Annons:
Etikettallmänt
Läst 17404 ggr
Ahnna
2011-02-01 00:38

Make-up eller inte?

Vad tycker ni, "får" man ha någon form av smink när man leker medeltid eller stör ni er på det?

Jag stör mig på folk som har så mycket spackel i ansiktet att de ser ut att vara på Ålandskryssning eller nåt. Men lite diskret make-up som mascara och utsuddad eyeliner tycker jag inte stör, för det syns ju knappt.

Vissa "roller" kräver ju make-up på ett annat sätt, till exempel om man ska köra på sent 1500-tal där rosiga kinder och väldigt blek hy kan förhöja effekten av återskapandet. Men om vi pratar rent allmänt om historisk återskapning från vikingatid och framåt, är smink tabu då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Gudris
2011-02-01 11:07
#1

Klart man får sminka sig lite om man vill det, men då snackar vi inte partymake utan snarare att framhäva ansiktet lite. Diskret måste det vara annars stör det.

LinaN
2011-02-01 12:53
#2

jag stör mig på de som kör hela sminklådan i nyllet.

Litet mascara och eyeliner bryr jag mig inte på det minsta….

Men hur ställer ni er då till de som färgat håret knallrosa och har dreadlocks eller andra färger/frisyrer som känns klart 2000-tal?

Personligen har jag svårare för folk som har moderna frisyrer än smink, och neoonfärgat Hår stör jag mig på rätt mkt. Medan dreadlocks stör mig inte det minsta.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-02-01 13:02
#3

#2 Hårfärg i någon nyans som man inte kan få på naturlig väg stör jag mig också på. Det är en sak om man täcker håret med hatt eller slöja, förstås, men annars så stör det. Likadant med ansiktspiercings som inte ser ett dugg tidsenliga ut, som till exempel vassa nitar, strass, stavar m.m. Det ser bara så fel ut. Ska man ha ansiktspiercings när man återskapar så tycker jag att man gott kan införskaffa smycken som ser ut att vara gjorda längre tillbaka i historien.

Jag begär inte att alla ska ha tidsenliga frisyrer, men har man en väldigt "annorlunda" frisyr, som helt saknar relevans i historien, så kan man kanske låta bli att styla sig med vax och grejer och bara låta håret vara.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Halvdansken
2011-02-01 13:58
#4

Använde man inte smink på medeltiden? Det trodde jag att folk "alltid" gjort. Med mer eller mindre intressanta ingredienser. Det fanns väl tex arsenik i puder för att man skulle se blek o förnäm ut.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

RedPoison
2011-02-01 15:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Oj, detdär med hårfärg har jag också tänkt på… Mitt Hår är ju färgat rött, visserligen kan man ju ha naturligt rött Hår men då är det ju mer orange. Använde man Henna på Medeltiden? :S Eller ska jag börja fundera på huvudduk?  ;) (har ännu inte gjort min medeltids-debut)

En naturlig sminkning tycker inte jag stör (skulle inte klara mig utan concealer under ögonen :P ) men ögonskugga och läppstift… nja :)

Anthka
2011-02-01 17:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#2 Jag har ingenting emot moderna frisyer eller färger sålänge den som har dem har vett om att dölja det med en huvudbonad/slöja/haklin vad som nu krävs. Som kvinna har man ju alltind möligheten att linda in skallen i en massa tyg och på så sätt se tidstypisk ut.

Precis som #5 så har jag hennafärgat håret rött, men mitt resultat blev lite mer naturligt (eller mycket mer då det är många som är övertygad om att jag är naturligt rödtopp ;)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2011-02-01 18:21
#7

Jag vet inte var henna finns, förutom i Asien, men om det fanns att tillgå i övriga världsdelar under medeltiden så är det ju i alla fall befogat att tro att man färgade saker med det, kanske även håret. Men är man osäker på om nyansen man har är "okej" så tycker jag att man hellre bör täcka över håret med en huvudbonad. Ser det för onaturligt ut så stör det ändå känslan av medeltid för andra.

Smink i övrigt finns det ju belägg för ända bak till Egyptierna om inte längre, så jag tror också att man använde någon form av smink på medeltiden om man var högre stående än de allra fattigaste. Men hur mycket smink, och vad, som man använde är en annan fråga.

Vissa målingar från 1400-talet ser ju ut att ge belägg för i alla fall någon form av rouge på kinderna. Och modeideal hade man ju i omgångar genom hela medeltiden, t.ex. högt hårfärste, "gravidmodet" och så vidare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Eldsdotter
2011-02-01 18:51
#8

Den heliga Birgitta klagade på 1300-talet över att kvinnorna målade sina ansikten av fåfänga. Och männen rakade av sig skäggen av fåfänga! :) Hon klagade också över klädedräkterna, som var eggande eller förvanskade kropparna. Man skulle se ut så som Gud skapat en. Däremot har det skiftat under medeltiden vilka som målade sig och hur. Prostituerade målade sig, men det gjorde även trendiga adelsdamer… Däremot sminkade de sig inte som vi gör idag, förstås!

lillalollo
2011-02-01 23:55
#9

Ja jag kan bara inte låta bli lite sminkhistoria. Smink började användas reguljärt på 1500 talet.

Innan 1490 hade alla finfina tänder sedan började långseglingarna marcopolo och gänget seglaoch ta hem bla sockret kom till europa och man fick " maskstungna" tänder. de blev fula och man hade en hemsk andedräkt.Pinnar salt och gurglande med vatten och örter rekommenderades

Kinderna pudrades/ sminkades vita (ev med malda ben) med röda kinder. Tanken var att efterlikna porslinshy med friskt rosiga kinder.

Hade man inga tänder så kunde man fylla ut håigheterna med brödkråm som bearbeats till en kula som passade hålet, eller använda en bit kork som fyllde ut hålet. Eller i värsta fall så köpte man tänder från avlidna personer.

På 1500 talet trodde man dessutom att man var intelligentare och det var på modet att ha högt hårfäste varvid man rakade hårfästet i pannan för att det skulle sitta högre upp.

Dumhet i modet och sminkets historia kulminerade på 1700 talet Den röda färgen kom ofta från cochenill löss och ja sminket innehöll ibland arsenik, så man dog av fåfänga redan på 1500 talet för att man ville följa  modet slaviskt.

Man kunde även se på fotens form huruvida man var adlig =intelligent   eller    dum i huvet=vanlig bonde eller liknande

De som hade skor hade toppig form på foten eftersom man klämt in foten , det toppiga ansågs vara ett tecken på intelligens,  var däremot foten bred var det ett tecken på lite dum i huvet.

Att det var en sko som  hade format hade man ingen tanke på:)))))

Carolina Brown………( ett till efternamn). har skrivit en bok om sminkhistoria

lillalollo
2011-02-01 23:55
#10
AutumnWicca
2011-02-02 14:27
#11

Jag har generellt inte problem med smink om det är lite mascara och eyeliner (inte för tydliga och skarpa linjer)

Men party-makeup och även en "Vardags-makeup"

som innehåller foundation, puder, rouge, ögonskugga (ofta bruna), eyliner och mascara och något på läpparna stör mig enormt på marknader.. (jag har en del bekanta som har detta som vardags make, inklusive en av mina systara som inte går en millimerter utanför dörren utan smink)

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

terkina
2011-02-02 22:17
#12

Jag tycker att det är helt beroende på "syftet" med makeupen.
För mig är det naturligt att ha alla produkter som #11 beskriver ovan, och jag använder det dagligen, både privat och i båda mina jobb (där jag på det ena "bara" fyller på kaffemaskiner och det andra är just hudvård och makeup).

För mig är det vardag att använda både foundation (som för de flesta märken idag faktiskt är en del av hudvården och INTE makeupen), puder, rouge, ögonskugga och mascara. Detta använder jag för att framhäva det som redan finns och se fräsch ut, inte för att se sminkad ut. Såna knep hade man säkert redan på medeltiden, även om skönhetsidealen kanske inte var desamma, så det tycker jag är fullt okej!

Jag tycker själv att jag ser naturlig ut och anser överlag att bara för att man använder många saker så betyder det ju inte per automatik att man ser spacklad ut. Allting beror ju helt å hållet på hur man använder det. Glad

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Jinaum
2011-02-03 06:54
#13

Är ju inte medeltidare som så men viking. Jag stör mig inte alls på dreads då det är mer eller mindre lite viking frisyr, likaså stör jag mig inte på frisyrer direkt då vi alla brukar köra på antingen vanligt kort eller skit långt.

Färger stör mig inte heller så vidare värst mycket om det inte är bubbelgums rosa eller snor grönt. Mörkare färger kan jag liksom acceptera. Så som mörkt lila eller rött. Lite diskretare men ändå utseende.

När vi kör viking tycker jag MAX mascara och eyeliner, men det känns i mitt fall onödigt som attan då man ändå lär svettas bort det när man slåss. Men mer så känns det vädligt fejk och onödigt tycker jag för min del.

Sedan om man har krigs smink som faktiskt krigs smink kan jag tycka är lite charmigt på de som har vett på att göra det bra :)

Annons:
[MollBarn]
2011-02-06 22:40
#14

vad det gäller hårfärgning så började man med det på allvar under 1500-talet, och då var det blondiner som ville följa modet och vara lite mörkare i håret, de hade då pulver i olika färger (helst svart). under 1700-talet började man använda sig av lite mera extrema färger. det var fullt möjligt att färga året rosa, dock en väldigt svag nyans :)

Tomteslakt
2011-02-07 10:27
#15

Vad gäller smink har jag faktiskt inget emot det, det är ju kännt att både egyptierna för flera tusen år sedan och romarna använde det. Nordamerikas indianer anv'nde det vad man vet, ganska mycket och bland alla lager i befolkningen. Så varför skulle det inte ha funnits och använts i det medeltida Europa? Japans geishor använde det flitigt under samma tid.

Det ajg dock stör mig på är väl mer folks dräkt tillägg som sandaler och moderna glasögon (hos de som vill vara überseriösa) och rökning i medeltida kläder.Samt som nämts, folks moderna frisyrer såsom dreads, ickenaturlika färger i Hår så som blått, grönt, neon m.m. Eller folk med metallskrot i ansiktet, det kan väl vara något om man ska störa sig på något.

LinaN
2011-02-07 10:48
#16

#15 det där med glasögon är litet knepigt. Jag tex kan inte ha linser, jag får skavsår i ögonen på nolltid om jag har linser på hemma, och ska ma ndessutom då stå vid en lägereld och få rök i ögonen också…. uscha… det är illa nog utan linser säger jag ^^

Dock så ska jag nu när jag byter glasögon nästa gång ha ett par modernare med tjockare bågar och ett par diskreta med metallbågar, tunna och oansenliga. då har jag gjort så gott jag kan efter mina förutsättningar.

Me nde som röker cigaretter i vikinga/medeltidskläder, det är bara tacky…. skaffa åtminstonne en pipa för fasen!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Halvdansken
2011-02-07 12:33
#17

Rökte man på medeltiden? Jag trodde tobaken kom på 1500-talet med Columbus & co.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jinaum
2011-02-07 12:57
#18

Håller med om pipa. Men glasögon kan jag inte hålla med om att man inte borde ha. Nu är jag ju en av de lotade som kan ha linser. Så jag försöker ha det så ofta som möjligt. Men alla har ju inte de utsättningarna och det vore dumt att "döma" eller vad man nu skall säga som låter mindre hårt, bara för något de inte kan hjälpa.

Metalskrott för min del beror helt på vad det är. Jag har en del i öronen och en i näsan. Men sedan är jag ju viking och den i näsan är jag berättigad då man hittat fynd efter det. höhö *nöjd*

Gudris
2011-02-07 15:14
#19

Angående Hår så bryr jag mig inte så mycket så länge man får det att passa in någorlunda. Har man en väldigt anorlunda hårfärg (typ neonrosa) kan det ju vara trevligt med en huvudduk (något jag själv nästan alltid har ändå, i nån variant) och med dreads/rastaflätor kan det variera ganska ordentligt om jag stör mig eller ej. Känner en tjej som använde flätorna för att få till sin burgundiska huvudbonad, mycket snitsigt och en annan som såg ut som om hon hade extremt stort huvud pga sina mycket skrymmande dreads.

Självklart beror det ju på hur seriös man vill vara, men en person som lagt ner mycket tid på resen av utstyrseln kan "förstöra" hela intrycket med Hår som helt uppenbart inte funkar… Och piercings i ansiktet är ju också sådär. Tycker jag iaf.

Anthka
2011-02-07 16:22
#20

#15 men kära maken min, det finns de som måste ha glasögon, för att kunna fungera över huvudtaget. Och som dessvärre har svårigheter med att ha linser, men som ändå är någolunda seriösa i utseendet. Din fru till exempel….. Tungan ute

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2011-02-07 18:07
#21

#20 haha! touché!;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
2011-02-07 19:53
#22

Självklart finns det de som inte kan ha linser, absolut. Men glasögon "förstör" ändå det medeltida utseendet, om det inte är sådana man hade, dvs i trä (har faktiskt sett förlagor på det).

Och vad gäller metallskrot i ansiktet så anser jag att ska man återskapa nordisk medeltid och vikingatid bör man inte ha metallskrot i ansiktet, för vad ajg vet har jag då inte sett några förlagor på var man skulle se att de hade det. Framförallt inga vikingatida förlagor, eller har det hittats mossfynd med det? För annars förmultnar ju kroppen och hålen för metallen finns ju inte kvar då, logiskt nog.Jag har själv ring i örat, men försöker ta av den inför medeltida event då den dels kan fastna i brynjehuvan. Men fynd efter hål i näsan från vare sig medeltiden eller vikingatid har jag svårt att tro på dock, jag skulle gärna vilja se den källan eller dylikt.

Men varför ska man egentligen acceptera moderna frisryrer eller hårvarianter (såsom dreads, rasta m.m.) om man inte accepterar olikfärgade kilar i kläder, eller sammetsklänningar om man ska vara riktigt seriös, det är en tanke värd att fundera över.

Hur ställer ni som ser sig vara mycket seriösa er till att ha synliga stora tatueringar som inte är av "typiskt" nordiskt utseende som torshammare, tribals m.m. utan asiatiska, kinatecken m.m.? Om nu inte mycket smink är så accepterat? Flört

Anthka
2011-02-07 20:05
#23

#18 men vänta nu lite, har man hittat fynd från vikingatiden på näsringar?? Var har man hittat dem? Hur vet man att det är näsringar? Belägg tack. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2011-02-08 00:22
#24

#22 även om man är låst till glasögon så kan man göra sitt bästa för att få dem att ticka ut så litet som möjligt. I dagens samhälle tänker man inte på glasögon iom att så många har det. Men om det kommer en adelsdam med glasögon som Babsan Larsson eller är de små o nätta i blek metallfärg som knappt syns så gör det oerhörd skillnad på nämnda adelsdam ^^

TATUERINGAR!

Ja! där är något som jag själv har svårt för. Men visst kan ma ninte begära att alla ska ha tidstypiska tatueringar (som jag, eller iaf vikingatidsinspirerade med ett bildspråk som fanns då). Men jag kan störa mig något ofantligt på om någon kommer med en 90-tals tribal som bara skriker modern tribal. Skulle någon komma med en maori-tatuering skulle jag inte säga något, den har historia, men en ful tribal…. njaeh (sorry om nu nån har en sådan, detta är min personliga åsikt)

Har man musse pigg på armen eller HAMMERFALL tatuerat över hela ryggen så bör man ha plagg som täcker detta på ett tillfredsställande sätt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-02-08 13:14
#25

Tatueringar i modernt koncept stör jag mig inte på, jag rent av gillar tatueringar. Men inte när man återskapar historia! Det är så otroligt få mönster och stilar i tatueringsform som passar historisk återskapning, så jag ser hellre att man täcker över dem helt. Tatueringskonsten i Europa var av allt att döma inte särskilt avancerad på medeltiden, även om den i Asien och framförallt Japan hade kommit väldigt långt. Så har man inte en tatuering som ser lite grovhuggen och "hemmagjord" ut så tycker jag att det ser alldeles för modernt ut. Avancerade skuggningar och färger tycker jag skriker modernt.

Min tatuering sitter lyckligtvis på ett så diskret ställe att den aldrig syns om jag inte vill att den ska det. Möjligen att man kan se en glimt av den om jag står i bikini, men det gör jag bara på ett medeltidsevent varje år och då i skymundan eftersom badtunnan som finns där står lite gömd i utkanten av lägret. Flört

Dreads gillar jag inte som regel, men det är en sak om man som Gudris skrev har designat frisyren så att den passar in i rollen man ska "spela".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
2011-02-08 13:58
#26

Ja, tatueringar av idag är på tok för moderna i sitt utseende oftast, men kan man täcka dom eller har en tidstypisk så kör. Men sen får man tänka på att i många fall på event så har man med turister att göra, så för att inte skrämma bort dom helt och hållet eller få dom att sky den historiska världen så har man ett litet ansvar där också.

Det gäller framförallt rökning, personligen anser jag att man röker överhuvudtaget inte i kläder före 1492, då tobak inte fanns i Europa, än mindre rökningen. om man nu tvunget måste röka så gör det på ett ställe där ingen ser eller känner lukten av det.

För varför ska man ha vissa saker som big nono som t ex olikfärgade kilar, inte ha stickade brynjor, inte blanda tidsepoker…men man kan lägga in moderna saker som rökning m.m. i sin historiska outfit Glad, eller rent av gå i moderna skor till kläderna som jag sett. Dock får jag väl påpeka att jag aldrig någonsin skulle få för mig att försöka utöva mina personliga åsikter på andra runt omkring mig.

Loviz
2011-02-09 03:53
#27

Jag är väldigt kluven till de här…

massa smink går bort för mig. Jag målar ögonbrynen varje dag och så även när jag återskapar medeltid eller stenålder. Mascara har jag oftast inte vid dessa tillfällen men det är inget som stör om nån annan har.

Vad det gäller Hår så för tjejer är det rätt enkelt som många påpekat här, huvudduk i nån form så syns varken färg eller frisyr. Har själv inte tagit mig tiden att fixa en huvudduk men de kommer (är blond så de ser naturligt ut, men min ålder göra att jag borde ha huvudduk) Även killar kan ju ha olika huvudbonader så det är ju rätt lätt fixat.

Jag har en massa skrot i ansiktet, 5 hål i öronen, ett i näsan och ett vid sidan av läppen, har även 3 dermal anchors vid örat. Öronen händer att jag tar ur eller så har jag väldigt diskreta örhängen. Men näsan, läppen och dermals går inte att ta ur/växer igen om jag tar ur så dom får sitta där. Jag försöker ha små kulor i näsan och läppen så dom inte stör så mycket. Jag vet att detta inte är Historiskt korrekt men jag tänker inte låta bli att åka på event bara för att jag har piercings som mitt nutida jag trivs med. Turister må vara ett släkte för sig men jag tror inte folk har svårigheter med att förstå att ens nutida-jag kanske sätter sina spår i sitt historiska-jag.

Det känns lite som det är en ekonomisk fråga hur korrekt man kan/vill vara. Det finns brillor att köpa men alla har inte råd. Jag har råd att köpa diskreta smycken till mina piercing och gör så. Är man 17år med ett medeltidsintresse kanske man lägger alla sina pegar på tyger och annan utrustning och resa till ett evenemang (och då inte vill lägga pengar på nytt smycke) och hellre att dom åker å har stora plastspiraler i öronen än att dom inte kommer alls!

Olikfärgade kilar är ett big no no av en annan orsak, eller ja kanske samma osak -inte historisktkorrekt… Men på ett annat sätt. Det har med den medeltida dräkten att göra. frisyr, piercing, tatuering har med personen/personligheten att göra. Fast jag skulle hellre se turister i medeltidskläder efter sofiasatelje mönster och med olikfärgade kilar än turister i vanliga kläder. Då har dom i alla fall anstängt sig och gjort ett försök & visat intresse. Är dom mer intresserade kan man tipsa, visa och vägleda så det blir så rätt som möjlig nästa gång, och förhoppningsvis blir dom mer intresserade :)

Förstår ni hur jag tänker?? eller låter de helt snurrigt? De är mitt i natten å de va svårare än jag tänkta först att skriva ner tankarna…….

Annons:
Ahnna
2011-02-09 12:46
#28

#27 Jag är med på vad du menar. Naturligtvis har man en personlighet under resten av året som inte går att sudda ut till 100% bara för att man återskapar historia lite då och då. Men vad jag menar med att piercings i ansiktet stör mig är just att de flesta smycken man ser är i chromad metall eller silver, med perfekta geometriska former, vilket ser väldigt maskinsgjort ut. Det finns ju som du säger diskretare varianter, eller smycken som ser historiska ut. Många som piercar sig i ansiktet (näsa, läpp, tunga, ögonbryn, etc.) skaffar ju diskreta smycken att ha vid tillfällen då de mer framträdande varianterna inte passar sig.

Hål i öronen stör mig däremot inte alls, eftersom alla folkslag på jorden har tradition med just öronsmycken. Jag själv har 3 hål i ena örat och 1 hål i det andra, även om jag inte alltid har smycken i alla. Men sätter jag smycken i öronen på ett historiskt event så väljer jag varianter som ser historiska ut, eller rent av är historiska replikor.

Visst beror det på graden av återskapande, hur seriös man vill se ut, och alla kommer inte att falla under samma über-seriösa rubrik. Men man kan göra sitt bästa och lämna de moderna attiraljerna hemma. Tycker jag. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ciona
2011-03-15 17:28
#29

Så vi undviker alltså ciggaretter, näsringar och neonfärgat Hår..

När kom pipan egentligen?

hoppar in och spinner vidare

kaffe?

trosor?

haha preventivmedel? :D

Tomteslakt
2011-03-15 21:48
#30

kaffe är helt ok om man återskapar medeltiden då kaffet kommer från arabländerna och introducerades för europeer på 1200talet vi korstågen och heliga landet.

Tobak överhuvudtaget är ju big nono i medeltidsåterskapande då det inte fanns något sådant alls före 1492 i Europa ;)

Jinaum
2011-03-15 21:55
#31

Dock är det ju väldigt svårt att säga nono om tobak till en rökare.

Vi har diskuterat de där inom vår grupp och vi tycker det är mer ok med tex en replika från sagan om ringen än en fimp.

Elma79
2013-07-26 10:15
#32

Gammalt inlägg, men jag kör ändå…

Henna, som någon pratade om, finns i Egypten oxå, och har funnits läääänge…

Denna texten hittade jag på en sida: The art of henna (called mehndi in Hindi & Urdu) has been practiced for over 5000 years in Pakistan, India, Africa and the Middle East. There is some documentation that it is over 9000 years old.

Om det använder till håret eller så vet jag inte, men har det funnits så länge så känns det som att någon säkert har testat det ;)

LinaN
2013-07-26 17:51
#33

Vi har numera satt egna regler för rökning i vår vikingagrupp. All rökning sker minst 20 meter från lägret i bortåtblåsande vind, rökaren skall inte synas från lägret. Samt ska ske på sådant vis att det inte stör andra i området eller går emot arrangerandes reglemente angående rökning.

Man vill inte sitta i lägret, hålla på att äta och så kommer den omisskänliga doften av ciggrök farandes…..

pipa är ok i vår grupp och i lägret men inte under tillagning eller inmundigande av mat.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Theiresias
2013-07-27 08:24
#34

Vosserligen utanför diskussionen men vad tycker ni om full medeltidsmundering och därtill en modern barnvagn?

Hur gör ni som har små barn och vill undvika moderna saker?

www.bakomfoten.blogg.se

Annons:
LinaN
2013-07-27 11:09
#35

#34 horribelt….. bärsjal eller träskrinda är mycket bättre alternativ!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[MyCassie]
2013-07-27 18:58
#36

Lite tycker jag man ska få sminka sig, personligen visar jag mig inte ute utan smink på mig men är heller inte den som drar på hela färg spektrumet i ansiktet, använder inte heller eyeliner utan bara mascara och täckkräm.

Trollhund
2013-08-01 18:12
#37

Jag tycker bara det är sunt att inte sminka sig ibland. Tycker det är en konstig norm att man måste sminka sig varje dag och än mindre inte vågar visa sig utan smink. Då menar jag inte att ni som sagt detta eller upplever det så är konstiga. Det är inte ert fel att det ser ut som det gör i samhället utan samhället som helhet som byggt upp denna norm att en kvinna som ser naturlig ut inte kan det utan smink. En kvinna utan smink är inte så bildskön som en "naturlig" kvinna gör om ni förstår vad jag menar. Nej, lajv, marknad osv får man sminka sig bäst man vill. Men på reneactment-event tycker jag inte modernt smink hör dit. Då åsyftar jag till consealer, puder osv. Däremot finns det flertalet källor på att man framställde smink som användes till att fräga ögonfransar och bryn så det bekommer mig inte om man använder lite mascara och brynpenna ( eller vad man nu sminkar dem med.) Men, mitt största problem är egentligen inte smink öht utan att man drar in moderna estetiska mallar när man ska återskapa en annan tids estetik.

dragonstar
2013-11-15 12:59
#38

Jag förstår att det i många fall då specielt medeltidsmarkander är många som inte följer det tidsenliga. Det är inte många som vet vad som är tidsenligt och många som inte har råd eller intresse att återskapa det.

Personligentycker jag man ska göra så gott man kan. Blir så varm i hjärtat när jag ser barnfamiljer där de riktigt små har kläder som känns tidsenliga och iställetför barnvagn har hemmasydd bärsele eller skrinda.

Själv är jag inte med i något live. Har velat de i över 10 år men det blir alldrig av. Men medeltidsväckan där får jag leva ut en del.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

tardisen
2014-01-08 14:52
#39

Jag tycker att man kan ha peruk eller något annat som täcker om man har en onaturlig hårfärg

orphidea
2014-01-08 15:19
#40

Problemet med peruker är att de dels blir väldigt varma att ha på sig, dels kostar mycket pengar om du ska ha en som inte ser plastig ut. Exempelvis huvudduk eller slöja av något slag tycker jag fungerar utmärkt för att dölja sin icke tidsenliga frisyr. Har själv det för att få undan min lugg, och när jag hade dem; även mina dreadlocks.

tardisen
2014-01-08 22:55
#41

Påvintern går de ju bra, och man kan bada den i schampoo i någon dag så blir den mindre glansig :) men en tunn slöja är ju perfekt när det är varmt

Annons:
FelisLynx
2014-01-12 22:06
#42

# 29, kunde inte låta bli efter din kommentar om preventivmedel o hittade denna artikel från allt om historia😃 

http://www.alltomhistoria.se/artiklar/preventivmedel-forr/

Upp till toppen
Annons: