Annons:
Etikettallmänt
Läst 3562 ggr
LinaN
2010-12-20 15:02

Juldekorationer Förr och nu?

Använde man sig av några juldekorationer p/kring jul på medeltiden?

Vad använder ni för dekorationer kring jul?

själv har jag plastgran, att ta träd inomhus är en gammal sed som vissa påstår stammar frånföre vikingatiden, oavsett vilket såär det väldigt mysigt. Dockså är jag inte av det riktigt morbida slaget att jag dödar ett träd som jag sedan slänger ut efter ett par veckor utan håller mig med plastgran.

I granen hänger jag kulorta kulor, i år med tillskottet på de tråkigaste kulorna har jag målat med silverglittrig färg Oden, Tor, Loke och Freja, fler ska tillkomma allt eftersom. :)

Däremot så hämtar vi granris i skogen vid stallet och risar stallgången, utanför stalldörren och i boxarna, så dels hästarna har något o gnaga på och dels vi något fint att titta på. I stallet ställs det alltid ut en tallrik gröt på julafton.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-12-20 21:49
#1

Jag har läst om jul på medeltiden en gång, minns bara inte vad det stod…

Själv brukar jag skita i alla dekorationer och dylikt, men i år har jag faktiskt norpat en gran som står i stallet. Men det är också allt. Det hänger några blåa kulor i den (olika nyanser) samt "istappar" i frostat glas.

(Den står i stallet för att jag inte orkar ta in den, samt för att slippa ha katter överallt bland grenar och kulor…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-12-20 23:26
#2

#1 Då har jag missat nått, en katt i granen trodde jag var obligatoriskt….

Kan faktiskt inte låta bli att gå OT här angående katter och gran. Såhär såg det ut (mer eller mindre) när lillkatten såg vår gran hemma….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: