Annons:
Etiketthantverk
Läst 5224 ggr
Tonye
2011-02-07 20:13

sporrar

En vän till mig vill att jag ska smida ihop medeltida sporrar åt honom som rekvesita men jag ska nog göra 2 par så jag har ett par =)) . det är väl inte fel att ha??

Annons:
Tomteslakt
2011-02-07 20:45
#1

Det beror ju helt klart på om ni har tänkt att rida med dom eller ej…jag personligen som rider tornerspel skulle aldrig använda medeltida sporrar på en häst. Med tanke på hur de såg ut och hur långa och skarpa de var så är de rena tortyrredskapen. Men som bara vanlig rekvisita på marken är det skitsnyggt :)

Tonye
2011-02-07 21:00
#2

he he he gud nej =)  skulle alldrig änns tänka tanken att använda de på en häst. jag har ridigt skällv en gång i tiden men det var bara för avoppling =).

tänkte ha dom som rekvesita. det hör ju til ha ha ha =) .

Ahnna
2011-02-08 13:19
#3

Min personliga åsikt om sporrar och ridning är att en sporre aldrig behöver vara skarpare än en vanlig skohäl, helt beroende på hur man använder den. Bara för att man har en vass sporre så måste man ju inte sparka hästen i sidorna med den. Flört Hela poängen med att ha sporrar är ju att bara trycka försiktigt och på så vis få en mer omedelbar kontakt än med enbart skor.

Men det finns medeltida sporrvarianter som är tämligen olämpliga, det håller jag med om. (De som är vässade längst bak mot hästen, till exempel.)

Och ja, sporrar användes under medeltiden både här i Europa och i Mellanöstern och Asien.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tonye
2011-02-08 15:16
#4

som sagt ska jag _inte_ använda dom i samband med häst eller ridning utan bara som en rekvisita till min rustning i samband med medeltida marknader , gästabud. mm.

Skällv har jag ridigt western ridning (Quarter) i ca 5 år och är uppvuxen med hästar min mor och far har haft uppfödning.

mvh Flört

Ahnna
2011-02-08 16:05
#5

#3 Mitt svar var mer riktat åt Tomteslakts kommentar. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tonye
2011-02-08 16:36
#6

ha ha ha oki Skrattande

Annons:
lader-o-jarn
2011-02-09 22:40
#7

har ingen nån bild på dom så man ser hur dom ser ut?

Tonye
2011-02-10 16:55
#8

ska fixa bild Skrattande

Tonye
2011-02-10 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

dessa ser snarlika ut som dom jag ska smida inte ricktigt men nässtanGlad.

SirBrendan
2011-02-11 19:48
#10

Jag knatar omkring i sporrar lite då och då på sca-evenemang (beror på vilka skor jag har) och har två råd:

1 Om de är vassa, var försiktig när du knäfaller. Det gör ont i rumpan annars!

2 Om du slåss iförd sporrar, var försiktig när du backar i högt gräs. De fastnar ofelbart och resulterar i en snygg bakåtvolt.

Båda varianterna har jag testat Skrikandes

Annars såg många medeltida sporrar ut ungefär som moderna sporrar.  Jag använder moderna sporrar i mässing. Ser helt ok ut.

Tonye
2011-02-14 14:01
#11

#10 Skrattande  alltid trevligt med tipps .

jag har sporrar fast de är amrikanska he he he  men vill inte ha dem …. det ska vara identiska Glad

Lillyblossom
2011-02-14 18:54
#12

Du menar inte autentiska?? Flört Sporrar brukar väl komma i par och då vara identiska? Eller vad skulle det annars vara identiskt med? Bara nyfiken ;P

Tonye
2011-02-17 18:33
#13

#12 HA HA HA  ja visst är det såSkrattande jag menade identiska he he he .

Annons:
Gudris
2011-02-17 22:47
#14

Som hästtjej vill jag påstå att sporrar är hemskt opraktiskt att gå omkring i. Fast då har jag såklart bara knatat runt i fula små juniorsporrar som går att rida med och insett hur ivägen de är när man inte sitter till häst. :)

Ahnna
2011-02-21 13:53
#15

#14 Hihi, jag tycker tvärt om! Tungan ute Jag red väldigt mycket hoppning och dressyr en period förut och tog aldrig av sporrarna från skorna, samma skor som jag hade om jag till exempel åkte och tittade på någon annan som red lektion eller besökte någons stall. Så det blev en hel del gående och bilkörning med sporrar och jag märkte faktiskt inte av dem till slut. Det blir på nåt sätt naturligt att flytta fötterna rätt så att man inte snubblar eller slår i saker.

Dock kan jag skriva under på SirBrendans erfarenheter om att man sticker sig i häcken när man knöböjer med sporrar… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tonye
2011-02-22 17:57
#16

ha ha ha ja det är som att man ska lära sig att gå i Myggjagare Tungan ute

Upp till toppen
Annons: