Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6442 ggr
fiskigt
2011-02-25 19:40

ålder för slöja?

var går gränsen för när man bör börja med huvudduk?

jag är 15, behöver jag ha slöja/ huvudduk?

Annons:
Anthka
2011-02-25 21:08
#1

Vill du så gör det, annars så brukar vuxna kvinnor bära slöja. Gifta kvinnor, med eller utan barn, eller kvinnor som är såpass gamla att de borde ha varit gifta.

Jag skulle inte säga att du som 15 behöver bära slöja, hade du varit 30år hade det kunnat se lite konstigt ut utan en huvudbonad men som 15åring ser det helt ok ut att vara utan. Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2011-02-25 22:34
#2

Instämmer med #1.

Fast det beror å andra sidan på vilken tidperiod du vill återskapa - slöjan byttes ju mot andra huvudbonader under den sena medeltiden. (Sent 1300-tal och framåt, men inte i alla länder och samhällsklasser samtidigt givetvis. Sverige låg överlag ett tag efter övriga Europa.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fiskigt
2011-02-26 11:02
#3

okejj tack!

jag har slutet av 1200-1300 :)

Ahnna
2011-02-26 13:22
#4

#3 Då är slöja helt korrekt för gifta kvinnor. Men du som är så ung behöver inte ens sätta upp håret om du inte vill.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moeler
2011-02-26 21:51
#5

Jag undrar om 15 år var så ungt på 12-1300-tal. Då var man väl könsmogen och räknades som vuxen? Iofs behövde man väl inte vara gift för det……..men ändå:-)

Ahnna
2011-02-27 01:06
#6

Delvis till #5

Av det jag har läst så var kvinnan inte "vuxen" förrän hon var gift eller trolovad. Kvinnor var ju omyndiga hela livet, om de inte blev änkor och därmed fick styra över sina egna pengar och andra tillgångar. (Gifte man däremot om sig så blev man per automatik omyndig igen och underställd sin man.) Jag läser en del kvinnohistoria nu i och med mina studier och jag har inte snubblat över några exakta åldrar på blivande fruar, men 15 tror jag är lite väl ungt även med medeltida mått. (Tycker mig ha läst någonstans att 18 år var en magisk gräns redan då…?)

Många par under 1300- och 1400-talen gifte sig ju aldrig utan levde som trolovade, vilket med medeltidens regler i Sverige var detsamma som att leva i ett äktenskap. Barn födda i såna förhållanden var legitima och räknades som födda i ett äktenskap. Giftemål blev något av en politisk fråga, eftersom familjerna använde äktenskap som ett sätt att säkra egendomar inom släkten. Hade man en giftasvuxen dotter och stora tillgångar i form av mark eller boskap så kunde ett äktenskap vara negativt för familjen, eftersom man då blev av med en del av tillgångarna.

Min poäng här är att inte alla kvinnor gifte sig, utan fortsatte vara underställda sin far eller sin trolovade tills de dog och därefter blev de underställda sina bröder eller andra manliga släktingar. Det dröjde några hundra år efter medeltiden innan kvinnor fick rätt att själva bestämma om de skulle gifta sig eller inte.

Men jag är tämligen övertygad om att kvinnor över "flickåldern" bar någon form av huvudbonad även om de inte var gifta eller levde med en trolovad. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2011-02-27 08:05
#7

Jag är inne på samma linje som #6 (kvinnohistoria har jag läst i omgångar). 18 verkar vara en magisk ålder redan på den tiden. Att vi idag har uppfattnignen om att man gifte sig tidigare då beror sannorlikt på att de kunliga familjerna hade ovanan att trolova och gifta bort sina döttrar hit och dit som en del av politiska allianser (Ingegerd trolovades med Erik vid 3års ålder, Marie-Antoinette giftes bort vid 14år).

Allmogen hade däremot en lite annan syn på giftemål, precis som Ahnna redan har sagt.

Jag har dessutom snubblat över texter som indikerar att man som kvinna, när man uppnått en viss ålder, använde sig av huvudonader oavsett civilt stånd. Det talas ganska nedsättande om mogna kvinnor som har håret utsläppt på ungflicksvis.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

fiskigt
2011-02-27 11:29
#8

tack så mycket! blir till att springa omkring men fläta elr liknande tror ja :D

Eldsdotter
2011-03-01 08:43
#9

Giftasvuxen var man när man uppnådde kanonisk myndighetsålder, för pojkar 15 och för flickor 12. Däremot trolovade man ofta bort flickor i betydligt yngre ålder, men de flyttade inte ihop förrän när flickan var 12. Mannen behövde inte vara så mycket äldre han. Tex Birgitta (den heliga) var 13 när hon gifte sig med Ulf Gudmarsson, som var 18. (Birgitta född 1303). De fullbordade inte äktenskapet sexuellt förrän 2 år senare, vilket i helgonberättselsen tillskrivs Birgittas stora fromhet, men i verkligheten var det vanligt att man väntade i ett eller två år med den sexuella fullbordan eftersom man visste att risken var så stor för de unga brudarna att dö i barnsäng.

Under 1400-talet sköts giftasålder uppåt, så då kunde man vara över 20 (har inte exakta siffrorna i huvudet) när man gifte sig. Adeln gifte sig nog yngre även då, eftersom dessa förbindelser var så viktiga och gjordes upp tidigt.

Angående att man levde "trolovade" hela livet så var trolovade som flyttat ihop "gifta". Vid trololvningen gifwer man bort dottern, alltså blir hon gift. Kyrklig vigsel blev inte konstituerande förrän på 1700-talet, utan det var trolovningen som var bindande och när paret flyttade ihop och hade sex var de gifta. Kyrkan ville att man skulle ha kyrklig vigsel, men man räknades som gift även utan denna. Samlaget konstituerade äktenskapet.

(Jag är en nörd som skrivit en doktorsavhandling om livet i äktenskapet på medeltiden…)

Anthka
2011-03-01 12:55
#10

#9 men, Birgitta var adlig. Var det så även för ofrälset?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2011-03-02 19:05
#11

#9 Skrev:

Angående att man levde "trolovade" hela livet så var trolovade som flyttat ihop "gifta". Vid trololvningen gifter man bort dottern, alltså blir hon gift. Kyrklig vigsel blev inte konstituerande förrän på 1700-talet, utan det var trolovningen som var bindande och när paret flyttade ihop och hade sex var de gifta. Kyrkan ville att man skulle ha kyrklig vigsel, men man räknades som gift även utan denna. Samlaget konstituerade äktenskapet.

Det var precis det jag menade i #6.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: