av vaddering.

I planeringsstadiet ligger en gambeson och väntar på att ekonomin ska tillåta inköp av material.

Visst det finns de som slåss i miimalt med utrustning, handskar, linnetunika och byxor. som tex en av mina gamla instruktörer. Men han är rysligt bra på det han gör. Medan min andre instruktör Dark Jester som också är bra jäkla duktig på det ha ngör slåss i gambeson, tryckkokare på huvudet och ringbrynja. Skillnaden? Instruktör 1 är ruskigtskicklig och slåss med danyxa, hence han behöver inte stå mitt i smeten. Dark Jester slåss oftast med svärd o sköld och behöver då litet mer utrustning.

Tror det börjar bli dags för en ny tråd igen…. ^^ denna börjar spåra ur.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: