Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 5484 ggr
Capricorn-af-Torup
2/24/11, 11:34 AM

Medeltida fäktning

Har tillsammans med övriga riddare och en del nya förmågor ägnat vintern åt att studera fäktning enligt Liechtenauers manual. Det första som slår en (förutom motparten) är hur genomtänkt allt är i manualfäktning och hur svårt det är i början. Det andra som man märker är hur dålig kondition man har. Vet att det finns medlemmar här som är intresserade av fäktning med blanka vapen och ni får gärna dela med er av era erfarenheter.

För er som är intresserade kolla Youtubeklippet på några som behärskar det här.

Annons:
RosaGosa
2/24/11, 1:45 PM
#1

jag har oxå fäktats enligt Liechtenauer, nu var det några år sedan men minns hur roligt och svettigt det var. tyvärr så försvann min fäktkompis, fortsatte att fäktas mot min lärare ett tag men sen fanns inte tiden längre. Skulle verkligen vilja ta upp det igen men tiden är knapp fortfarande…

angående klippet tyker jag det ser aningen "hafsigt" ut…

Ahnna
2/24/11, 4:04 PM
#2

Jag skulle vilja se fler motattacker när en part är i underläge. Som det ser ut i videon så ger ena killen upp varje gång det är "nära", istället för att ge tillbaka.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Capricorn-af-Torup
2/25/11, 1:32 PM
#3

Visst allt kan bli bättre, men jag är ändå imponerad över den intensitet dom visar upp i just denna övning. Att det inte blir någon motattack beror nog på att det är en övning av Zornhau utan skydd.

Capricorn-af-Torup
4/13/11, 9:55 AM
#4

Träningen fortsätter och vi börjar bli riktigt bra, för att göra det lite svårare kör vi alla träningar i rustning. 2 fördelar med det, man minskar skaderisken och man får bra muskelträning. Den del man får mest skador på är händerna och vi testar olika handskar men har inte hittat något som håller. Men som tur är har vi en skicklig verktygsmakar i gänget som har gjort en demohandske i metall byggd på en bandyhandske, ska fota den på Torsdag så får ni se hur den blev.

Vi fick tips av Axel på GHFS om en vapensmed i Ungern som gjorde riktigt bra fjädersvärd till vettiga priser. Vi beställde 4 stycken och är helnöjda. Bra balans och lagom mycket fjäder för att kunna träna stick utan skaderisk. Ska fotografera det plus det aluminiumsvärd som vår verktygsmakare gjort.

SirBrendan
4/20/11, 5:51 PM
#5

Tja, videon ser ju snabb och snygg ut.

Det som drar fram frågetecken är bristen på handskydd vilket indikerar att det handlar om koregraferade utväxlingar av slag. Om inte så är utövarna idioter som inte bryr sig om eventuella förluster av fingrar. I övrigt så saknar jag slag och spark.

Fast som sagt var, snyggt ser det ut.

Upp till toppen
Annons: