Annons:
Etiketthantverk
Läst 4253 ggr
Ahnna
2011-01-28 21:25

Work in progress 10

Jag hittade inte nr 9, så det fick bli en ny tråd.

Jag har sysslat med växtfärgning i ett par dagar, är snart uppe i 2 kilo ullgarn och en liten tuss silke. Jag har klarat av lökskal, blå bresilja och koschenill hittills och nu börjar det bli slut på garn. Jag väntar på en laddning med garner från Island (6 kilo!) men jag vet inte när de kommer… Har beställt ny pottaska också, så när den kommer blir det krappfärgning. (Jag ska satsa på djupa röda och lila nyanser med krapp, sånt kräver basiska efterbad med pottaska.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
SHV-Pysen
2011-01-29 16:42
#1

Jag håller på med lite allt möjligt nu. Färdigställer min 1400talare, syr ihop någon lite medeltidsinspirerad klänning, som en vän till mig kommer få låna på mtv. Helt i lin, men jag har inte råd med finare tyg till alla :/ vi får bråka om dem kläderna helt enkelt. (bättre med linkläder än nutida på mtv iaf!)

Sen har jag en del planer. Ska göra en liten tygbeställning på medeltidsmode tänkte jag, sen ska jag åka iväg och köpa lintyger där jag vet att dem har billigt. Sen ska det sys en 1200talare, och något vikingatida tror jag… Har inte allt klart för mig ännu ;)

LinaN
2011-01-31 15:01
#2

Jag har börjat vakna upp ur min hantverksdvala nu…. Bara tre månader innan nästa evenemang så det är dags o börja jobba. Ska sy klart en underklänning, Sen påbörja en ny hängsleklänning i ull bland annat…. Sen får vi se vad som häner mer :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
2011-01-31 15:59
#3

Ja, kan ju kolla på min andra tråd "vad passar till mossgrön klänning" som nu har kommit fram till att jag ska göra en röd kortärmad 1400-talsklänning till den.

Ironiskt nog hittar jag inte den gröna nu… Kanske är den hos pappa men efter vårt storbråk så tänker jag inte åka dit och kolla… ;)

Har ett bälte också som jag nu kommit fram till mest behöver spänne och lite annan utsmyckning kanske.

Ska även göra slöja, haklin och ett förkläde. :D

Anthka
2011-01-31 20:58
#4

Här sys 1100-talare, fälltäcke och två broderade väskor. Ska få ändan ur och fålla klart min 1100-tals slöja också. Förhoppningsvis är det bara ca två månader kvar till årsmötet och då ska alla 1100-tals delar vara klara (inkl bliauten som ligger i tankedvala).

Maken knåpar vidare på sin utrustning (det vill säga jag övar mina pedagogiska färdigheter ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kyltsi
2011-02-03 23:14
#5

Jag sitter och fållar min nya mantel, sen ska den broderas. Och gör knappar till min cotehardie, som jag sy i vår. Vill inte börja på den än, för jag hoppas att bli av med några gravidkilon till innan sommaren.

zayla
2011-02-07 12:52
#6

Å jag i hostande tillstånd till Ale-marknaden nålbinder lite här o var, arbetar med keramiken och täljer en o annan nål samt planerar nya inköp såsom läderskor för egna gör jag inte själv! Har beställt brickband o väntar på besked…i klädväg har jag inte bestämt mig än, har de jag har än så länge. Beror på att jag har andra åtagande i vår så jag hinner inte med nya kläder. Det får bli efteråt.

Annons:
RosaGosa
2011-02-07 13:17
#7

Jag har nyss köpt ett jättefint blått linnetyg som ska bli till en klänning! Tanken är att ha den under en ylleklänning ala 1400-tal med knappar men överklänningen får vänta. Kommer att bli snörning vid handleder. sen ahr jag inte besätmt mig för om jag ska ha snörning fram eller bak på den… får klura lite på det tror jag.

håller även påa tt nålbinda mig en sjal, garnet är slut förtillfället så jag måste till stan för att handla nytt!

Kyltsi
2011-02-19 17:17
#8

Mantel blev färdigfållad på två kvällar( handsydde) nu sitter jag och broderar på den. Får se hur det blir, då jag bara gjort ett försök innan sen mellanstadiet.

Lillyblossom
2011-02-20 23:42
#9

Jag håller på med en slöja, ett haklin och har börjat nålbinda en mössa! :D

Slöjan ska fållas liksom haklinet. Tyvärr, trots att jag gjort en prov först, så lyckades jag klippa fel så haklinet blev nog ganska för litet. Men det går nog om man petar ner det i linningen iaf så hoppas jag kan använda det iaf.

Mössan har jag kommit tre varv på. Börjar nerifrån om man säger… Det blir någon form av naturlig minskning för varje varv så får försöka öka så den inte blir för liten. Ska kolla på länken Nålbindning - tips och trix och se efter tips. ;D

Miliimli
2011-02-21 14:39
#10

Jag nålbinder mest, vet inte hur många par vantar det har blivit i vinter :p

Nu just håller jag på med ett par sockor men tyvärr tog garnet slut precis innan de blev klara..

Sedan ska jag sy om min mantel lite och börja med Herjolfsnesklänningen!

Upp till toppen
Annons: