Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 3939 ggr
LinaN
12/15/10, 12:40 AM

Hur skär ni julskinka?

Ett litet halvnördigt intressant sätt o skära julskinka på, men det vart inte filmens egentliga syfte utan snarare att se vilken skada ett svärd gör utan att för den sakens skull ta i….. Så med andra ord, jag drog en paralell mellan grisen och julen ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
12/15/10, 12:42 AM
#1

och så kanske man kan ta det en skvätt allvarligare…. Detta är vad som händer när man DUTTAR med ett skarpslipat svärd…. Kanske nått för alla de som säger att vikignafightersen bara duttar och inte hugger ordentligt…. :) Man behöver inte mer för att skära in till och i ben ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/15/10, 12:01 PM
#2

#1 Det satt ju ingen rustning på det där benet, bara lite padding. Hade det varit en brynja i vägen för klingan, som det väl bör vara på en viking, så hade det ju inte hänt nåt. Såna videos finns också, där man har testat effekten av svärd mot kropp skyddad av brynja.

Så jag vidhåller i alla fall att duttar inte hör hemma i rustad strid. Flört Oavsett om den som duttar är viking eller något annat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/15/10, 1:19 PM
#3

#2 läste i förrgår natt att det bara finns en välbevarad ringbrynja från vikingatid, men dess fler brynjor finns som fynd  från före vikingatiden. Dock finns det många fragment i gravar men bara den graven från norge hade en hel brynja med armbågelånga ärmar och lårlång fram och baktill.

frågan är ju varför det finns så få fynd, kanske för att en uttjänt brynja smältes ned och blev något annat? det är ju ett väldigt slöseri med att gräva ner eller bränna upp vardefulla saker som en brynja tex… Jag tror starkt på att man i de flesta fall behöll sådana dyrgripar i de levandes värld.

och padding/vaddering/gambeson whatever är mer skydd än inget men när man ser vad en dutt gör så börjar man ju undra ändå om det inte var lika bra att strunta i rustning alls…..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/19/10, 10:03 PM
#4

#3 Fast han gör mer än duttar. Kolla igen! Glad Och svärdet är väldigt, väldigt vasst. Om jag gjorde samma sak med mitt svärd, som förvisso är skarpslipat men använt under flera år utan att slipas om, så skulle skadan se väldigt annorlunda ut. Rent krasst så tror inte jag att vikingarna hade jätteskarpa svärd, dels med tanke på tiden det tar att slipa dem för hand och dels med tanke på att de ofta färdades långt och säkerligen slogs mer än en gång per korståg. Saltvatten och allmän fukt tror jag ställde till det en del också.

Jag har sett flera brynjehuvor från vikingatid (och halvt förstörda delar av), bland annat på Fornsalen i Visby och på Historiska Museet i Stockholm. De sitter kvar på kranierna som bar dem. Det gör att jag tror stenhårt på att man även hade brynja på kroppen, men att man troligen tog tillvara såna saker från sina egna stupade eller från stupade fiender. Det är ju inte minst tidsödande att göra brynjor!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SirBrendan
12/20/10, 6:19 PM
#5

Jag har sett klippet förut. Han måste ha ett djäkligt vasst svärd för att orsaka den typen av skada. Imponerande dock.

Att tänka på:

Han hugger med två händer vilket gör en ENORM skilnad mot att förska göra ett lika snärtigt hugg med ett enhandssvärd. På ett event så satte vi upp riktiga tatmi-rullar (lindande vassmattor som används för huggövningar) Det höggs med vassa vikingasvärd, sablar, kukris och inget funkade något vidare tills jag tog fram katanan och skivade upp mattan som en falukorv. Rullarna var dock väldigt mjuka och fuktiga och saknade en styvare kärna.

Gambesongen verkar vara tunn och stoppad med ett laager mjukt konstfiberfluff,

När det gäller "duttadet" så visst kan man orsaka ett skärsår på en orustad motståndare men fullpumpad av adrenalin så känns det knappt.

moondancer
12/22/10, 11:51 PM
#6

#5 Satt och såg på folk som högg med olika vapen på tatmi-rullar i somras, mycket roande. Mas såg hur mycket teknik som krävdes för att komma genom, eftersom man måste få rätt vinkel och hårdhet i slagen.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
SirBrendan
12/23/10, 12:35 AM
#7

Faktum är att det både är svårare och lättare än man tror.

Med ett rejält vasst svärd så gäller det bara att inte tveka utan hugga hårt och fortsätta rakt igenom. Ett enkelt huggtest är att hänga upp vattenfyllda petflaskor i snören.  Jag har huggit i allt möjligt och kött och ben är inte så svårt att komma igenom.

Rustningar är värre Skrattande

Upp till toppen
Annons: