Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2377 ggr
Emma-Andersson
12/12/10, 10:54 AM

3/4 ärm på underklänning

Satt och funderarde, och kom att tänka på en sak.
På de underklänningar som jag har har jag hel ärm men kan tycka att de där ärmarna mest är ivägen om man inte bara ska strosa omkring. 3/4 ärmen är något bättre tycker jag personligen.

Så min undran är nu om det fanns 3/4 ärmar runt 900 tal?

Annons:
LinaN
12/12/10, 1:32 PM
#1

Jag själv har sytt mina sommarunderklänningar med 3/4 ärm för att jag är inte bevkäm med T-shirtkort och tycker det blir för varmt med hellångt. Men hurvida man gjorde så eller inte vet jag inte….

3/4 har jag haft ås det slutat preceig ovanför armbågen oc hprecis nedanför.

Hurvida det fanns eller inte fanns få r vi nog undra vidare om, men PERSONLIGEN så tror jag att även de hade viss skillnad på sommar och vinterkläder precis som vi.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/12/10, 11:59 PM
#2

Det finns ju dessvärre inga detaljerade avbildningar på nordiska kläder från 900-talet, men hoppar vi fram några hundra år till tidig medeltid så finns det åtskilliga. Av dessa att döma verkar det vara kutym att kavla upp långa ärmar eller helt sonika klä av sig det yttersta lagret vid arbete/värme.

Anglo-saxarna, som levde samtida med våra vikingar, målade och skissade en del och på dessa avbildningar har jag inte sett några korta ärmar, tvärt om. De verkar ha älskat mycket tyg. Men om de kläderna är representativa för det allmänna modet eller om det är att betrakta som enbart kungliga kläder är svårt att veta. (De avbildade ofta sina kungligheter och jungfru Maria och andra bibliska motiv.)

Jag kan köpa att även vikingarna blev överhettade och sydde plagg med kortare ärmar, men överlag så tror jag att underplaggen användes både sommar och vinter och att man då hellre kavlade upp ärmarna när det var varmt än frös när det var kallt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: