Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 20648 ggr
Ahnna
2008-10-24 13:59

Växtfärga med koschenill

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Koschenill är en sköldlus som lever som parasit på kaktusar i varmare klimat. Den blir starkt rödviolett om man torkar och krossar den och färgämnet är utmärkt att färga garn och tyg med. Beroende på hur mycket koschenill man tillför sitt färgbad så kan man antingen få rosa, röda, vinröda eller röd…

Koschenill är en sköldlus som lever som parasit på kaktusar i varmare klimat. Den blir starkt rödviolett om man torkar och krossar den och färgämnet är utmärkt att färga garn och tyg med. Beroende på hur mycket koschenill man tillför sitt färgbad så kan man antingen få rosa, röda, vinröda eller rödlila färger. Man kan också till exempel blanda i lite indigo för att få en ännu blåare nyans.

KoschenillLöss.jpg
Torkade löss, porslinsmortel för att krossa dem till ett rött mjöl och den färdiga färgblandningen.

Grundrecept:

5 liter vatten
100 g betat garn
10-15 g koschenill, mortlad i porslinsmortel

Ju mer koschenill man tillför blandningen, desto mörkare (rödviolett) blir färgen. Ju mindre man har, desto ljusare (rosa) blir den.

Först ska vattnet koka upp. Sen blandar man i koschenillen, förslagsvis redan blandad med lite vatten för att förhindra att det klumpar sig när det hälls i det varma vattnet, och sen ska det koka i 10-15 minuter. Därefter är det dags att doppa garnet eller tyget i badet.

Koschenillbad.jpg
Såhär ser färgbadet ut innan det har kokat. Det vita på ytan försvinner efter ett tag och badet blir helt rött.

DoppaKoschenill.jpg
Ett vitt garn doppas och vänds i koschenillbadet.

Efter cirka en timme i 90 graders värme är badet klart. Då ska det sköljas i ljummet vatten tills det är helt rent. Koschenillen lämnar efter sig små mörka korn i garnet, som kan ta ett tag att få bort. Man måste då vara noggrann så att man inte gnuggar garnet, utan bara doppar det upp och ner i en hink med vatten. Byt vatten efter 4-5 dopp och repetera samma sak tills sköljvattnet är helt klart. Gnuggar man garnet så kan fibrerna blir förstörda och i värsta fall klibba fast i varandra, särskilt ullgarn.

I sista sköljbadet kan man lägga i ett par matskedar ättika, vilket sägs ha en positiv effekt på dem kemiska balansen i garnet och som ger lite extra lyster åt färgen. Om det funkar vet jag inte, förstås. Men varför chansa?

Koschenill.jpg
Från höger: vitt garn i dubbeldoserat färgbad, vitt garn och beiget garn i samma efterbad efter det första garnet.

Man får räkna med att det blir lite nyansskillnader mellan olika garn. På bilden här ovan syns det tydligt hur olika det kan bli, beroende på garnets färg och kvalitet. De två vänstra garnerna låg alltså i samma efterbad efter att det högra garnet var upplockat. Ändå blev det beigea garnet rött och det vita blev ljust rosa!

KrappOchKoschenill.jpg
Såhär blev ett beiget garn efter ett bad med både koschenill och krapp.

Koschenillfärger.jpg
Dessa färger kan man få genom koschenillfärgning, beroende på badets blandning, antal bad och om man tillför andra färgämnen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2008-10-26 17:22
#1

Korschenill färger är underbara. men dessvärre inte ett medeltida färgämne. Sköldlusen lever, som du skriver, enbart av kaktusar och det är en växt som bara finns i amerika. Innan upptäcktsresorna under 1500-talet var alltså korschenill okänt i Europa.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-10-27 08:47
#2

Precis.

(Men eftersom jag sysslar med renässans också så använder jag koschenill när jag färgar. Samt att jag är intresserad av medeltiden i hela världen, inte bara i Europa eller Skandinavien.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-10-27 17:02
#3

Och där kom vi tillbaka till det faktum att vi ser olika på var medeltiden utspelats.Glad

Hur som hellst, det kan vara bra att påpeka att korschenillen kommer från amerika, gestaltar man medeltid med utgång från europeiska länder så går alltså korschenillen bort.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-10-27 21:49
#4

Förvisso. Men det finns en miljon saker som går bort i så fall, ju. Flört Tror inte att det finns någon (eller kanske nån enstaka) som kategoriskt vägrar klä sig i tyger som färgats med icke-medeltida färgmedel, inte ens renässansmässigt korrekta sådana, inom det landet där personen bor. Koschenill är ju ändå att anse som ett färgmedel som kommer ifrån naturen och som har varit känt av sydamerikaner i tusentals år. Att vår handel med sydamerika inte tog fart förrän under renssänsen betyder ju inte att lusen var okänd som färgmedel innan dess. (För det var den ju bevisligen inte.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-10-28 12:32
#5

Vad jag menade var snarare att de lilaröda och ljusblå nyanserna som går att få med korschenill går bort. Det vill säga, tyg med färger som påminner om de nyanser som färgning med korschenill ger är inte användbara om man vill gestalta medeltiden i europeiska länder.
Sedan får självklart var och en bestämma hur Historiskt korrekt man vill vara, men sånt här kan vara bra att veta oavsett vad man beslutar sig för.

(Och vår handeln med sydamerika existerade inte innan renässansenFlört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-10-28 12:42
#6

Lilarött och ljusblått går att få på annat vis, så färgnyanserna som sådana är ju inte icke-medeltida. Vejde i olika blandningar, indigo, lavar, vissa svampar (om man vill tro att man använde det på medeltiden, det är inte stensäkert) och murexsnäckor kan ge blått, mörkrött och lila i olika nyanser. (Särskilt om man blandar in krapp, t.ex.)

Läs mer här, Malin Berglunds kanonbra artikel om historisk växtfärgning. (Malin är även känd som Felicitas Schwarzenbergin i SCA.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2008-10-28 12:53
#7

Verkligen intressant artikel Glad

Jag är fortfarande lite skeptiskt till om man kan få fram just den riktigt ljusblå nyansen och för den delen de riktigt ljust rosa nyanserna med annat än korschenill. Men det är jag detFlört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-10-29 09:59
#8

Jag har fått ut ljusblå färg med indigo, så visst går det. Rosa har jag fått ut med krapp i olika blandningar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-10-29 10:41
#9

Oj. Med krapp, det var som attan. Jag har alltid hört (och sett på färgprovet) att krapp går åt det röda hållet med ett stänk gult i. Blev det en bra rosa?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-10-30 10:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Du kan få mörkrött med krapp också, det behöver inte bli åt det gula hållet.

Bifogar bild på hur pass ljusblått det går att få med enbart indigo.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2008-10-30 10:23
#11

Har ingen bra bild på nåt rosa jag gjort utan koschenill, men visst går det. Det beror mycket på vilket garn det är, vilken färg garnet har, hur starkt badet är och hur många efterbad som gjorts, etc. Det beror också på hur man blandar, om man tillsätter något annat färgmedel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2008-10-30 12:48
#12

Oj vilken bild, färgbad 4 är ju riktigt isblått Glad underbart!

Självklart måste slutfärgen bero på vilken nyans garnet har (och vilkan betning, övrigt färgmedel etc som tillsätts). Antar att de riktigt ljusa färgerna har helvitt garn som grund?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2008-10-30 16:06
#13

#12 Mjäej… Inte nödvändigtvis, faktiskt. Beigea och ljusgrå garner har också blivit ljusa i vissa bad. (Dock är det inte jag som har färgat garnerna på bilden.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2009-01-25 17:23
#14

vad var det du färgade garnerna som jag fick hem med?

är det kochenill på det lila?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-25 18:47
#15

#14 Japp, det rosa är färgat med koschenill och det blåa med indigo.

Jag har för övrigt kollat igenom mammas garnsamling och hittade ett nystan som är krappfärgat och har en gammalrosa ton. (Troligen ett beiget garn färgat i ett svagt krappbad.) Så visst går det att få rosa med krapp! Flört Dessvärre var inte kameran med så jag fick ingen bild, men nästa gång kanske.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-01-25 20:29
#16

#15 jag fyndade ett gäng växtfärgade garner för ett tag sedan och bland de fanns ett laxrosa nystan färgat med vitmårarotGlad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-25 23:49
#17

#16 Coolt! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 00:29
#18

#16 tyckte mig så nått HG av det på tradera idag när ajg kollade garnutbudet….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-01-26 11:27
#19

#18 visst är det ett bra ställe att hitta trevliga garner på.Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2009-01-26 12:42
#20

#19 jupp men det största bottennappet var på ett turkosflammigt ullgarn. När det kom hem var det inte den minsta procenten ull i det! Det var ett jädrarns akrylgarn! Och det gick ändå för en 120-130kr för det hg….

*muttra*

En del borde verkligen veta vad de sysslar med innan de lägger ut sådant på tradera… fick aldrig några pengar tillbaka på det garnet…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2009-01-26 13:09
#21

#20 Öhm… 120-130 kronor för ett hekto?! Jag tänkte mig typ 35-45 spänn för mina… Möjligen uppåt 65-75:- för ett hekto indigofärgat, eftersom det är dyrare att färga med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 13:40
#22

#20 jag skulle ha det garnet men när jag sedan insåg att jag betalat ett huvvaligen överpris för akrylgarn då vart jag inte glad kan jag lova… Och sen var det flera som budade på just det garnet. *sucka*

Men jag köper ju hellre via dig när jag vet att det är riktiga grejor man får och inte nått jäkla återvunnet plast…

Priserna på växtfärgade garner på fote ligger mellan 50-120kr beroende på färg, mängd mm. man får ju gå o tjuvkika på vad folk har för priser på sina grejor ^^

Men de priser du har där i inlägg 20 passar mig utmärkt ;) kompisrabatt FTW :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-01-26 13:52
#23

#22 Jag har räknat helt affärsmässigt och kan inte komma på någonting som skulle göra att jag måste höja till 120:- per hekto för att det ska gå ihop. Möjligen då om marknaden styr och kunderna faktiskt är villiga att pröjsa det, men det låter som ett hiskeligt överpris, tycker jag.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-01-26 14:23
#24

#23 jo, men sen vart det ju på tradera som dessa hiskelige priser kom upp i.

och om andra lägger sig högre än dig i pris på marknaderna så kan jag ju säga att det är trolgitvis du som kommer sälja mest ändå iom att du ligger bättre i pris. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-01-26 14:51
#25

#19 ja man kan hitta mycket lustiga formuleringar där (och på blocket) jag skrattar ganska gott åt alla överpriser på vad folk tror är antika saker (i verkligheten gjorda ett helt annat århundrade än vad som står i beskrivningarna)

#21 om du tänker hålla de priserna överger jag tradera på studs till förmån för dig!Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-01-26 18:49
#26

#25 Pja, ungefär i alla fall. Inte över 75:- per 100 g i alla fall, det har jag svårt att tro. (Oavsett vad det är färgat med.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lactamaeon
2009-02-06 04:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Hej!

Jag ramlade på den här sidan när jag på ett stort äventyr undersöker vilka färger man kunde få fram i sverige på 1300- till 1400-talet. Jag är så förälskad i ett persikofärgat tyg, men jag vill helst inte använda det om jag inte kan försvara färgen som korrekt plats- och tidsmässigt.

De säger att den går att få fram genom att använda koschenill och krapp, och sedan överfärga med gurkmeja… jag skulle bli mycket glad om du kunde ge mig ett alternativt sätt att få fram den! Jag vill inte missa en klänning i denna underbara färg!

Tack på förhand! :)

Annons:
LinaN
2009-02-06 10:08
#28

#27

Jag fick fram en mkt snarlik nyans när jag färgade med krapp och lökskal så jag tror att du med gott samvete kan använda ditt persikotyg :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2009-02-06 10:52
#29

#27 Jag skulle satsa på ett svagt bad med krapp på vitt eller beiget tyg/garn.

Det går absolut att få fram persikonyanser med växter på gammalt vis, frågan är bara vilka färgmedel du har tillgång till? Att färga med både koschenill, krapp och gurkmeja låter tidsödande i onödan, även om det säkert ger en fin persikonyans. Med enbart krapp, och som LinaN skrev; lökskal, så går det att få liknande nyanser mycket enklare. (Och billigare.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lactamaeon
2009-02-06 15:39
#30

Kul! Underbart. Tack så mycket.

Tillgång och tillgång, jag kommer fuska lite och inte färga själv utan köpa färdigt tyg.. så jag vet inte exakt vad de är färgade med, men jag vill som sagt kunna försvara dem.

Vad av indigo? Finns den lilaliknande färgen enbart att få efter att indigo importerats?

Ahnna
2009-02-06 16:36
#31

#30 Nejdå. Lila går att få på flera sätt. Bland annat kan man få en väldigt stark lila med tuschlav, men jag minns inte om man visste det på medeltiden eller om det kom lite senare. Men med vejde kan man få blåa nyanser precis som med indigo, och färgar man över nåt som är rött så blir det en lila ton. Det finns även en mussla som jag precis har glömt namnet på som ska kunna ge blått och lila-aktigt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-06 17:20
#32

Purpursnäcka (musslan) gav en väldigt specifik nyans av purpur/lila vilken var dyr, antagligen pga mängden som krävdes för att få färg och svårigheterna med att få tag i den.

under romartiden fick färgen endast användas av kejsaren och medlemarna i senaten.

Men som #31 säger finns det flera sätt att få fram lila på, så använd du lila med gott samvete Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-07 10:39
#33

#32 Så heter den ja! *Glömsk*

Nu ska jag svamla en stund…

Lila ansågs under en ganska lång period vara en kyrklig och kunglig färg (delvis för att den var så dyr och ovanlig i vissa regioner) så därför "bör" man väl inte sy sig en hel dräkt i lila om man vill vara så tidsenlig som möjligt, men det är ingen ute på marknaderna som kommer spöa en gul och blå för att man har lila kläder. Flört

Det beror också på vilken lila nyans man eftersträvar - ljuslila och lavendellila är lättare och billigare att få fram än djupt mättad lila. (Det var mörklila och klarlila som framförallt ansågs höra till kyrkan och kungligheter, om jag har fattat rätt.) Eftersom ljusa färger, typ pasteller, oftast kommer ur svaga färgbad (billigt) eller från efterbad där något annat har färgats i en stark färg, så kan man nog dra slutsatsen att det syntes väldigt väl på medeltiden vem som hade pengar. Mättade färger kostade mer att färga, helt enkelt, och det var nog få hushåll på den tiden som inte nyttjade efterbaden även om det innebar en "billigare" pastellnyans.

Genom heraldiken blev det allmänt bestämt att man alltid skulle avbilda saker i en så klar färg som möjligt. (Vapensköldar ville man ha i en klar nyans så att de syntes på långt håll.) Jag skulle gissa att det är därför som målningar, illumineringar i böcker, broderier m.m. från medeltiden ofta är i väldigt mättade färger i gult, grönt, rött och blått. Och naturligtvis brunt, orange, svart och grått m.m. Men det är sällan man ser pastellnyanser i konstverk från den tiden. Däremot från den tidiga renässansen är det rätt vanligt att man ser att folk började måla och brodera med ljusare färger. Om det innebar att kläderna på den tiden de facto var ljusare eller om man bara gått ifrån det heraldiska tänket en smula, och istället avbildade kläder och tyger/garner så som de faktiskt såg ut, det kan jag inte svara på för jag var inte där. Flört

Men jag har svårt att tro att man på medeltiden aldrig bar ljusa nyanser, med tanke på att det oftast bara är det första och möjligen andra färgbadet som resulterar i riktigt mättade färger. Sen kan man göra 3-4 efterbad och fortfarande få sina saker färgade, men i ljusare nyanser.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-07 12:13
#34

#33 jag är lika glömsk jag, det är sambon som har större koll Flört

Du har så rätt i att lila var en kunlig/kyrklig nyans, men med lila menas just då den mörka, fylliga, prupurnyansern.

Vad man kanske ska tänka på är vilken "roll" man vill ha. Dvs vill man gestalta en bonde eller en adelsmänniska. De flesta tycker ju att det är roligare att gestalta rikeman än fattiglapp och då spelar ju färgvalet mindre roll. För som du säger, det syntes nog väldigt väl vem som var rik och vem som inte var det.

Sedan har jag en teori (för att fortsätta svamlet lite) om vardagskläder och finkläder. Tyg var dyrt över lag. Det krävdes ganska mycket jobb för att få fram en klänning (eller annat klädesplagg). Jag tror inte att överklassen bar sina fina, rikt utsmyckade, sidenkläder varje dag. Utan att man hade vardagskläder av lite enklare material och modell (kläde förslagsvis) för att inte slita på de mer exklusiva kläderna. För att återgå till färg och färgval så borde man ha utnyttjat hela färgbadet även hos adeln och gjort ljusare vardagskläder. Om man nu har köpt in ett dyrbart färgmedel så slänger man knappats ut färgbadet efter första färgningen utan man försöker få ut så mycket som möjligt av det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2009-02-07 12:39
#35

#34 Det jag tror är att adeln färgade sitt siden och andra dyra tyger i de första färgbaden och sedan färgade billigare tyger i efterbaden. Kanske såldes rent av färgbaden till fattigare samhällsstånd? Eller de ljusare tygerna? Om nu ljusare nyanser ansågs "fattigt" så ville nog inte adeln synas i dem.

Om jag har förstått rätt på den brittiska litteratur jag har läst så hade inte adeln någon anledning att bära slitstarka kläder, eftersom de inte arbetade och inte var utomhus lika mycket som t.ex. bönder och borgare. Siden är inte så praktiskt utomhus, men inomhus håller det i en evighet. Vad gäller adelsmän, som ju faktiskt red och jagade en hel del, så har jag förstått det som att de bar kläder (ute) av skinn och tåligare dyra tyger, som t.ex. sammet under senare delen av medeltiden. Men även på slagfältet var siden vanligt förekommande i schabrak, tunikor och fanor. (Ofta kviltat mot nåt tåligare tyg.) Men även finare kvaliteter av ylle förekom bland adeln, enligt det jag har läst. De hade ju tyger och blandningar som vi inte har längre i samma utsträckning, t.ex. damast och brokad med äkta metalltrådar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-07 17:30
#36

#35, sålde de kanske man gjorde, jag tror hur som hellst inte att man hällde ut färgen. 

jag har inte läst in mig på just medeltiden men jag vet att man senare upp i tidsåldrarna (från 1500 och frammåt) använde sig av hemmakläder / bortakläder. Min gissning blir då att det förhållandet borde finnas även under medeltiden. Kläde tror jag användes av alla samhällsklasser (men självklart skiljer färg och kvallitet).

Adeln kanske inte behövde slitstarka kläder för arbetsbruk men snittet på kläderna borde ändå bero på om man är hemma eller borta. En hel del av de cermoniella festkläderna är fruktansvärt opraktiska att röra sig i. Sedan måste det ju bero på från land till land hur mycket adeln arbetade. Adelskvinnorna i Sverige arbetade väldigt mycket i hushållet. De kanske inte gjorde det tyngsta och mest påfrestande arbetet men de skötte det fullt och fast.

Sammet användes inte till kläder fören under 1400-talet, där tror jag mer på kläde till jaktkläder som är från övriga medeltiden. Hittade (återigen ett 1500-tals exempel) en återgivning av Erik Stures jaktkläder, där jackan är i skinn och byxorna i skinn och kläde.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-09 10:33
#37

#36 Nej, precis, jag tror inte heller att man lät bli att nyttja efterbaden. Särskilt inte för dyrare färger.

Jag jämför inte så mycket med adeln i Sverige, eftersom vi var lite efter under hela medeltiden. Adeln i Frankrike, England, Italien och Tyskland (t.ex.) var av en helt annan status och där verkar det mest ha förekommit hantverk som "arbete". (Viss sömnad, broderier, ullkardning…) De flesta dräktböcker jag har nämner inte Skandinavien alls så jag har inte läst så mycket om vad som var vanligt här. Men de böcker om "övriga Europa" som jag har läst nämner inga fynd av arbetskläder för adeln, men det betyder ju inte att de inte förekom. Det kan ju också ha varit så att man visst gjort såna fynd, men misstagit dem för kläder som tillhörde de anställda.

Angående sammet, det var därför jag skrev "under senare medeltiden". Flört Men skinn lär ha varit det vanligast förkommande materialet till jaktkläder. (Fortsättningsvis genom hela historien, som det verkar.) Erik Stures jacka i skinn är "världskänd" just för att den är i så bra skick. Finns bland annat dokumenterad i Patterns of Fashion 4.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-10 11:47
#38

#37 Jag menar inte arbetskläder som i "nu ska vi arbeta i trädgården" eller liknande utan mer praktiska, lite mer bekväma hemmakläder. Som sagt så är en del av de cermoniella kläderna väldigt opraktiska och varför skulle man gå om kring i en sådan när man inte behövde.

Det var ur PoF jag hittade den, de tre Sturarnas kläder finns med där och får det att klia i mina fingrar. Jag vill sy renässans.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 11:51
#39

#38 Ja, då är jag med.

Renässans är kul! Och vackert… Jag har ju min Cranach som ligger ofärdig till ingen nytta, fast jag har all möjlighet att sy klart den nu när jag faktiskt har alla delar. Och så har en kompis beställt en Tudor cuort gown som vi ska sy tillsammans någon dag och så vill jag sy en till mig själv också den dag jag får råd med allt tyg. (Det blir rätt mycket!) Planer, planer! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2009-02-10 12:06
#40

#39 Jag och Sambon (den här gången får han faktiskt hjälpa till att sy) planerar att sy upp en varsin renässans dräkt, till nästa år. Han har hittat Sturemönstret i PoF och jag hoppas på att det finns fina mönster på kvinnoklänningar i PoF1. Vi (läs jag) hamstrar tyg lite allt eftersom, sammet och siden är inte direkt det billigaste du kan köpa. Obestämd

Appropå någonting OT, har du tudor tailor? och är den lättbegriplig med tydliga mönster?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 12:11
#41

#40 Japp, jag har The Tudor Tailor. Mönstren är pyttesmå men ska gå att förstora upp enligt nån skala så att de blir rätt. Det gäller för det mesta att läsa hela texten om plagget för på mönsterdelarna står det inte så mycket. (Normalt står det ju "mot sidsöm" och sådär, men inte i den boken.) Men jag gillar den, den har ju bilder och mönster på många basplagg och lite finare plagg från Storbritanniens renässansera.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2009-02-10 12:16
#42

#41 oh, då låter det som om det är en bok värd att införskaffa.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 12:22
#43

#42 Den kostar inte lika mycket längre heller. Förut kostade den ju 500-600:- men jag köpte den för knappt 300:- på Symässan i Sollentuna förra året (den som nu är flyttad till Kista) och på nätet tror jag att man kan få den ännu billigare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2009-02-10 12:45
#44

Den finns på bokus för 227kr

O det är ju rätt ok pris ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2009-02-10 13:07
#45

#43 och #44 så bra, då ska jag lägga ut övertydliga tydliga hintar till sambon inför kommande födelsedagenFlört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2009-02-10 13:16
#46

#45 Ge flera förslag på inköpsställen, så att han vet var han ska gå om den är slut någonstans. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: