Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4686 ggr
RosaGosa
2011-02-09 01:44

Tillverka en crispinette?

Suttit o tittat runt lite och hittade en hemsida med fantastiska huvudbonader. Blev väldigt inspirerad och skulle väldigt gänra vilja göra/ha en sådan här

http://www.kats-hats.co.uk/images/crispinettes/crispinette21.jpg

Någon som tillverkat en sådan? Har tips och råd på hur man skulle kunna gå tillväga? Löshår att stoppa den med borde kunna gå att få tag på. Undrar om stommen runt "öronen" är hård eller mjuk… material?

Annons:
Ahnna
2011-02-09 02:05
#1

En sån kan man göra på två sätt - det korrekta sättet eller så kan man fuska! Flört

Enklast är att göra som en "korg" stoppad med antingen löshår eller fyllnadsvadd som man täcker med tyg. Sen gör man ett nät av snören och pärlor samt binder kanten lite syggt. Därefter fäster man "korgen" vid ett pannband och lägger till en slöja. (Jag har sett varianter där man har byggt "korgen" i någon form av styvt nät, men jag tycker att det ser ganska plastigt ut.)

Men tittar man på medeltida förlagor så verkar de vara gjorda i metall och då blir det genast lite klurigare. Då behöver man dels tunn mässingsplåt eller motsvarande, plåtsax, nitar och en liten kulhammare lämplig att slå nitar med. Då bygger man en "korg" av förslagsvis plåtremsor som man nitar ihop till ett nät och fäster vid ett pannband. (Också i plåt för bästa stadga.)

Det är svårare att fästa pärlor och fina band på plåt, men det går och en huvudbonad av det här slaget i metall är i min mening mycket snyggare än en likadan i textil. Kat's Hats fuskar rätt mycket med såna saker, har jag märkt, men är man bara ute efter att det ska se hyfsat korrekt ut så behöver man ju inte bemöda sig att bygga i plåt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2011-02-09 12:25
#2

Skulle ju vilja bygga korrekt i plåt. Har dock aldrig jobbat i plåt… var får man tag i plåt någonstans? byggvaruhus?

plåt bör väl så huvudbonaden att sitta bättre med om det blir lite mer tyngd i crispinetten inte sant?

Ahnna
2011-02-09 12:32
#3

#2 Mässingsplåt (och andra sorter) finns hos t.ex. Slöjd-Detaljer. Jag har för mig att jag gav typ 170:- för en bit som var rätt stor, den skulle absolut räcka till ett par huvudbonader och lite till.

Ja, ett metallband runt huvudet istället för textil gör ju att huvudbonaden verkligen håller formen. Det är nog lite knixigt att få till håret i början, så att det ligger bra och känns schysst. Men när du har testat några gånger så tror jag att det blir lättare och lättare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2011-02-09 13:12
#4

Oh då ska jag titta där. Är det svårt att jobba i mässingsplåt?

Håret kan man ju ha uppsatt i ett hårnät eller pula in i korgarna. Jag har långt Hår men itne så tjocks så jag behöver ändå fylla korgarna med något annat än eget Hår.

Ahnna
2011-02-09 13:36
#5

#4 Svårt och svårt… Det beror nog på hur mycket talang man själv har. Cool Min plåt är 0,5 mm och är kanske i tunnaste laget, även om det säkert går, men jag hade nog valt 0,75 mm eller 1 mm plåt till en sån huvudbonad.

Jag har gjort till exempel snörnäbbar i 0,5 mm plåt och det är inte svårt alls. Lite pilligt, javisst, men inte svårt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
2011-02-09 14:06
#6

Tja, talangen är kanske inte så stor men viljan finns :-) satt just och funderade på tjockleken och anade nog att 0,5 mm var aningen tunt.

Annons:
RosaGosa
2011-02-10 14:29
#7

Oh vad glad jag är nu! Mailade till en skola i Uppsala och frågade om de kunde hjälpa mig att utforma stommen för crispinetten. Jag har varken kunskaper eller material tilla tt arbeta med mässingsplåt eller någon anna plåt heller för den delen. De ville gänra hjäpa mig! Antingen så gjorde de en utefter ritning och skiss eller så fick jag göra den med assistans och handledning :-) Jag jobbar vägg i vägg med skolan i princip dessutom… Ska bli så roligt! Nu måste jag sätta mgi ned o göra en skiss och skriva mått :-)

Lillyblossom
2011-02-10 14:34
#8

Du får jättegärna dela med och berätta så noggrant du orkar om detta! Mycket intresserad! Hoppas det går bra! Skrattande

RosaGosa
2011-02-10 16:22
#9

Jag ska ha kameran med mig i högsta hugg! Ska bli så spännande det här :-)

Har ni försag på mått o skisser så kom gärna med dem! ska sätta mig och studera bilder o klura :-)

Upp till toppen
Annons: