Annons:
Etiketttv-film
Läst 2624 ggr
Ahnna
2010-12-21 21:27

Miniserie: Henry VIII

Miniserie i 2 delar från 2003, om Henrik VIII's liv som kung över England 1509 till 1547.

**I rollerna bl.a.
**Ray Winstone - Henry VIII
Sean Bean - Robert Aske
Helena Bonham-Carter - Anne Boleyn
David Suchet - Thomas Wolsey
Joss Ackland - Henry VII

Henry hade 6 fruar:
Catherine of Aragon - äktenskapet annullerades 1533
Anne Boleyn - anklagad för förräderi, avrättades 1536
Jane Seymour - avled i barnsängsfeber 1537
Anne of Cleves - äktenskapet annullerades 1540
Catherine Howard - anklagad för otrohet, avrättad 1542
Catherine Parr - överlevde Henry som dog 1547

Intrigerna runt dessa fruar, och alla anklagelser om otrohet, förräderi, incest, häxeri m.m., höll mer än en gång på att knäcka det brittiska kungahuset, för att inte tala om kyrkan som reformerades till följd av att Henry ville skiljas från sin första hunstru. Det är detta som serien handlar om och det säger kanske sig självt att allt inte får plats.

Har man kunskap om perioden som återspeglas så märker man snabbt att serien inte tar upp så mycket av vad som verkligen hände med alla fruar och allt runtomkring, men jag tycker ändå att dramat håller ihop ganska okej. Bakgrundsfakta är nog en fördel att ha med sig, åtminstone från t.ex. The Tudors, som förklarar långt mer detaljerat. En underlig grej är att den brittiska originalversionen av serien enligt utsago är 250 minuter lång, medan den som släppts på DVD är 195 minuter lång… De där 55 minutrarna som saknas kan mycket väl innehålla detaljer som är väsentliga, men som av någon anledning har klippts bort.

Dräktmässigt så går det i vågor både uppåt och nedåt, ibland är det på gränsen till väldigt bra och ibland helt åt skogen. (Kommer vi någonsin att få se en filmatisering från den här perioden där dräkterna är riktigt bra och helt HK?) Men överlag så tycker jag ändå att de håller sig rätt bra inom ramarna för 1510-tal, 1520-tal, 1530-tal och så vidare genom hela serien. Vad gäller mask och peruk så lyckades de väldigt bra med att få Ray Winstone att se ut som Henry gör i målningarna, tycker jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: