Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 6023 ggr
Freke
1/26/11, 6:35 PM

Medeltidsveckan 2011

Hur många är det som kommer att besöka den i år?

Jag har även en undran om Vad tycker ni är det viktigaste med Medeltidsveckan?
vilka arrangemang som är viktiga
vilka festkvällar eller musikframträdanden är viktiga??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Anthka
1/26/11, 7:42 PM
#1

Jag kommer med hela familjen.

För oss var förra året första gången på en 10-12 år så det var mycket nytt. Med en halvårsgammal bebis gick vi inte på sådär jättemånga arrangemang eller festkvällar.

Vi hade velat se Jauvet (men orkade inte med folksamligen) och Poeta Magica (återigen, den kön till biljetterna). Jag hade velat höra Eva Anderssons föredrag, det tänkte jag göra i år istället.

Annars är vi med vid det festliga intåget och högmässan på söndagen (som tempelriddare), vilket var mycket trevligt det gör vi gärna i år med.

Viktigast för oss är att det är ett event där vi inte behöver jobba ihjäl oss utan kan umgås med vänner på ett mer avslappnat sätt. Även om vi har nattvaktspass och dagvaktspass i gantarnas läger så är det betydligt slappare än vad vi är vana vid i eventväg. Så det viktigaste med medeltidsveckan för oss är att det är ett "semesterevent".

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MagganM
1/26/11, 9:29 PM
#2

Planerar att åka som jag har gjort dom senaste åren, men man vet ju aldrig med jobb och ekonomi och sånt..

Evenemang som jag tycker är viktigt är ett bra Forum Vulgaris, Strandfesten, Eldshowen och så mycket mycket musik!

Ahnna
1/26/11, 9:50 PM
#3

Jag vill hemsklert gärna, för jag har missat MTV de senaste 2 eller 3 åren. Men jag vet inte om jag blir uppbokad på nåt annat den veckan eller om jag ens kommer ha råd att åka. Det återstår att se.

Det jag gillar med MTV är SCA-lägret och alla människor där, samt marknaden. Jag shoppar sällan, men försöker sälja lite egna grejer istället, samt tjöta med en massa marknadsfolk som jag känner.

Resten, well… Jag festar ju inte, så jag söker mig inte till krogarna precis. Det brukar bli någon timme på Bistra Haren i följetåg med kompisar eller kanske nån konsert bara för att alla andra går dit. Men MTV för mig är en semestervecka i medeltidens tecken där jag har chans att tjäna lite extrapengar till företaget och frottera mig i mina finaste kläder bland andra likasinnade.

Jag stör mig inte så mycket på alla nersupna tonåringar så länge jag har annat att göra, men tyvärr så brukar det bli en stund varje medeltidsvecka då jag är lite uttråkad och då blir ju omgivningen betydligt med påträngande… Flört

Gah, nu vill jag åka till Visby!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

drutten2
1/27/11, 12:33 AM
#4

Vill väldigt gärna dit i år igen, Skrattandemen det är inte bestämt än.

Jag gillar musikunderhållningen och elduppvisningarna på kvällarna.

Var där förra året, och som vanligt väldigt trevligt och mycket glada människor. Flört

Gudris
1/27/11, 6:54 PM
#5

Planen är att åka och favvostället Kapitelhusgården, kan vara för att jag känner ägarna :)

Annons:
Freke
1/28/11, 5:12 PM
#7

Även denna

Medeltidsveckan.se/Beskyddare

Orsaken om ingen förstått varför

Region Gotland(=Kommunen) anser att medeltidsveckan är en för dyr historia för dom. Något som jag har svårt att få ihop matematiken på?

Men men det är väl personligt.

Men det kommer ner 40 000 besökare som tillsammans spenderar en massa pengar och regionen tycker att dom inte får tillräckligt av de pengar som spenderas.

Men dom har givit ett löfte om att matcha medeltidsveckans kassa, så för varje krona som medeltidsveckan lyckas dra in så lägger Region Gotland upp lika mycket.

Så tyvär är det lite tiggeri men de som säljer på marknaden och själva tjänar på att medeltidsveckan bör lägga in ett par spänn.. för utan medeltidsveckan kan ni inte tjäna pengar där..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ahnna
1/28/11, 5:22 PM
#8

#7 Jag får inte riktigt ihop det heller, eftersom det kostar skjortan att hyra marknadsplats där nuförtiden, jämfört med ungefär halva priset för bara några få år sen. Mitt företag är för litet för att hyra plats nu, eftersom jag inte kan hålla ett sånt stort lager att det potentiellt lönar sig när det kostar så stora pengar i hyra. Tyvärr är det flera med mig som har samma dilemma och det är inte alltid så lätt att gå ihop och hyra tillsammans…

När Medeltidsveckan blev aktiebolag (eller hur det nu var) så blev det plötsligt en (mycket mer) vinstdrivande rörelse och sånt är nog aldrig bra när man pratar om marknader… Obestämd Ena året kan det gå skitbra, andra mindre bra. Så vinstintresset drabbar deltagarna och gör att just såna här pengaproblem uppstår.

Vi får väl se vad som händer framöver.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
1/28/11, 6:21 PM
#9

#8 Var är Medeltidsveckan vinstdrivande? Du har inte en aning om realiteten tydligen.. Om det var vinstdrivade så hade dagens problem inte funnits..
För å förklara och dribbla lite siffror, så kan du få en enkel matte läxa..

MtV kostar i personal och hyror av mark, arvoderad musik och tornerspel 4miljoner kr, det enda MtV får in pengar på är Tornerspelen och marknaden, men det omsätts 1,4 miljoner under medeltidsveckan av dess besökare och det var nära att Medeltidsveckan 2011 inte blev av eftersom det inte fanns pengar, hade det inte kommit fram endel i går… Hade personalen blivit uppsagda till sista februari och veckan hade ställts in..
Men handeln tjänar 32 miljoner och 22 miljoner spenderas på boende, och åter igen så får inte Medeltidsveckan in de 4 miljoner som krävs för att veckan ska gå runt..

Så innan påståendena om att veckan skulle va en vinstdrivande rörelse så kolla eller fråga vad det kostar istället för att spekulera i osanningar.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anthka
1/28/11, 8:13 PM
#10

#7 förstår jag rätt nu?

Region gotland lovar att matcha de pengar MTV drar in med lika mycket, menar de alltså att matchan den eventuella vinst som MTV gör?

I så fall är det ett lätt löfte att göra med tanke på att MTV saknar i runda slängar 1 miljon i dagsläget för att få ihop allting….

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/28/11, 9:26 PM
#11

#9 Det är info jag har fått tidigare år, "inifrån".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
1/29/11, 4:35 PM
#12

JAG kommer :D Min nya tardition, blir tredje året i rad nu. Drar med mig ett helt nytt gäng, så vi ska väl ta allt från början. Hela visby, gå genom marknad, tornerspelet är givet, och om Trix är där med girls night out är det också en given sak. Kapitelhusgården också :) blir mycket för mig att visa!! ska bli riktigt roligt!

Magert blir det också om jag mot förmodan inte får tag på ett jobb, men dit ska ja oavsett.

Freke
1/29/11, 8:40 PM
#13

#10 Ja, så för å få in den där miljonen som saknas, finns om veckan får fram en halv.

#11 om du sett siffrorna tidigare vad är det då som gör det så svårt att räkna ihop det och se att det inte går ihop

Sen om du tycker det kostar en massa, att vara på MtV
vad kostar det då att närvara på en marknad någon annanstans?

Är det billigare? Eftersom trots allt så är det inget inträde till marknaden, frivilliga bidrag till de som uppträder på forum vilgaris

Det som kostar är en del ruin spel och tornerspel samt föreläsningar.
Och om du kan räkna fram en billigare lösning än den som finns, så är jag jätte intresserad av att se den uträkningen.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Ahnna
1/30/11, 11:51 AM
#14

#13 Jag tänker inte gå in mer på vad jag har hört, eftersom de som sa det inte är här och kan backa upp sina påståenden. Det var förvisso före "finanskrisen" för MTV, så vilka siffror som var aktuella då vet jag inte, jämfört med nu. Men det sas att vinstintresset hade ökat markant på grund av flera omständigheter och vad som menades med det är ju det ingen idé att spekulera vidare i, eftersom ekonomin antagligen ser helt annorlunda ut nu. Kanske betydde det att man ville ha in mer vinst, för att gå mindre back? Jag vet inte.

Ja, på andra marknader är det betydligt billigare att stå som försäljare, även på de marknader som inte tar inträde eller på de marknader som har ungefär samma längd som MTV. Därför anser jag att MTV faktiskt är omotiverat dyr. Det lockar fel försäljare, till exempel de som säljer moderna grejer och försöker kamouflera sig till "medeltida".

Förvisso är MTV välbesökt och många är där för att shoppa - de år jag har hyrt in mig hos andra så har jag sålt rätt bra - men för oss med hyfsat små företag så är det omöjligt att hyra en egen plats och ta med ett sånt stort lager att det lönar sig även om man inte säljer slut. De stora namnen säljer för runt (minst) 10 000:- om dagen, enligt ett par som jag har frågat, och då är ju hyran betald och klar på en gång. Men för mig är det svårt att ens fixa ett lager för så stora pengar, eftersom jag gör allt hantverk i företaget själv, jag köper inte in särskilt mycket. Guld i mun

Jag fick ett bra erbjudande om att stå på Kapitelhusgården eftersom de nya ägarna är bekanta till mig, men även med rabatten det gav så var det en väldigt hög summa för någon som mig, som inte lever på mitt hantverksföretag. Det finns helt enkelt ingen buffert som gör det värt att chansa och se om det lönar sig. Det problemet har jag bara stött på på just MTV, inte på någon annan marknad. När risken man tar är att man kan gå i konkurs så är det inte värt det, hur gärna man än skulle vilja ta chansen. Oskyldig

Jag är inte insatt i exakt vad som kostar för MTV att arrangera allt och jag är inte heller intresserad av att bli den nya ekonomiska rådgivaren, men jag har fortfarande rätt att ha åsikter. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
1/30/11, 12:27 PM
#15

Klart du har rätt till åsikter, det har alla! Men jag tycker det är outgrundat och alldeles för vida spekulationer, då jag sitter på lite mer info som jag inte tänker gå in på här, men kan styrka mina påstående om det finns intresse.

Och du har inte haft en dialog med veckan för om du hade haft det så hade du insett att veckan är flexibla med prissättningen gällande hantverk och konsthantverk.

Sen att kapitel kan ha lägre priser än vad veckan kan ha är ju inte svår förklarat, då dom inte betalar mer i hyra för marken dom förvaltar över samt att dom får in pengar på krogverksamheten under kvällar.
Så om dom skulle betala samma pengar som veckan får göra för den marken som dom upplåter hade kapitel gått i graven efter en sommar.

Men det är en annan diskussion.

Så att veckan skulle TJÄNA pengar är en kraftig överdrift och lösa spekulationer, då dom som tjänar pengar på MtV är DBW dom som äger marken som marknaden hålls på. och att veckan förlorat Svenska Spel som sponsor och Region Gotland dragit in på de bidrag som dom tidigare givit är något som måste ersättas och de personer och tjänster är inte gratis.

Du säger själv att du inte vill jobba gratis eller riskera att gå in konkurs. MtV har legat under konkurshot fram tills i torsdags

Men det blir en Medeltidsvecka i år så får man väl se vad som händer tills nästa år då planeringen inte håller för spekulationer inför 2012 än..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ahnna
1/30/11, 1:03 PM
#16

#15 Nej, jag har inte pratat med MTV på ett par år, det är sant. Men sist jag hade kontakt så var det för dyrt. Eller så harjag ett för litet företag, hur man nu vill se det.

Ogrundat är det ju inte, jag vet ju vad mina "källor" har sagt. Flört

Ja, jag vet varför Kapitel har billigare priser, det var inte det som var poängen. Poängen var att det fortfarande blev för dyrt för mig.

Ingen vill jobba gratis! Men att vissa sponsorer inte vill sponsra längre är ju inte någon annans fel än de inblandade, om det ens är någons "fel" alls. En naturlig utveckling, skulle jag kalla det. Det är tråkigt om MTV går in konkurs, men å andra sidan så brukar det hända med alla såna här grejer förr eller senare, om man inte lyckas förnya sina inkomster. Att en sponsor går ur ett avtal efter några år är ju knappast ovanligt, så det känns för mig lite underligt att man inte hade någon plan B redan innan. (Hade man det? Gick den också i stöpet kanske?) Om det är så att man inte kan lösa problemet med ekonomin så finns det ju bara konkurs att välja på. Nu verkar det ju gå bra med försäljningen av veckans timmar, men om det saknas så stora summor som du skriver så lär det ju knappast rädda evenemanget i alla fall.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Freke
1/30/11, 1:11 PM
#17

Nä..det kanske är lika bra att det går i stöpet, Fan så skulle ju jag iallfall få semester ett år…

Wohooo…

Och jo det finns både plan B och C men det krävs ändå en del pengar för att gå runt..

Som du själv säger att du har ett för litet företag eller ursäkta inte tillräckligt bra varor så du kan ta mer betalt för dom..

Precis samma sak fast åt andra hållet, så då kanske det är lika bra att du slutar.

Förstår du mitt resonemang för jag resonerar precis som du fast åt andra hållet, MtV erbjuder en plats för dig och andra att visa upp sina varor, för trots allt om du inte syns… Är det ingen som vet vad du har eller? Och om dina varor inte är tillräckliga så blir det en själv sanering, så det kanske är lika bra att MtV försvinner för det är ju bara nordens största medeltida evenemang och inte hjälper dig med din försäljning så att du kan tjäna på att åka dit..

Fan jag har jobbat med MtV gratis i nästan 20 av de 27åren som veckan funnits och varit tvungen att dra in pengar på annat sett? konstigt eller hur och det enda jag har å sälja är mig själv? Hmm Haha Sorry men jag kunde inte låta bli att bli lite sarkastisk.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anthka
1/30/11, 1:23 PM
#18

#14 Utan att lägga mig i vad det kostar eller inte kostar att stå på MTV som försäljare, det vet jag inte och kommer heller aldrig att få veta då jag inte säljer mina saker på det sättet men:

Jag var på MTV förra året för första gången på 12år, och visst marknaden hade blivit mindre än vad jag mindes den. Men å andra sidan såg jag bara ett par försäljare som inte hade medeltida varor att sälja (gjutnabivaxljus i allehanda moderna modeller och läderplånböcker). Så att säga att en dyrare hyra enbart lockar fel typ av försäljare är att ta i lite väl mycket. I jämförelse med det jag minns som var, en visserligen mycket större marknad men med både helmoderna saker och medeltida i en salig blandning så har kvaliteten på marknaden alltså ökat nu.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
1/30/11, 1:29 PM
#19

#17 Blanda inte ihop äpplen och apelsiner.

MTV blöder pengar för att kunna få ihop sitt arrangemang. Jag klarar mig på mitt hantverk, det vill säga jag får ihop mer pengar än jag lägger ut, men det är inte ännu i rätt skala för att stå på en marknad som MTV. Jag har som sagt sålt bra när jag har varit där, men jag kan ju inte köpa in material till ett stort lager, så att jag kan sälja på MTV, om jag inte har de pengarna till att börja med. Eller hur?

Säg att mitt lager är värt 5000:- och det kostar dubbelt så mycket att åka till MTV och sälja, med hyra, resa, boende och mat m.m. Då spelar det ju ingen roll om jag säljer för 5000:- för jag går i konkurs ändå. Och om vi säger att mitt lager är värt 10.000:- så att jag kan åka och chansa, då konkar jag om jag inte säljer hela lagret. Men om jag säljer hela lagret så går jag ungefär plus/minus noll och har inget kapital att komma vidare med. Så beslutet att inte åka till MTV som det är nu är inte så svårt, för det handlar inte om vad jag vill utan om vad jag kan göra. Mitt företag är för litet i dagsläget för att ha den budgeten som krävs. Jag har ingen anledning att sluta, för jag tjänar ju på det fortfarande, men jag får stå över MTV. Flört (Och jodå, folk vet vem jag är ändå. Och jag tar inga underpriser.)

MTV har fått in pengar genom sponsorer och tornerspel m.m. men det räcker inte i alla fall som det är nu. Då spelar det ju ingen roll vad ni som jobbat med veckan vill, för finns inte pengarna så kan ni inte fortsätta med ert engagemang. Det handlar inte om nåt annat än krass sanning. Jag har inte påstått att ni har gjort fel eller att ni ska fortsätta jobba gratis, utan jag pekar bara på bakdörren där det står EXIT för den dörren finns alltid kvar även om hela huset faller. Förhoppningsvis ska det inte falla, men du säger ju själv att det saknas miljonbelopp. Sluta inte kämpa för all del, så länge som ni själva tycker att det är värt det, men barkar det åt helskotta med hela evenemanget så har ni ju inte så mycket annat val, eller hur? Konkar ni så gör ni, oavsett hur trist det är. Finns det inte tillräckligt med inkomst så kan man ju inte fortsätta betala för sig.

Där är skillnaden i våra resonemang - MTV får inte in tillräckligt med pengar för att styra hela båten, medan mitt företag går plus men inte i så stor skala att jag kan riskera hela lagret på en enda marknad.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Kyltsi
1/30/11, 6:05 PM
#20

Jag ska åka dit med familjen, boendet och resan är redan bokade. Nu planeras årets medeltidsgarderober för fullt, särskilt då det blir den första medeltidsveckan i medeltidskläder för vår lilla tös :)Vi brukar åka dit varje år, men förra året var vi bara över på snabbvisit, då vi inte orkade vara på resande fot så länge med en liten nyföding.

Annons:
Lillyblossom
1/30/11, 9:32 PM
#21

En kompis frågade igår om jag ville följa med till MtV. Så nu ska jag väl mest kolla upp allt praktiskt och se om det kan lösa sig. I så fall blir det mitt första. :D

Om jag bara försiktigt får påpeka så känns stämningen väldigt spänd i denna tråden… Verkar som det trampats på några ömma tår utan att det var något illa menat.

Note to self: Det skrivna ordet tolkas inte alltid som det är menat att låta.

Peace out ^^ Flört

Freke
1/30/11, 9:40 PM
#22

Det är lugnt, blir bara trött på att folk tror att det är en vinstdrivande inrättning

Vilket det inte är, det är ett av de få medeltida arrangemang där merparten av upplevelsen är gratis för att besökande inte ska drabbas fullständigt.
Och om det drabbar säljare som kan dra in pengar so be…

Men man ska inte tro att det finns pengar i Medeltidsveckans skattkista, det enda som finns där är en känsla.. om en trevlig upplevelse

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

SirBrendan
1/30/11, 11:06 PM
#23

Jag har varit 12-13 gånger på medeltidsveckan. Var med ganska tidigt, 1986-87 när det inte var så komerisellt och jag saknar den tiden, Jag har inte åkt på mtv på flera år för jag är så trött på kommersen runt känslan av eventet.

Om jag åker så håller jag mig i SCA lägret och å går bara in till staden för att fylla på proviant och ev. slåss i turneringen  i nordegravar.

Underhållningaen skapar vi själva.

Freke. Om du tonar ned din mästrande ton och håller dig till fakta så får du nog fram budskapen lättare.

Tomteslakt
2/1/11, 8:24 AM
#24

Jag måste ju säga att jag faktiskt tyckte att det var rätt trevligt att vara där nere förra året med både fru och barn. Och som hon sagt tidigare (Anthka) så var det ett tag sen bägge vi två var där nere senast, ungefär 12år sedan. Då var det större ja, men då var också det generella intresset från de som inte är medeltidsmänniskor för medeltidsmarknader betydligt större, idag är det ofta så att har man gått på ett tornerspel eller en marknad så har man gått på de flesta.Så jag förstår att marknaden kanske inte har lika stor dragningskraft på de som inte är lika frälsta som vi här på forumet är. Jag tycker dock att det verkar vara en hyffsat bra kvalite på sakerna folk säljer där idag, gentemot då vi var nere, och då ser jag hellre lite mindre marknad men med bättre utbud, även om en stor marknad alltid är trevligt och en massa turister med pengar på pungen Flört.

Om det skulle vara dyrare där att sälja saker kan jag itne uttala mig om då jag inte säljer något.

Tycker dock det verkade vara mer komersiellt förrut då det verkade vara mer oseriösa handlare där, mot att det verkar vara mer seriöst nere på marnaden nu.

Sen måste man ju tänka på att tanken med marknaden (rätta mig om jag har fel Freke) är väl att vända sig till upplevelsehungriga turister och annat semestrande folk och inte enbart till oss frälsta medeltidsinsnöade själar. Vilket ju gör att det såklart blir en del komers och försäljning, hur får man annars in pengar liksom?

Freke
2/1/11, 9:52 AM
#25

#24 Så rätt så.. det var väl det, ska det bara va mysfaktor och genuint får man väl va med i SCA och sätta sig i styringlägret

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Tonye
2/4/11, 4:44 PM
#26

tja  Skrattande! allt är bra!!!! he he he men en platts du ska besöka det är Korsbetningen plattsen som massgravarna ligger det är en platts man känner farsination och vördad . bara en rekomendation Glad.

Ringqvist
2/28/11, 9:35 PM
#27

Ja du Freke.
Varför kommer vi dit?

Mitt tionde år i år.
Kommer det för att umgås med vänner och finna nya vänner.
Insupa atmosfären. Bland stånden på marknaden och svinga några bägare ( kannor ) på kvällen.
Gå på föreläsningar och föreställningar.
Hjälpa till med något då de frågar.

Liksom att komma hem till familjen och hjälpa till så vi kan ses nästa år igen.

Jag knegar som många andra. Men vill att de ska leva kvar.
Lägger en hel del av min semester kassa för att veckan ska få leva vidare.
Veckan betyder mkt för mig och många fler med mig.
Så detta är det minsta jag kan göra. Hade jag haft råd så hade jag köpt fler timmar.

Så tänk på detta vänner när veckan kommer. Lägg en slant åtminstonde i bössorna.

// Daniel

Annons:
Tonye
3/3/11, 4:26 PM
#28

# Sååååååå rätt och ricktigt!!!!!! Håller med RINGQVIST Skrattande!

preusvarg
8/30/11, 2:02 PM
#29

jag tycker allt med mtv är trevligt. all teater och uppträdanden. och naturligtvis tonerspelen. att få kunna klä sig i din egna kläder och se vad andra sytt tycker jag trevligt.

men att gå och smörj kråset på ex bistra haren är inte dumt det heller. när jag var där så promenerade en grupp runt och sjöng runt borden. detta var trevligt tycker jag.

kapitelhusgården var däremot lite av en besvikelse.. fick känslan av att det var ett slutet sälskap och vi inte var välkommna.. hade en modärn barnvagn med oss tyvärr.. nästa år blir det en skrinda.

Upp till toppen
Annons: